Garageportöppnare

Planering och tankar kring eventuella framtida projekt.
Magnus Pihl
Inlägg: 401
Blev medlem: 6 maj 2004, 12:22:36
Ort: Stockholm

Garageportöppnare

Inlägg av Magnus Pihl »

Det var smällvart idag och jag är för lat att gå ur bilen för att öppna och stänga garaget hela tiden. Jag behöver en dörrautomatik.

Bauhaus m.fl. säljer öppnare (ca 2000kr) för dörrar av typen som ska "lyftas", men jag har två slagdörrar (de går åt sidorna som vilken dörr som helst). Har provat att koppla om dörrstängare (så de blir dörröppnare)så de får dörrarna att vilja vara öppna och sedan ha wire som stänger dörrarna via en nedväxlad motor. Men Biltemas kraftigaste dörrstängare klarar inte öppna om det blåser kraftigt.

Har ni någon idé? I övrigt går dörrarna väldigt lätt, det är vinden som är problemet. En färdig kostar 16.000kr. Min budget sträcker sig till ca 3000kr för elektronik, motor, mekanik och allt.

(Det här är väl inte en renodlad elektronikfråga, men det ingår ju lite sånt ändå....)
Användarvisningsbild
Tony
Inlägg: 1038
Blev medlem: 9 november 2003, 16:08:47

Inlägg av Tony »

Titta på hydrauliska gripklor som lyfter timmer, låt en matarstång (kulskruv) ersätta hudrauliken.


Kulskruv (utan kulor) kan man bygga med vanliga helgängade pinnar (finns i 2m längd om man letar lite) samt lagerbockar.

Wirespel (monterat ovanför dörren) drar till sig stången är en annan möjlighet.


Kolla vad en hydraulkompressor + 2 bakgavellyft-kolvar kostar på lastbilsskroten ?
Användarvisningsbild
zeus
Inlägg: 7058
Blev medlem: 17 juni 2003, 22:13:44
Ort: Sthlm.

Inlägg av zeus »

Jag har el-kolvar, de kan dra/trycka en hel del.

http://hem.bredband.net/matchr/stalldon/

Kan vara till någon hjälp?
Magnus Pihl
Inlägg: 401
Blev medlem: 6 maj 2004, 12:22:36
Ort: Stockholm

Inlägg av Magnus Pihl »

Verkar intressant, jag skickade ett PM till dig med frågor...
Skriv svar