Göra ett nätagg

Planering och tankar kring eventuella framtida projekt.
dj_duckling
Inlägg: 8
Blev medlem: 5 juni 2004, 20:46:18

Göra ett nätagg

Inlägg av dj_duckling »

hej.. jag vill göra en psu till min dator, är detta omöjligt, jag har inte hittat några ritningar på nätet... (och inser att detta inte är nått nybörjat bygge) hur skulle man kunna göra detta ? jag har lekt lite med min psy, den verkar inte va så värst komplicerad... (men man ska nog inte ha fingrarna i den när den e på...)
vad är en aktic pfc (jag vet vad den gör, men vad är skillnade mellan activ och passiv)
kollat runt lite.... kan man sköta nedtransformeringen elektriskt, och ändå få en del kraft ut den ?
har nån sorts summande transformator min... (billig jävel som kom med ett ome bygge....230W forton/source)

jag har kollat lite på det nätagget som funkar till en bil eller en båt...

och sissta frågan.. är detta möjligt...?
Användarvisningsbild
$tiff
Inlägg: 4941
Blev medlem: 31 maj 2003, 19:47:52
Ort: Göteborg
Kontakt:

Inlägg av $tiff »

Nätagget till en dator är ett primärswitchat högströmsagg, det är nog inget att hoppa på direkt som nybörjare. Men det är klart, inget är omöjligt!

Varför inte börja med att bygga ett "vanligt" nätagg?

"janne66" har en trevlig sida om nätagg: http://home.swipnet.se/herbalifeinfo/El ... tronik.htm
dj_duckling
Inlägg: 8
Blev medlem: 5 juni 2004, 20:46:18

Inlägg av dj_duckling »

jag har kollat den sidan, då måste jag ju bygga ihopa några stycken för att kunna få typ 5v 10a... 12v 6a.. vet inte hur mycket belastning det är på 3.3..
en spole skapar vel ett magnet fält...d etta kan vel skada hdd mm? eller (jo jag vet det ligger i en metall låda..)
Användarvisningsbild
MadModder
Co Admin
Inlägg: 30011
Blev medlem: 6 september 2003, 13:32:07
Ort: MadLand (Enköping)
Kontakt:

Inlägg av MadModder »

Att bygga ett ATX-specat nätagg genom att använda vanliga trafos och så är en MYCKET dyr lösning. Du kan säkert köpa 3 från butik för samma pris.
dj_duckling
Inlägg: 8
Blev medlem: 5 juni 2004, 20:46:18

Inlägg av dj_duckling »

om det blir så dyrt är det inget.. skoj... får vel bygga nåt annat.... bågot nyttigt man kan bygga till datoren med gratis pic:ar... tex en display som visar temp och rpm på mina fläktar...?
Användarvisningsbild
$tiff
Inlägg: 4941
Blev medlem: 31 maj 2003, 19:47:52
Ort: Göteborg
Kontakt:

Inlägg av $tiff »

Jag menade iofs inte att du skulle bygga ett ATX-nätagg av trafos, utan att du kanske skulle börja bekanta dig med nätagg genom att först bygga något sådant. Det verkar lite riskabelt att bara hoppa rakt in och bygga ett ATX-agg eftersom det både är hög spänning och ström det handlar om.
Användarvisningsbild
MadModder
Co Admin
Inlägg: 30011
Blev medlem: 6 september 2003, 13:32:07
Ort: MadLand (Enköping)
Kontakt:

Inlägg av MadModder »

Men det vore ganska ballt att bygga ett sådant mastodontagg.
Skulle ju inte få plats i chassiet, men... :)

-Hörrö, starta din dator
- Ja vänta, ska bara slå igång kraftverket.

*klonk* brummmmmmmm... :D
Skriv svar