Hjälp med delar o så...

Planering och tankar kring eventuella framtida projekt.
Användarvisningsbild
Adis
Inlägg: 1373
Blev medlem: 26 augusti 2003, 19:57:03
Skype: adis1987
Ort: Gävle
Kontakt:

Hjälp med delar o så...

Inlägg av Adis »

Jo nu när jag har nästan byggt klart min Server (finns bilder på min sida under Projekt) så behöver jag en sak som är lik den som finns på Kjell (artnr:87156). Jag vill kunne styra saker från distans med hjälp av en dator. Lönar det sej att köpa den der eller kan man komma billigare undan då man gör en sådan själv? har kollat på Elfa vad reläerna kostar och det va inte spec billigt, 8st ca 500 då dom bryter 220V 5A. Visst, svårt är det inte att bygga en men själva mjukvaran kan jag inte då den skulle va lätt att hantera...

Vill veta vad ni tror och tycker vad som hade varit bra, om det finns mjukvaror för sådant då man kan anpassa sin hårdvara efter det...
Användarvisningsbild
Tony
Inlägg: 1038
Blev medlem: 9 november 2003, 16:08:47

Inlägg av Tony »

Programmera lär du få göra i vilket fall som helst.


Vad jag förstår så medföljer ingen mjukvara utan den laddas ned från wellemans hemsida, (hittade inget där bara en screenshot).

http://www.velleman.be sök på k8056

Kopplar du reläerna till skrivarporten via transistorswitchar så är kommunikationen mellan dator och reläer det enkla.

(tycker jag men jag är ingen stjärna på programmering)


Menar du att reläerna skulle kosta 500 spänn eller var det inklusive transistorer, kretskort, plintar osv ?


Snackar vi enbart reläer så kolla t.ex;

clas olsson 22 33 27 20:-/st eller 140:- för 10st, Klarar 220V 5A
Användarvisningsbild
Macce
Inlägg: 4301
Blev medlem: 29 maj 2003, 16:40:58

Inlägg av Macce »

Om du vill styra t.ex. en lampa via webbläsaren kan du göra såhär:

Du kopplar en transistor från paralellporten till ett relä som styr lampan. Sedan skriver du en liten mjukvara för det i t.ex. C, C++, VB eller i vilket program du nu vill skriva. Det blir enklast om programmet ändrar status för paralellporten när man startar det, och stänger sig själv sedan. Då skulle du kunna göra en enkel phpkod på en lösenordsskyddad sida som denna:

Kod: Markera allt

<?php

// Kollar om submitat lösenord är tomt, är det tomt visas formuläret.
if ($_POST['pass'] == "")
	{
	echo "<form action=\"".$_SERVER['PHP_SELF']."\" method=\"post\">\n";
	echo "<p>Lösenord: <input type=\"text\" name=\"pass\">\n<br />";
	echo "<input type=\submit\" value=\"Ändra status på relä\"><br /><br />";
	echo "Anger du rätt lösenord, ändras statuset på relät.";
	}
if ($_POST['pass'] != "")
	{
	if ($_POST['pass'] == "lösen")
		{
		echo "Rätt lösenord..försöker ändra status på relät.<br />";
		system ("C:\program.exe");
		}
	}
else
	{
	echo "Fel lösenord! Klicka <a href=\"./\">här</a> för att komma tillbaka.";
	}


?>
Dock skall du alltid ha md5 krypterade lösenord. Har inte testat dendär koden själv, kan hända att det finns buggar. Detdär skriptet anropar programmet c:\program.exe som skall ändra status på relät.
Användarvisningsbild
rickeboy
Inlägg: 678
Blev medlem: 13 augusti 2003, 09:12:17
Ort: Göteborg / Karlskrona
Kontakt:

Inlägg av rickeboy »

Du får först avgöra om du ska kontrollera hårdvaran via com porten eller parallell porten... jag har nog kört med com porten... om du väljer det kommer du dock att behöva ha ngt som kan ta emot datan och avgöra vad som ska hända... t ex en uC... därför det antagligen blir lättare för dig att använda parallellporten... inte mkt krabbigare att programmera den... men allting är ju relativt...

Förhoppningsvis har du Linux eller ngn form av att på din server vilket gör det hela mkt smidigt att kontrollera och styra samt programmera...

Macce>> Personligen tycker jag det är bäst att kolla om ens $_POST['pass'] är satt... för om det inte är det så kommer du antagligen att få en warnings rad i log filen...

//Rille
Användarvisningsbild
Macce
Inlägg: 4301
Blev medlem: 29 maj 2003, 16:40:58

Inlägg av Macce »

rickeboy: stämmer. Dendär koden var mest som ett exempel och inte skriven optimalt.
Användarvisningsbild
Adis
Inlägg: 1373
Blev medlem: 26 augusti 2003, 19:57:03
Skype: adis1987
Ort: Gävle
Kontakt:

Inlägg av Adis »

ok, reläet på clas såg jag inte förr men den funkar utmärkt. tänkte faktist använda mej av parallerllporten, men då kommer jag till den delen jag absolut inte kan då man måste kunna programera ett prog som styr alltig. Någon inloggning för att ändra status på olika saker behöver jag inte då ja kommer att använda mej utav Fjärranslutning och köra det så...

vad för komponenter behöver jag då?


btw, kör med Win Server 2003 Enterprise
Skriv svar