Tillverka kretskort

Planering och tankar kring eventuella framtida projekt.
Användarvisningsbild
Melker
Inlägg: 410
Blev medlem: 26 maj 2003, 22:17:34
Ort: Umeå

Inlägg av Melker »

Gah :( Har kämpat typ hela dan med att lyckas göra ett hyffsat kretskort, men det tycks vara näst in till omöjligt...
Har byggt klart min UV-box (den funkar fint) med 2x8W UV-lysrör. Belyser kortet ca 5-6min (testat massa olika tider, varav jag fått för mig att kring 5 har funkat bäst) och stoppar sedan ner det i kaustiksoda-blandningen, det är här allt går åt h*vete nästan varje gång.

Jag får först fram mönstret som ganska mörkt och lljusare omkring och sedan försvinner ofta allt eller stora delar, endast en gång har jag haft ett helt mönster kvar. Har testat att med olika mängd kaustiksoda också, men det känns som om mängden edast bestämmer Hur fort allt ska försvinna.
Har provat med två olika laminat också, ett med grön beläggning som var bara på så sätt att man såg banorna tydligt när, det var med detta kort jag lyckades en gång av ca 7... Det andra hade ingen färjad beläggning, så banorna var inte så tydliga, det var svårt att bedömma om det hade legat klart i soda-bladningen eller inte.

Någon som kan ge mig något bra tips?
Kautiksodan är i form av ganska grova korn (typ grov salt) och heter Nitor, ifall någon undrar.
Användarvisningsbild
rickeboy
Inlägg: 678
Blev medlem: 13 augusti 2003, 09:12:17
Ort: Göteborg / Karlskrona
Kontakt:

Inlägg av rickeboy »

Hmm låter tråkigt... Det jag kan tänka mig är att du antingen har dem där PÅ tok för länge för det är ju faktiskt med direkt UV-ljus du bestrålar dem med. Det som jag också kan tänka mig är att du har för tunna banor på OH filmen vilket gör att det kommer in från sidorna, det borde finnas ngn minsta möjliga tjocklek på dem... jag hade 1,5mm om jag inte minns fel och jag fick kvar ca 1mm... Samt att du bör/måste ha den sidan av OH-filmen som det är utskrivet på mot själva laminatet då OH filmen är tillräckligt tjock för att ställa till med probz...

Kanske inte är ngn stor tröst men jag hoppas att du lyckas... Nitor har jag inte hört talas om... du kanske ska testa Gripen? Den funkar i vilket fall som helst för mig... Nitor kanske är förstarkt? 39SEK för en burk är ju inte så farligt i felsökandets värld...

//Rille
Användarvisningsbild
RDX*
EF Sponsor
Inlägg: 1646
Blev medlem: 28 maj 2003, 22:52:04
Ort: Skåne - Lund

Inlägg av RDX* »

Det låter som du använder är mycket kaustiksoda. Kanske en dum fråga men löser sig kaustiksodan helt innan du lägger i kortet?


..Jag kör också Gripen.
Användarvisningsbild
Melker
Inlägg: 410
Blev medlem: 26 maj 2003, 22:17:34
Ort: Umeå

Inlägg av Melker »

Tack för tipsen...
rickeboy; Tror inte jag har för länge, har testat köra typ 3-4min och då verkar det bli kvar av fotoresisten på ställen där det inte ska vara kvar. Jag har även haft OH-baldet åt rätt håll hela tiden, läste guiden här innan.

RDX*; Ska prova ta mindre och röra ut kaustiksodan bättre. Återkommer senare.

Btw.. Vart finns Gripen att köpa, ifall det är något speciellt ställe?

Edit: Ska nog beställa mer laminat från elfa, något speciellt kort att rekommendera, tjocklek osv?
Senast redigerad av Melker 7 oktober 2003, 21:25:55, redigerad totalt 2 gånger.
mullemeck
Inlägg: 1306
Blev medlem: 27 maj 2003, 23:52:06
Ort: Lund
Kontakt:

Inlägg av mullemeck »

det har funkat helt perfekt för mej båda gångerna jag har försökt, och jag har använt en vanlig skrivbordslampa för att belysa korten med.
Användarvisningsbild
RDX*
EF Sponsor
Inlägg: 1646
Blev medlem: 28 maj 2003, 22:52:04
Ort: Skåne - Lund

Inlägg av RDX* »

Man brukar hitta Gripen-produkter i helt vanliga mataffärer. Dom brukar så vid rengöringhyllorna. Annars kan du testa i en järnaffär.
Användarvisningsbild
rickeboy
Inlägg: 678
Blev medlem: 13 augusti 2003, 09:12:17
Ort: Göteborg / Karlskrona
Kontakt:

Inlägg av rickeboy »

K... försökte bara hitta "felet"...

Ang. Gripen: En vanlig målar butik har garanterat det...

//Rille
Användarvisningsbild
Melker
Inlägg: 410
Blev medlem: 26 maj 2003, 22:17:34
Ort: Umeå

Inlägg av Melker »

rickeboy, jag uppskattar din hjälp, ursäkta ifall det inte framgick av mitt förra inlägg :) Bättre man hjälper till för mycket än för lite.

Jag har nu iaf lyckats göra ett riktigt fint kort med ledningnar med en bredd på 0,254(mm tror jag, blir inte klok på måtten i eagle, tycker det står både tum och mm lite varstanns) och alla fungerar, ingen är av.
Men problemen är inte över för det, ytterligare ett mysterium uppstod under tiden... :?
Jag UV-strålade två st laminat(samma sort), ungefär lika länge, sedan stoppade jag ner det ena i kaustiksodavatten-blandningen (noga omrörd och en halv tesked soda/en halv liter vatten)... Tippade burken fram och tillbaks i ca 5minuter, mönstret tredde sakta fram, tog upp det och skölde det. Gjorde sedan likadannt med det andra kortet, skildnaden var att direkt när jag släppte ner kortet så lossnade allt utom banorna, så jag tog upp det på en gång och klart var det. Stoppade sedan ner båda i etslösning och rördeom och vickade på burken. Det första kortet hände det inget alls med, det andra kortet vart helt perfekt.

Jag får testa imorrn igen för nu är jag helt borta... :cry:
Användarvisningsbild
rickeboy
Inlägg: 678
Blev medlem: 13 augusti 2003, 09:12:17
Ort: Göteborg / Karlskrona
Kontakt:

Inlägg av rickeboy »

:)

Min erfarenhet: Så fort jag kör ner laminatet i kaustiksodalösningen så ser man inte ngt what so ever om det är ngn förändring så då väntar man en minut eller ngt sedan har iaf jag gjort så att jag har tagit min ets pincet och tryck laminatet mot kaustiksoda lösningen, dvs när laminatet är i lösningen tar jag tag i det och gör så att lösninge "trycker" emot det det jag då har märkt är att allt som inte är banor går då bort som ett grönt "moln" MKT kvikt...

Ett tips: Istället för att göra rent kortet med T-sprit eller liknande när du vill få bort det sista fotoresistet belys kortet igen och kör ner i kaustiksoda lösningen så kan du vara säker på att få bort att och i princip utan ngn som helst ansträngning... bara att skölja av att i vatten när det väl har lossnat... istället för att gnugga med topz och allt man kan tänka sig...
Må hända att det tar 10 - 20 minuter längre innan det är klart eftersom du belyser och kör ner att i lösningen igen men under den tiden kan du svara på inlägg eller skriva ett inlägg om att du inom 5 minuter kommer lägga upp ett bild på ditt senaste kretskort :wink:

*GÄSP!*

//Rille
Användarvisningsbild
tusse
Inlägg: 1364
Blev medlem: 19 augusti 2003, 21:56:17
Ort: Järfälla

Inlägg av tusse »

Melker

Se till att tempraturen är jämn (rumstemp) på sodalösningen så blir tiderna jämnare.
Användarvisningsbild
janne66
Inlägg: 473
Blev medlem: 10 juni 2003, 09:25:40
Ort: Blekinge
Kontakt:

Inlägg av janne66 »

Blir det fel så kan det vara knepigt att komma på vad som är fel.

1. Gör småbitar som du testar på ( 3* 3 cm t.ex).

2. se till att miljön är lika varje gång ( samma vattentemp, lampan uppvärmd, samma avstånd).

jag har 5 ml soda till 1 liter ljummet vatten.

När jag stoppar ner kortet i sodan så tar det 1 minut innan något händer.
Mönstret ska bli mörkt, och det som ska etsas bort ska bli helt KOPPARFÄRGAT, så att etsbadet kan komma åt att etsa.

Blir det inte bra i detta momentet, så är det inte lönt att försöka etsa.
Mönstret framträder olika tydligt beroende på fabrikat på kort (KJell / ELFA)
Användarvisningsbild
karlstedt
EF Sponsor
Inlägg: 966
Blev medlem: 14 oktober 2003, 16:55:23
Ort: Lund
Kontakt:

Inlägg av karlstedt »

Det finns relativt billiga kretskortslaminat på http://www.bhiab.se


Enkelsidig Glasfiberlaminat 1,5 mm 100 X 160 mm
koppar(Cu) 35µ
Pris: 1-9 st 29kr/st 10-49 st 27:50kr/st

Den tar elfa 64:60 kr för...
Senast redigerad av karlstedt 15 oktober 2003, 11:15:48, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
Melker
Inlägg: 410
Blev medlem: 26 maj 2003, 22:17:34
Ort: Umeå

Inlägg av Melker »

Tack för eran hjälp och tips en än gång... kan dock inte göra några fler försök för tillfället, slut på laminat. Väntar dock på en beställning från elfa på bla kretskortslaminat och etspulver. Återkommer här senare när jag fått grejerna.
göcke
Inlägg: 86
Blev medlem: 21 oktober 2003, 16:00:48

Inlägg av göcke »

fluke12 skrev:Som etsmedel kör jag med en blandning av koncentrerad saltsyra, väteperoxid och vatten. 2 delar vatten 1 del Väteperoxid och 1 del Saltsyra.
Detta är en jävligt vass soppa som fixar etsningen på mindre en 10 sekunder med perfekt resultat. Försiktighet bör iaktas då såväl rostfria diskbänkar, kläder och ögon kan allvarligt skadas.
även luftvägarna tar skada , även av liten disponering ,så håll god ventilation och glasögon på.

ps
istället för fotoresist kan man strycka på filmen via overhedfilm och copierat i en copiator eller laser skrivare. men då skall framkallningen inte vara så snabb och ej salsyra-väteperoxid
denna metod är bara för snabba tester och större ledare.
ds
danei
EF Sponsor
Inlägg: 26408
Blev medlem: 2 juni 2003, 14:21:34
Ort: Östergötland
Kontakt:

Inlägg av danei »

Kan du förklara det där lite närmare? Jag fattar inte hur du menar.
Skriv svar