Behöver lite starthjälp med en mini-timer

Planering och tankar kring eventuella framtida projekt.
shootking
Inlägg: 163
Blev medlem: 27 juli 2004, 14:11:09

Behöver lite starthjälp med en mini-timer

Inlägg av shootking »

Hej

Tänkte vända mig hit för att få lite tips om en idé som jag går och funderar på. Behöver lite vägledning eftersom jag är lite novis inom elektronik-konstruktioner. Min idé:

Jag vill bygga en liten timer för att använda på lampor hemma. Timern ska klara en 220-volts 60W-lampa. Timerfunktionen ska vara att slå på och stänga av lampan en gång per dygn.

Vill inte belamra mina stackars vägguttag hemma med stora analoga eller digitala timers så jag skulle villja ha denna så liten att den går att skruva på sladden i någon slags dosa.

Jag skulle vara väldigt tacksam för lite tips och idéer om detta!

Mvh Shootking
Användarvisningsbild
Hedis
Inlägg: 2488
Blev medlem: 8 december 2003, 15:10:44
Ort: Vänersborg
Kontakt:

Inlägg av Hedis »

Ett relä för att tända/släcka lampan iaf.

Senså är ju frågan vad man skall bygga timern runt.

Kan du något om mikrodatorer? (mikroprocessorer)

Helcoolt vore ju små slavenheter vid varje lampa, en huvudstation med lcd-display och simpelt tangentbord. Busskommunikation mellan master och slavenheterna.

Trådlöst? :)
shootking
Inlägg: 163
Blev medlem: 27 juli 2004, 14:11:09

Inlägg av shootking »

Självklart så vore det coolt med fjärrstyrning osv. Men första versionen ska vara så "dum" som möjligt eftersom jag är novis inom elektronik-konstruktion. Har bara byggt efter andras ritningar tidigare.

Kan tyvärr inget om enchipsdatorer osv... :-( Än, kanske man ska tillägga!

Timern ska ej vara någon trådlös strömbrytare utan bara vara en timer med en start-tid och stopp-tid.

I den första versionen av denna timer så behöver ej start- och stopp-tid vara programmerbara, men i förlängningen så ska de gå att programmera om.
matseng
Inlägg: 2360
Blev medlem: 16 september 2003, 17:18:13
Ort: Dubai, United Arab Emirates
Kontakt:

Inlägg av matseng »

Ide: en binärräknare som räknar upp till 4 320 000 (50 hz * 84600 sekunder) och när den räknat dit så resettar den sig och skickar samtidigt en triggpuls till en vanlig 555-timer som man analogt kan ställa in med en pot på en lys-tid på mellan typ 1 minut och nån timma.

Vill man att lampan ska tändas kl 8 varje kväll och vara tänd i 30 minuter ställer man in potten på 30 minyter och sedan väntar man till kl 8 och pluggar då i kablen så att räknaren börjar från noll då. Ett dygn senare så räknaren räknat 4,32 miljoner 50hz-pulser så triggas den automatiskt igen.

Annars kan man ta ett sådant chip som sitter i en klockradio och använda för triggningen.

Eller kanske tillochmed ett billigt arbandsur som man sättrer larm på då man vill att lampan ska tändas och sedan kopplar man en mikrofon på triggingången på timer-555'an så att den triggar och drar lampreläet när armbandsuret börjar pipa.
shootking
Inlägg: 163
Blev medlem: 27 juli 2004, 14:11:09

Relä?

Inlägg av shootking »

Vad kan jag hitta för något litet relä som jag kan använda? Det för ju inte dra för mycket strön.

Kan man köra ett relä på batteri? Kan man fixa en 'liten' (till storleken( omvandling från 200v till 5v?

Mvh Shootking
Skriv svar