Schackklocka

Planering och tankar kring eventuella framtida projekt.
Nimzo
Inlägg: 6
Blev medlem: 2 augusti 2004, 15:29:09
Ort: Stockholm
Kontakt:

Schackklocka

Inlägg av Nimzo »

Hej
Jag är rätt färsk på elektronik, har dock läst 5p analog/digital-el och handlat lite leksaker på elfa. Det första jag vill bygga är en schackklocka. Den kan enklast beskrivas som två äggklockor där den ena stannas då den andra fortsätter och tvärt om.

Klockan har två stycken 3x7-segments displayer (illa valt kanske eftersom de måste blinka och därmed använda någon högfrekvens, nåja), två knappar för respektive klocka och en resetknapp som ska ställa båda klockorna på 5:00.

Har kollat runt här på forumet och att använda 4mhz-kristall och 4521 verkar smart http://www.geekjoan.com//forum/viewtopi ... 4521#18434
har annars en 32768hz kristall och lite komponenter som ska kunna bli en klocka på säg 4hz. (Har dock misslyckats med det hittills...)

Nu för själva räknadet. Finns det smartare sätt, eller ska jag, för varje klocka, koppla först en t.ex. mod-4-räknare för 1/4-sekunder (som inte ska visas, men däremot räknas). Sen till en mod-10, mod-6, och en som hursom börjar på 5. Så jag får M:SS:1/4

För display sedan bygger jag en mod-3-räknare/multiplexer som väljer rätt display och tar värdet från respektive räknare och via en bcd-7seg.-drivare visar på displayen.

Allt detta då gånger 2 (förutom klockgeneratorn). Blir en del komponenter... (10 räknare, 2 bcd-display, någon klockgenerator).

Eller bör jag helt enkelt rikta in mig på att köra med en pic eller avr? Något tips på en lämplig sådan, som gärna har inbyggd klocka? Föresten, när det står 'inbyggd osscilator' menas det att man inte behöver någon kristall? Jag anatar att jag måste ha en kristall på något sätt eftersom den ska ta exakt tid.

PIC starter kit http://www.elfa.se/elfa-bin/setpage.pl? ... k=9007.htm bra? Den kretsen lämplig?

Allt väl
Jonas
cyr
Inlägg: 2712
Blev medlem: 27 maj 2003, 16:02:39
Ort: linköping
Kontakt:

Inlägg av cyr »

Allt blir enklare med en mikrokontroller, med den lilla reservationen att man måste lära sig programmera dem lite först :)

Inbyggd oscillator betyder att man inte behöver någon kristall, men de är inte mer exakta än 1% i bästa fall. Om det ska vara exakt tid så är det nog bäst med en kristall...

Lämpligt chip beror nog främst på hur många IO-pinnar som går åt.

7 + 6 (för att driva LED-displayerna), 3 för knappar, och 2 för kristallen (kristall-pinnarna kan oftast också användas som IO men går bort med extern kristall).

Så PIC16F627 kan vara lite knepigt, även om det kanske går att trixa till så pinnarna räcker (det går att koppla knappar på samma pinnar som displayerna t.ex.).

Jag skulle ta en PIC16F870 eller någon annan 28pins PIC istället.
frejo
Inlägg: 496
Blev medlem: 21 april 2004, 21:43:01
Ort: Linköping

Inlägg av frejo »

Jag skulle ta en atMega8 ;)
Skriv svar