Controllpanel till Stridsvagns simulator

Planering och tankar kring eventuella framtida projekt.
gunpowderboy
Inlägg: 4
Blev medlem: 4 augusti 2004, 11:49:17

Controllpanel till Stridsvagns simulator

Inlägg av gunpowderboy »

Tänkte bygga ihop en kontrollpanel motsvarande skyttens på en stridsvagn 121 för att få lite bättre kännsla när jag spelar SteelBeasts.

har dock ett litet problem...
Jag komemr att använda kontrollern från ett slaktat tangentbord för att koppla in knapparna från panelen med datorn, problemet är det att vissa av knapparna är vipp strömbrytare. dvs dom är on hela tiden. Detta leder ju till som ni kan tänka er flera tangent tryckningar (ungefär som att hålla en tangent på tangentbordet nedtryckt) vilker inte är funkis.

Så jag funderade på att använda mig av en monostabil vippa med en 555a, men triggningen måste som jag har förstått vara kortare än utpulsen (som skall driva en optoisolator). Finns det något sätt att komma runt detta?
matseng
Inlägg: 2360
Blev medlem: 16 september 2003, 17:18:13
Ort: Dubai, United Arab Emirates
Kontakt:

Inlägg av matseng »

Frågan är om du behöver en 555'a överhuvudtaget.

Kod: Markera allt

 +5
 ^
 !
 !
 o  / SW1
  /
 o
 !       C1
 !    | |          R3
 +----| |----+--\/\/\---+
 !    | |    !          !
 !           !          !    OPTOKOPPLARE
 \           \          !  +---+
 / R1        / R2       +--|   |---->
 \           \             |   |
 !           !          +--|   |---->
 !           !          !  +---+
 +-----------+----------+
            !
           ===  GND
R1 & R2 ett par kohm, R3 lagom för en lysdiod, Välj C1 för lagom pulslängd. Alla komponenter borde vara rätt okritiska. Man kan säkert hoppa över R2 helt.
gunpowderboy
Inlägg: 4
Blev medlem: 4 augusti 2004, 11:49:17

Inlägg av gunpowderboy »

Tackar för hjälpen! Men en liten fråga vad skulle efekten bli av denna kretsen. Jag får det till att bli en signal som switchar mellan 0 och 1 typ 010101010101 oändligt länge. Har jag helt fel för mig eller?
matseng
Inlägg: 2360
Blev medlem: 16 september 2003, 17:18:13
Ort: Dubai, United Arab Emirates
Kontakt:

Inlägg av matseng »

Nja, tanken är att när SW1 slutes så flyter det ström genom C1, R3 och optokopplaren vilken "tänder" optokopplaren. Efter ett tag har C1 blivit fulladdad och "slutar att leda" vilket får optokopplaren att "slockna".

Dvs en kort puls genereras när strömbrytaren slås på - oavsett om den är på väldigt länge.

När man öppnar brytaren så har ju C1 båda sidor kopplade till jord via R1 och R2 vilket gör att den laddar ur sig efter ett tag och blir redo för att aktiveras nästa gång SW1 slås till.
gunpowderboy
Inlägg: 4
Blev medlem: 4 augusti 2004, 11:49:17

Inlägg av gunpowderboy »

Perfekt. Precis vad jag var ute efter. tack så jätte mycket....
Skriv svar