Signalbalansering

Planering och tankar kring eventuella framtida projekt.
Användarvisningsbild
$tiff
Inlägg: 4941
Blev medlem: 31 maj 2003, 19:47:52
Ort: Göteborg
Kontakt:

Signalbalansering

Inlägg av $tiff »

Jag vill bygga sändare och mottagare för balanserad ljudöverföring. Siktet står inställt på den här (MkI) eller den här (MkII) ritningen.
Jag tycker det skulle vara bra att ha ute i fält, när man står med en obalanserad signal och en balanserad ingång och är trött på jordslingor och annan ondska orsakade av fula övergångar.

Problemet är att jag aldrig använt en OP förut och bör väl egentligen inte ge mig in på det här, men jag vill förstås försöka ändå i hopp om att lära mig.
I en låda hittar jag ett helrör ( :wink: ) med CA3240. Är de lämpliga att använda till projekt av den här typen?

Vilken av ritningarna skulle ni rekommendera? Sammanhanget är alltså PA, så HiFi-känslan är väl inte direkt påtaglig. Det viktiga är att det fungerar, alltid.

Övriga kommentarer mottages gärna!
cosmox
EF Sponsor
Inlägg: 3854
Blev medlem: 6 januari 2004, 02:11:54
Ort: Hjälteby - Tjörn

Inlägg av cosmox »

Hej!

Jag gillar TL072 från Texas Instruments (ganska hög slewrate och drar lite ström).
Den är oxå billig.
Men eftersom du redan har ett rör kanske det är dummt att köpa nytt.
Hur höga krav har du på kretsen?
MKII verkar väl vara en fin liten sak.
Smaska upp dom på brädan och testa dom.

/H
Euphaz
Inlägg: 49
Blev medlem: 18 juni 2004, 23:21:07

Inlägg av Euphaz »

'aldrig använt en OP förut'

OP-ampar är mycket värdefullt att lära sig, dom kan lösa nätan alla analoga problem. Det är inte stor skillnad på olika typer, det går mest på prestanda som frekvens, strömförbrukning och S/N ratio osv för audio. Kretsen är mycket klassisk, 741 är nyckelord, prova '741' på google!

Det är främst 3 saker att tänka på:

1) Frekvenskompenserad: OP-ampen har en gränsfrekvens så att den inte börjar oscillera i kopplingen. Ofta audio-typer. Frekvenskompenserade OP-amps är inte bra i digitala kretsar, speciellt inte om den skall driva en MOSFET effekttransistor i PWM!

2) Comparator eller OP-amp? Comparators har samma symbol i skemat/datablad, men är anpassad för snabbhet och digital utgång. Comparators skall sätta utgången hög (full spänning) så fort den positiva ingången är högre än den negativa. Går inte att använda för audio.

3) Öppen collector: På väldigt många comparators (LM339 t.ex) måste man ha ett pullupmotstånd till pluss för att få någon utsignal.


Själv har jag funderat på optokopplare för överföring av audiosignal (oberoende jord), den här kretsen skulle kunna fungera med en audio OP-amp koppling:

http://we.home.agilent.com/USeng/nav/-5 ... 11/pd.html
Användarvisningsbild
Illuwatar
Inlägg: 2256
Blev medlem: 10 november 2003, 14:44:27
Skype: illuwatar70
Ort: Haninge
Kontakt:

Inlägg av Illuwatar »

Ser ingen orsak till att dina CA3240 inte skulle kunna fungera. FET-ingångssteg med i princip oändlig impedans + bipolärt utgångssteg är det som skiljer denna från TL072. Eftersom kretsen inte såg särskilt komplex ut är det bara att rigga upp denna på en labb-platta och provköra.
pagge
EF Sponsor
Inlägg: 933
Blev medlem: 15 juni 2004, 00:15:08
Ort: Luleå
Kontakt:

Inlägg av pagge »

Den där opn var lite trött på å sänka ström på utgången, orkade bara med 1mA. Vet inte om det blir nåt problem, men kan vara värt å ha i åtanke.

Ska du ha den för auidobruk kan det även vara praktiskt med en op som inte har för hög distortion (THD). 0.1% är nån slags smärtgräns inom audiobruk har jag för mig. Hittade inte nån THD siffra i databladet, men jag kanske är blind :)

Op ampen som cosmox föreslår har 0.01% THD. Vad jag förstår ur databladet lever den lycklig mellan +-5V och +-15V och klarar av att leverera 10talet mA åt bägge hållen. Den var även billig, en dryg tia.
Skriv svar