Idé torka till AVR

Planering och tankar kring eventuella framtida projekt.
Användarvisningsbild
Jonaz
Inlägg: 2326
Blev medlem: 4 november 2003, 22:06:33
Ort: Huddinge

Idé torka till AVR

Inlägg av Jonaz »

Ja som sagt. kan inte komma på nått att göra nu när den funkar. Jag är ju ännu helt kass på att programera. Har kört lite med LED och en LCD men det var bara enkla komandon, typ "Hello world"

Kör nu med en M32 och skulle behöva nått projekt så man kan lära sig lite mer. Hoppas ni har några värdefulla idéer.
Användarvisningsbild
EagleSpirit
Inlägg: 1288
Blev medlem: 27 maj 2003, 23:15:48
Ort: Västerås
Kontakt:

Inlägg av EagleSpirit »

ojoj, det finns ju hur mycket som helst! Koppla in en RTC (har RTC på hjärnan just nu :P), testa 1-wire system genom att skaffa en ds18B20 och sedan skriva temperaturen på lcdn. Styra en 230V lampa med dimmerfunktion, styra ett minne, styra en motor. Kanske skapa ett menysystem på LCDn bara för att träna att programmera lite.

Hoppas det var nåt sånt du ville veta
Användarvisningsbild
karlstedt
EF Sponsor
Inlägg: 966
Blev medlem: 14 oktober 2003, 16:55:23
Ort: Lund
Kontakt:

Inlägg av karlstedt »

Träna dig lite på att använda de inbyggda funktionerna. Timer, A/D-omvandlaren, mm. Bra att kunna om man vill göra något redigt...
Användarvisningsbild
cykze
EF Sponsor
Inlägg: 1539
Blev medlem: 8 april 2004, 10:40:28
Ort: Uppsala

Inlägg av cykze »

EagleSpirit skrev:Koppla in en RTC (har RTC på hjärnan just nu :P)
Behöver man verkligen en RTC till en µC? Hålla tiden kan man ju göra med mjukvara.
Användarvisningsbild
$tiff
Inlägg: 4941
Blev medlem: 31 maj 2003, 19:47:52
Ort: Göteborg
Kontakt:

Inlägg av $tiff »

RTC har fördelen att dra mycket mindre ström när den går i "idle" mode. Under milliamperen klarar den sig på, dessutom grejar de ju övergången tillbatteridrift alldeles själv, något som kan vara svårt att greja med en µC.
Datumkompensation är ännu en grej som man inte gärna sitter och haxxar själv...
Användarvisningsbild
cykze
EF Sponsor
Inlägg: 1539
Blev medlem: 8 april 2004, 10:40:28
Ort: Uppsala

Inlägg av cykze »

> RTC har fördelen att dra mycket mindre ström när den går i "idle" mode. Under milliamperen klarar den sig på

µC:n som RTC:an är kopplad till måste ju ändå drivas på något sätt. Då kan ju µC:n lika gärna räkna tiden. Skulle kunna ske medan µC:n befinner sig i "idle mode" dessutom, för att inte slösa ström.

> dessutom grejar de ju övergången tillbatteridrift alldeles själv, något som kan vara svårt att greja med en µC.

Det är ju iofs en stor fördel. Men det finns väl färdiga ic-kretsar som har den funktionen, och som väl borde vara billigare än en hel RTC.

> Datumkompensation är ännu en grej som man inte gärna sitter och haxxar själv...

Bara man håller ordning på hur många dagar varje månad har och när det är skottår så är det väl inga problem.


Det klart att en RTC är perfekt för loggning av temperaturer etc. Men eftersom jag är lite tokig i programmering så gillar jag att göra så mycket som möjligt i mjukvaran. Kan inte hjälpa det... :)
Användarvisningsbild
Jonaz
Inlägg: 2326
Blev medlem: 4 november 2003, 22:06:33
Ort: Huddinge

Inlägg av Jonaz »

EagleSpirit skrev:testa 1-wire system genom att skaffa en ds18B20 och sedan skriva temperaturen på lcdn.
Kanske skapa ett menysystem på LCDn bara för att träna att programmera lite.

Hoppas det var nåt sånt du ville veta
Dom där lät intressanta! Jag har 2 ds18B20. Men vet inte hur jag skall göra med dom just nu.

Det är lite för att jag skall lära sig programera.

nån som vet några länkar?
Användarvisningsbild
$tiff
Inlägg: 4941
Blev medlem: 31 maj 2003, 19:47:52
Ort: Göteborg
Kontakt:

Inlägg av $tiff »

Klockren länk, för PICBasic

http://www.rentron.com/PicBasic/PBP1-wire.htm
Användarvisningsbild
Jonaz
Inlägg: 2326
Blev medlem: 4 november 2003, 22:06:33
Ort: Huddinge

Inlägg av Jonaz »

Det var inte lätt att hitta till en AVR inte.
Det verkar som att det finns mer hjälp med PIC,ar. Man kanske skall byta?
Användarvisningsbild
cykze
EF Sponsor
Inlägg: 1539
Blev medlem: 8 april 2004, 10:40:28
Ort: Uppsala

Inlägg av cykze »

Du har ju inte nämt vilket språk du har tänkt programmera i. Väljer du "Bascom Basic" så finns det liksom till "PICBasic" (för PIC) inbyggt stöd för 1-wire. Vill du verkligen lära dig programmera på riktigt så skriver du egna 1-wire-rutiner baserat på Dallas dokumention för 1-wire. Då spelar det ingen roll vilken µC du använder. Vill du ha färdig kod så finns det projekt på www.AVRFreaks.net som använder 1-wire, som du kan kolla på.
Användarvisningsbild
$tiff
Inlägg: 4941
Blev medlem: 31 maj 2003, 19:47:52
Ort: Göteborg
Kontakt:

Inlägg av $tiff »

Även om exemplet jag länkade till är baserat på PIC så går det ju utmärkt att följa med AVR om man bara kodar i Basic där också. Hårdvarumässigt är de nästan samma annars...
Skriv svar