Projekt: Antinyckelborttappare

Planering och tankar kring eventuella framtida projekt.
Användarvisningsbild
Macce
Inlägg: 4301
Blev medlem: 29 maj 2003, 16:40:58

Projekt: Antinyckelborttappare

Inlägg av Macce »

Hade glömt mina nycklar idag på bordet under en massa papper och det tog ca 10 minuter att hitta dem.

Tänkte att det skulle vara ett roligt och användbart projekt att ha ett nyckelflam på nyckelknippan med en radiomottagare som driver en summer som tjuter när man skickar en signal med en sändare.

Hur skulle man göra detta? För enkelhetens skull skulle det kanske lönas att använda radiomoduler, för nyckelflamet skall bli rätt litet, är ju inte så smidigt att släpa en 10kg tung portfölj kopplad till nyckelknippan efter sig...

Hur skulle man generera signaler som sändaren skickar och mottagaren identifierar och börjar driva summern? Är microkontrollers smartaste iden?
Michel
Inlägg: 436
Blev medlem: 3 februari 2004, 18:08:04
Ort: Stockholm

Inlägg av Michel »

:oops:
Varför inte en elastisk klämma runt handleden (som vantarna på småbarn) eller ett par kapslar Omega3 dagligen?

--
Storleken på denna 'mottagar-sak' kommer till stor del avgöras av batteriet.
Enkla små mottagare byggs nog med fördel av ytmonterade diskreta komponenter.
Allt som behövs är ju att detektera en bärväg.
Användarvisningsbild
Macce
Inlägg: 4301
Blev medlem: 29 maj 2003, 16:40:58

Inlägg av Macce »

Hehe...mitt minne är inte dåligt utan jag orkar inte städa rummet så ofta...en massa papper ovanpå varandra. Lägger man nycklarna dit tar det länge att hitta dom...

Ytmonterade komponenter skulle den troligen också byggas av...
netbear
Inlägg: 116
Blev medlem: 27 maj 2003, 21:52:29
Ort: Karlskrona
Kontakt:

Inlägg av netbear »

Michel: Därför det är inte hälften så roligt....

Macce: Hmmm... det finns ju radiomottagare/sändare i form av små microchip man kanske kunde använda något sådant?! Vet dock inte hur det är med räckvidd m.m.

En annan idé kan ju vara modulerat ultraljud eller nått åt det hållet har dock ingen erfarenhet av det, man skulle även kunna låta den aktiveras av något annat ljud t.ex. en vissling?!

/Björn
Michel
Inlägg: 436
Blev medlem: 3 februari 2004, 18:08:04
Ort: Stockholm

Inlägg av Michel »

Michel: Därför det är inte hälften så roligt....
Nej - men praktiskt.

Vad gör man när batteriet dalar?
Jo, man får leta - precis som förr.

--
Dessutom:
Nycklar ska inte ligga direkt på bordet - det betyder otur.
:roll:
Om det är sant eller ej får var och en avgöra, men det får en småskrockig typ som mig själv att aldrig tappa bort nycklarna *under* papper iallfall.
8)
Användarvisningsbild
Macce
Inlägg: 4301
Blev medlem: 29 maj 2003, 16:40:58

Inlägg av Macce »

netbear: menar du något i stilen med rfPIC eller?
Är det annars svårt att skriva någon enkel kod till ett projekt som detta?
netbear
Inlägg: 116
Blev medlem: 27 maj 2003, 21:52:29
Ort: Karlskrona
Kontakt:

Inlägg av netbear »

Jag vet inte rikitgt vad jag menar... har bara sett en del chip med inbyggd radiosändare på ett antal ställen... Men det är kanske lite overkill till en applikation som denna. Jag misstänker att det inte behövs så många komponenter för att som Michel säger detektera en bärvåg. Du behöver ju inte skicka någon data över huvud taget.

Michel: Nu får du väl ge dig. Finns säker andra bra forum där man kan diskutera hällsokost och skrock... :-) Själv pringer jag gladeligen under stegar och krossar speglar om jag finner det roligt/nödvändigt.

/Björn
Användarvisningsbild
Macce
Inlägg: 4301
Blev medlem: 29 maj 2003, 16:40:58

Inlägg av Macce »

Okej...räckvidden på apparaten behöver inte vara många meter...skulle kanske även vara en ide detdär med att man visslar..hur många dB dämpar
a) en pappersbunt
b) jeanstyg
ljudet? :D ...den skulle ju behöva höra visslingen genom pappersbunten eller genom tyget på byxorna...sedan vill man ju själv också höra varifrån summern tjutar...
Robert Nielsen
Inlägg: 700
Blev medlem: 23 augusti 2003, 20:42:38

Inlägg av Robert Nielsen »

Visslingar är ingen bra ide, har själv haft en "keyfinder" den aktiverades av höga ljud på tv:n och när nycklarna slock imot varandra.
Användarvisningsbild
Macce
Inlägg: 4301
Blev medlem: 29 maj 2003, 16:40:58

Inlägg av Macce »

OK,

Finns det någon annan bra ide för detta än RF då?
Modulerna är ju rätt klumpiga (speciellt mottagaren) och så är de väldigt dyra...
Skriv svar