Kan man göra en jättelaserskrivare med känd teknik?

Planering och tankar kring eventuella framtida projekt.
ollebolle
Inlägg: 157
Blev medlem: 10 november 2007, 16:47:31
Ort: Göteborg

Inlägg av ollebolle »

Jo jag har varit inne på alla idéer här utom den med pulskanonen som verkar vara en kul variant.

Lasersmältning har jag varit inne på. Även att smälta plastfolien så den klibbar.

Jag skulle också vara intresserad av OPC-material att spruta på en svarvad aluminiumvals.

Även har jag funderat på en mekanisk variant med små luckor som släpper ut kulorna på kommando.

En fuser behöver inte vara en vals utan kan ersättas med tunn värmetålig teflonbelagd plastfolie där man har ett element på en lång balk som i sin tur trycker teflonplastfolieröret mot underlaget och värmer och plattar till kulorna.

Teflonplastfolieröret kommer då att snurra med filmen man skriver på. Man har så nu i laserskrivana då det blir mycket snabbare uppstart och man spar el iom att värmen inte behöver kopplas på förrän papperet kommer.
BJ
Inlägg: 8218
Blev medlem: 11 april 2007, 08:14:53
Ort: En_stad

Inlägg av BJ »

ollebolle skrev:...men jag har inte kunnat få pärlorna att flyga över ett luftgap.
Är det så vanliga laserskrivare fungerar? (Fast med mindre korn då.)
Användarvisningsbild
Icecap
Inlägg: 26135
Blev medlem: 10 januari 2005, 14:52:15
Ort: Aabenraa, Danmark

Inlägg av Icecap »

På ett ungefär, luftgapet är mycket kort dock.
BJ
Inlägg: 8218
Blev medlem: 11 april 2007, 08:14:53
Ort: En_stad

Inlägg av BJ »

Okej.
ollebolle
Inlägg: 157
Blev medlem: 10 november 2007, 16:47:31
Ort: Göteborg

Inlägg av ollebolle »

Tack så länge för uppmärksamheten!

Jag återkommer när jag vill kasta nya bollar mot planket. Ni är verkligen kreativa!
blueint
Inlägg: 23238
Blev medlem: 4 juli 2006, 19:26:11
Kontakt:

Inlägg av blueint »

En ide, låt färgpigmenten innehålla lite metallflis, micra sedan där du behöver fusern.
Användarvisningsbild
007sweden
Inlägg: 3500
Blev medlem: 3 mars 2005, 20:18:12
Skype: oo7sweden

Inlägg av 007sweden »

Nej ush microvågor är förrädiska... Ditt dna kokas sönder och du får cancer och vävnadsdöd.
ollebolle
Inlägg: 157
Blev medlem: 10 november 2007, 16:47:31
Ort: Göteborg

Re: Kan man göra en jättelaserskrivare med känd teknik?

Inlägg av ollebolle »

Hittade det här gamla bollandet av idéer.

Slutet blev att projektet las ner då jag gissade att det skulle bli för dyrt att få till en fungerande maskin. Kanske det finns såna nu?

Mina försök visade flera framkomliga vägar. Plastkulorna fastnade mot laddad yta. Kunde också fås att fastna på ytor som gjorts klibbiga. Ark av papper som skrivits ut med vanlig laserskrivare och upphettades fick plastkulorna, att klibba fast på de skrivna ytorna och resten kunde sugas bort.

Laser med lämplig energi testades aldrig men borde vara den bästa tekniken. Exempelvis hetta upp folie med laser.från undersidan av en värmetålig folie som från ovan beströs med plastkulorna. Kulorna smälts och fastnar på heta punkter och överförs och smälts fast mot plastfolien.

Rätt lik en vanlig laserskrivare.
Nerre
Inlägg: 26695
Blev medlem: 19 maj 2008, 07:51:04
Ort: Upplands väsby

Re: Kan man göra en jättelaserskrivare med känd teknik?

Inlägg av Nerre »

Hundra år gammal tråd, men den teknik som jag tror skulle fungera bäst för syftet (utskrifterna då) är att bygga en typ bläckstråleskrivare fast med airbrush-munstycken.

Men det är ju redan gjort, kolla på Big Image Systems.

Det svåra är att styra munstyckena tillräckligt snabbt.
ollebolle
Inlägg: 157
Blev medlem: 10 november 2007, 16:47:31
Ort: Göteborg

Re: Kan man göra en jättelaserskrivare med känd teknik?

Inlägg av ollebolle »

Jo bläckstråleskrivare fanns redan för trettio fyrtio år sedan men de klarar inte de plastkulor med millimeter i diameter som även skulle utgöra både bild och slityta. Plastmattor helt enkelt. Kundspecifika med logo, bilder och mönster som man gjorde med en ganska manuell teknik med schabloner.
Nerre
Inlägg: 26695
Blev medlem: 19 maj 2008, 07:51:04
Ort: Upplands väsby

Re: Kan man göra en jättelaserskrivare med känd teknik?

Inlägg av Nerre »

Jag menade alltså att man sprutlackerar bilden istället för att krångla med plastkulorna.

Jag trodde det var motivet som var det intressanta, inte ytan.

Det du vill ha löser man väl idag bättre med samma teknik som 3D-skrivare använder. Du får ha en extruder per färg bara.
Användarvisningsbild
grym
EF Sponsor
Inlägg: 16767
Blev medlem: 16 november 2003, 12:22:57
Ort: i det mörka småland

Re: Kan man göra en jättelaserskrivare med känd teknik?

Inlägg av grym »

hm, med rätt papper och en högeffektslaser borde man kunna skriva med lasern direkt på pappret

någon som provat att "gravera" papper
Nerre
Inlägg: 26695
Blev medlem: 19 maj 2008, 07:51:04
Ort: Upplands väsby

Re: Kan man göra en jättelaserskrivare med känd teknik?

Inlägg av Nerre »

Jag vet att när jag gick på gymnasiet så var det företag på mässor som lasergraverade text på bland annat mariekex.
Skriv svar