pratande nyckelskåp

Planering och tankar kring eventuella framtida projekt.
Användarvisningsbild
patrik
Inlägg: 143
Blev medlem: 15 juli 2004, 11:58:51
Ort: varberg

pratande nyckelskåp

Inlägg av patrik »

tja ska bygga ett pratande nyckelskåp och behöver lite tips
kan det gå med en ir detektor och en typ voice recorder som man spelar in ngt ochnär nån kommer nära så säger den typ "glöm inte nycklarna"
tacksam för tips :shock:
tror jag så en tråd där det va en pratande julbock , tänkte mig samma typ av grejer
Användarvisningsbild
Selpix
Inlägg: 161
Blev medlem: 14 mars 2004, 15:54:17
Ort: Huddinge

Inlägg av Selpix »

Vet inte om det är till någon hjälp, men i mitt server bygge så har jag ett system som berättar status om exempel vattenivån i vattentanken till kylningen. Där har jag använt en MD (minidisc). Sen har jag strippat ner fjärren och kopplat in mig med en mikroprocessor. Sen har jag en krets som kollar vattennivån, skickar ett värde til picen och sedan så simulerar den knapptryckningarna till fjärren (blädrar till rätt låt, stop, play etc).

Givvetvis skulle man ju kunna gjöra samma sak med en voicerecorder. Och eftersom du bara ska ha en "låt" så blir det ju ännu lättare. I ditt fall så ska den ju sköta play, tillbakaspolning, och stop.

Men vet ju inte om du har några kunskaper/utrustning i programmering av sådanna.

Annars så vet jag att det ska finnas några digitala ljudnspelningskretsar på elfa, kan vara värt att kolla upp.

Ang avkänning kan du väll använda dig av samma ir-detektorer som i larmsystem?
Användarvisningsbild
zeus
Inlägg: 7058
Blev medlem: 17 juni 2003, 22:13:44
Ort: Sthlm.

Inlägg av zeus »

Det finns recorders med bara en knapp, trycker man på den så spelar den upp det som är inspelat.

Skulle vara ganska lätt att med en sådan och en fotodiod att göra det du vill. När fotodioden sluts så sluts knappen och ljud hörs.
Användarvisningsbild
patrik
Inlägg: 143
Blev medlem: 15 juli 2004, 11:58:51
Ort: varberg

Inlägg av patrik »

jo har inga kunskaper i programmering.
tänkte ha en rörelsevakt som man har te larm
Användarvisningsbild
patrik
Inlägg: 143
Blev medlem: 15 juli 2004, 11:58:51
Ort: varberg

Inlägg av patrik »

zeus det låter ganska smart du har inga prisuppgifter
Användarvisningsbild
zeus
Inlägg: 7058
Blev medlem: 17 juni 2003, 22:13:44
Ort: Sthlm.

Inlägg av zeus »

Kan inte kosta många kronor, vet att jag fått med sådan vid premunation av tidningar.

Om du vill göra det enkelt köper du en sån och ett billigt larm med ir. Kanske passagelarm?
Användarvisningsbild
patrik
Inlägg: 143
Blev medlem: 15 juli 2004, 11:58:51
Ort: varberg

Inlägg av patrik »

låter jvlgt smart
Skriv svar