Magic Stick

Planering och tankar kring eventuella framtida projekt.
Användarvisningsbild
Tony
Inlägg: 1038
Blev medlem: 9 november 2003, 16:08:47

Inlägg av Tony »

Plocka ett mini-kullager från en fläkt eller hårdisk och tryck fast i en tjock bit plexiglas.

Eller använd ett litet gångjärn.
mullemeck
Inlägg: 1306
Blev medlem: 27 maj 2003, 23:52:06
Ort: Lund
Kontakt:

Inlägg av mullemeck »

om man använder en fotocell så blir det enda motståndet från sladdarna som styr dioderna..

Ett annat alternativ för att slippa pendeln är att använda en accelerometer för att mäta sig till hur den rör sig, dock kostar de maffigt med kosing...
Virr3
Inlägg: 840
Blev medlem: 25 juli 2004, 23:05:59
Ort: Göteborg

Inlägg av Virr3 »

finns det inget annat sätt att lösa de på.. värkar lite krångligt tycker jag

hur funkar det med läsgaffeln?

Edit: ett litet gångjärn verkar praktiskt(iom att farsan är snickare).. men hur funkar de?
Senast redigerad av Virr3 5 augusti 2004, 01:23:26, redigerad totalt 2 gånger.
mullemeck
Inlägg: 1306
Blev medlem: 27 maj 2003, 23:52:06
Ort: Lund
Kontakt:

Inlägg av mullemeck »

Isåfall sätter man läsgaffeln så att pendeln går in i den en gång per skakning, det är då man börjar skriva ut "bilden"...
Användarvisningsbild
Tony
Inlägg: 1038
Blev medlem: 9 november 2003, 16:08:47

Inlägg av Tony »

En läsgaffel innehåller en fototransisstor (leder när den blir belyst) och en IR-diod (belyser fototransen med InfraRött (osynligt) ljus).

När ett föremål passerar igenom gapet bryts ljusstrålen och då leder inte fototransistorn.
Virr3
Inlägg: 840
Blev medlem: 25 juli 2004, 23:05:59
Ort: Göteborg

Inlägg av Virr3 »

hmm.. så då ska ja ha en pendel som går därigenom? men fur blir de.. den kommer ju bara att sluta leda ett vista antal sekunder.. jag skulle vilja ha en reset ju..
Virr3
Inlägg: 840
Blev medlem: 25 juli 2004, 23:05:59
Ort: Göteborg

Inlägg av Virr3 »

hmm.. så då ska ja ha en pendel som går därigenom? men fur blir de.. den kommer ju bara att sluta leda ett vist antal msek.. jag skulle vilja ha en reset ju..
mullemeck
Inlägg: 1306
Blev medlem: 27 maj 2003, 23:52:06
Ort: Lund
Kontakt:

Inlägg av mullemeck »

Du behöver ju inte koppla den till resetpinnen, du kan ju bara lägga en oändlig loop tills den pinne blir låg, eller hög eller vad man får ut ur fototransistorn..

Det var så jag gjorde det..
Virr3
Inlägg: 840
Blev medlem: 25 juli 2004, 23:05:59
Ort: Göteborg

Inlägg av Virr3 »

okej.. får beställa sakerna så får jag fråga mer sedan.. nu ska ja göra ett chassi


Edit:köper en tangentbordsströmställare.. och sendan får jag luska ut något smart sätt..
Virr3
Inlägg: 840
Blev medlem: 25 juli 2004, 23:05:59
Ort: Göteborg

Inlägg av Virr3 »

hmm.. funderar på att göra en såndär sak man snurrar runt runt runt och åter igen runt.. alltså http://www.dino.se/product.php?pid=230 nått liknande denna..

det blir lite lättare att ställa om de hela då..

får vänta till skolan börjat(gratis matrial i slöjden) gratis är gott :D
Användarvisningsbild
Geron
Inlägg: 65
Blev medlem: 13 december 2003, 19:44:16
Ort: Umeå

Inlägg av Geron »

Ingen som funderat på o göra en flerfärgs-lösning.
Tex montera en röd/grön/blå diod väldigt nära varandra.
så kan man rita färgglada bilder istället för monokroma tråkigheter.

edit: när jag ändå är o svamlar på.. varför inte stoppa tex 20-30 leds på en eker på cykeln/moppen.. så kan man rita flashiga bilder när man zoomar runt på byn
Virr3
Inlägg: 840
Blev medlem: 25 juli 2004, 23:05:59
Ort: Göteborg

Inlägg av Virr3 »

fått iordning på min programerare nu:D så vi får se om jag kan få kläm på de hela:D

ang. de om cyckeln blir det nog jobbigt att skriva program iom att det går runt. men visst om man lyckas är man ju bara kung;D
Användarvisningsbild
Hedis
Inlägg: 2488
Blev medlem: 8 december 2003, 15:10:44
Ort: Vänersborg
Kontakt:

Inlägg av Hedis »

Inga problem alls att lösa.
Varje varv så passerar det hela framgaffeln.
Endeså kör man samma metod som cyckeldatorer fast tvärtom. Magneten på gaffeln och tungelementet på ekern.

Eller så kör man en snålvariant, ngt ledande på gaffeln och en trådstump som vispar emot gaffeln varje varv.

Eller så kör man helt enkelt något som inte kräver synkning. Tex. en såndär hypnotiserings virvel :)
mullemeck
Inlägg: 1306
Blev medlem: 27 maj 2003, 23:52:06
Ort: Lund
Kontakt:

Inlägg av mullemeck »

Skulle ju räcka att skicka ut en modulerad ir-ljusstråle och sen se om man får tillbaka något, Det enkla sättet är att man skriver ut texten runt, annars så blir det rejält med tänka och programering om man vill skriva ut texten rak.
Användarvisningsbild
Earendil
EF Sponsor
Inlägg: 448
Blev medlem: 2 juni 2004, 09:06:43
Ort: Lund

Inlägg av Earendil »

Man kan ju också använda en accelerometer. Då kan det bli riktigt noggrannt även om man svänger pinner ganska långsamt.
Skriv svar