Temperaturstyrning

Planering och tankar kring eventuella framtida projekt.
noratx
Inlägg: 80
Blev medlem: 5 december 2003, 23:19:21
Kontakt:

Temperaturstyrning

Inlägg av noratx »

Hallå på er!

Jag funderar på att göra någon slags temperaturstyrning till min dator.
Jag vet dock inte vilka komponenter jag skall använda.

Det jag vill uppnå med temperaturstyrningen är att jag vill kunna ställa in 3 värden.

vid 30 grader så skall famtliga fläktar stängas av (3 - 4 stycken skall styras av kretsen).
Vid 32 grader sätts fläktarna på och snurrar då på halvfart med 7,5 v input.
Vid 40 grader och över så skall fläktarna snurra på för fullt på 12 volt.

Jag vill även kunna ställa om gränserna i efterhand genom några enkla knapptryck.

Dels vill jag kunna ställa om med software via datorn (hur detta programmeras får jag ta sen, men det är ett efterprojekt, men möjligheten skall finnas).
Sen vill jag via en LCD eller liknande med knapparn i fronten på datorn kunna ställa in allt.
Helst bara med 3 knappar.
En för att välja gräns (Av, på/halvfart, på/full fart)
En knapp för att öka gränsen i den valda "banken".
En knapp för att minska gränsen i den valda "banken".
Sen ytterligare en knapp för att kunna visa temperatur för varje sensor (skall sitta en i varje disk kluster samt en chassisensor).

Någon som har tips på komponenter som skall användas?
Jag har inte så hemskt mycket kunskap i detta område med vad som behövs, så gärna om ni kan tala om exakt vilka komponenter som behövs, vilka värden på motstånd etc. jag behöver.

Om någon orkar så får han/hon gärna rita upp ett kopplingschema tilld ito också, men det kan jag nog greja fram själv när jag väl vet vad för komponenter som skall användas genom att fråga lite vänner.

Tack på förhand.
mullemeck
Inlägg: 1306
Blev medlem: 27 maj 2003, 23:52:06
Ort: Lund
Kontakt:

Inlägg av mullemeck »

För att du ska kunna lyckas med detta projekt så är det nog en nödvändighet att du lär dig programera och använda en Mikrokontroller typ PIC, AVR eller BasicStamp.

Ska själv göra något liknande nu i sommar har jag tänkt och då ska jag använda en Pic, en lcd och någon tempsensor, vilken är jag inte säker på än..
noratx
Inlägg: 80
Blev medlem: 5 december 2003, 23:19:21
Kontakt:

Inlägg av noratx »

ajdå, det krävs så pass myclket altså...

dyrare mao. så jag måste köpa mig grejer för att bygga en pic programmerare etc...

Näh, då fick det nog vara...
synd det bara...
Användarvisningsbild
ToB
Inlägg: 678
Blev medlem: 22 februari 2004, 10:32:58
Skype: tobias_bjork
Ort: Sollentuna

Inlägg av ToB »

Går väl att koppla till COM/Paralell-porten istället för en mikrokontroller.
Förmodligen behövs väl någon programmering ändå om ingen gjort samma sak förrut och är villig att dela med sig.
Skriv svar