Laserdome

Planering och tankar kring eventuella framtida projekt.
Användarvisningsbild
r0bban
Inlägg: 17
Blev medlem: 13 augusti 2004, 16:12:43
Ort: Linköping
Kontakt:

Laserdome

Inlägg av r0bban »

Hej, jag skulle vilja få lite tips på hur man kan bygga ett "laserdome" kit.
Jag är ganska ny på elektronik så det får inte vara för svårt. Grundfunktionen skall vara en sändare och en mottagare. En sändare som sänder ir-ljus när man trycker på en knapp (tex. en fjärrkontroll) och en mottagare som reagerar på ir-ljus. Det borde vara ganska lätt fixat. Om det inte blir för svårt kanske man skulle kunna integrera sändaren i mottagaren så att om man blir skjuten så slutar sändaren att fungera (räcker väl med ett tidsrelä). Sedan vill jag ha ett poängräkningssystem i mottagaren, som räknar antalet träffar på mottagaren. Men inte i första hand.

Så det jag skulle vilja få hjälp med är hur jag ska genomföra det, tips idéer. Som sagt är jag väldigt grön på elektronik. Men det borde inte vara för svårt ju.

Vore tacksam för svar //r0bban
mullemeck
Inlägg: 1306
Blev medlem: 27 maj 2003, 23:52:06
Ort: Lund
Kontakt:

Inlägg av mullemeck »

Tror nästan du måste använda laser istället för ir-ljus..

Ir-dioder har väldigt stor strålningsvinkel om man jämför med en lasepekare så pistolerna kommer bli så att alla som är framför kommer bli prickade typ..
Användarvisningsbild
r0bban
Inlägg: 17
Blev medlem: 13 augusti 2004, 16:12:43
Ort: Linköping
Kontakt:

Inlägg av r0bban »

Men de laserpistoler som används i laserdome i alla fall i Linköping använder sig av ir för att sända information, lasern används bara som sikte/effekt. Det sade i alla fall gubben som skötte om laserdomehallen. Så det borde ju fungera med ir, om man bygger ett rör runt dioden så att den inte strålar ut mer än vad som behövs.
Senast redigerad av r0bban 13 augusti 2004, 22:46:28, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
EagleSpirit
Inlägg: 1288
Blev medlem: 27 maj 2003, 23:15:48
Ort: Västerås
Kontakt:

Inlägg av EagleSpirit »

men skulle det inte vara skönare med laser då? Då är man säker på när man träffat. Med IR kan det ju sprida sig lite fel och alla blir arga. Studsar inte IR lättare? Man skulle ju kunna göra som jag såg någonstans, sätta ir-dioden i en filmburk, men det kan ju hända att ljuset ändå studsar därinne.
Användarvisningsbild
r0bban
Inlägg: 17
Blev medlem: 13 augusti 2004, 16:12:43
Ort: Linköping
Kontakt:

Inlägg av r0bban »

Det är klart att det är bättre med laser, men det både kostar mer och är svårare att konstruera. Men om jag skulle hitta en bra lösning och billiga moduler så vore det klart bättre.

EDIT: fel quote :oops:
Senast redigerad av r0bban 13 augusti 2004, 22:48:54, redigerad totalt 2 gånger.
Användarvisningsbild
Chribbe76
EF Sponsor
Inlägg: 1167
Blev medlem: 17 januari 2004, 22:43:17
Ort: Stockholm

Inlägg av Chribbe76 »

Det enda rätta är att använda laser för effektens skull och ir för informationen.
Det är ju smått omöjligt att träffa en fotodiod med en laserstråle.
Att begränsa ir med ett rör kommer nog funka bra.

Om du lär dig AVR eller PIC så kan det här bli ett kul projekt.
Att lösa det utan programmering är inte omöjligt men väldigt klumpigt.
Användarvisningsbild
r0bban
Inlägg: 17
Blev medlem: 13 augusti 2004, 16:12:43
Ort: Linköping
Kontakt:

Inlägg av r0bban »

Finns det några bra guider/böcker eller annan information om hur man på lättast möjliga sätt kan lära sig PIC eller AVR. Vad är skillnaden mellan de två? Det verkar som många på forumet gillar PIC, varför just PIC?
Senast redigerad av r0bban 13 augusti 2004, 22:49:19, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
Chribbe76
EF Sponsor
Inlägg: 1167
Blev medlem: 17 januari 2004, 22:43:17
Ort: Stockholm

Inlägg av Chribbe76 »

Det grundar sig först och främst på att AVR är några kronor dyrare.
AVR har mycket bättre arkitektur och är snabbare så den kanske kan bli roligare att programmera.
Det är lite synd att inte fler väljer AVR, det kan lätt bli en ond cirkel.
Men jag är inte bättre själv, för mig så är det PIC som gäller (men kanske inte för evigt).
Användarvisningsbild
$tiff
Inlägg: 4941
Blev medlem: 31 maj 2003, 19:47:52
Ort: Göteborg
Kontakt:

Inlägg av $tiff »

Jag börjar också undra varför man valde PIC. Som Chribbe76 sa, det är en liten prisskillnad (samples :roll: ). Dessutom finns det mycket mer info om PIC för nybörjare, speciellt om man kör med PICBasic, eftersom man då kan jämföra dem med en stamp i deluxe-format. Och Stamp finns det i sin tur hur mycket info om som helst!
Användarvisningsbild
EagleSpirit
Inlägg: 1288
Blev medlem: 27 maj 2003, 23:15:48
Ort: Västerås
Kontakt:

Inlägg av EagleSpirit »

tror det är så att man hörde om PIC först, läste om det och lärde sig en del. Så fick man höra om AVR men det var något mer avancerat så man fortsatte med PIC. Så nu känner man att PIC fungerar stabilt och så. Dessutom måste man ju lära sig ett nytt språk om man ska köra AVR :P
Användarvisningsbild
$tiff
Inlägg: 4941
Blev medlem: 31 maj 2003, 19:47:52
Ort: Göteborg
Kontakt:

Inlägg av $tiff »

AVR bukar väl proggas med C? Och C är ju det vanligaste (högnivåspråket) man lär sig att programmera med?
Användarvisningsbild
mrmike
Inlägg: 301
Blev medlem: 29 oktober 2003, 20:40:12

Inlägg av mrmike »

Är inte BASIC ett högnivåspråk? Om det är det så gissar jag på att det är vanligast.
Eaglespirit tänkte nog på assembler.
danei
EF Sponsor
Inlägg: 26385
Blev medlem: 2 juni 2003, 14:21:34
Ort: Östergötland
Kontakt:

Inlägg av danei »

Nä det är C som gäller. Det är bala glada amatörer som kör med basic
Användarvisningsbild
GeekJoan
Admin
Inlägg: 10665
Blev medlem: 26 maj 2003, 15:59:27
Ort: Solna

Inlägg av GeekJoan »

Användarvisningsbild
r0bban
Inlägg: 17
Blev medlem: 13 augusti 2004, 16:12:43
Ort: Linköping
Kontakt:

Inlägg av r0bban »

Japp precis, men jag hade tänkt mig mottagaren på bröstet.
Skriv svar