Ide tips

Planering och tankar kring eventuella framtida projekt.
mullemeck
Inlägg: 1306
Blev medlem: 27 maj 2003, 23:52:06
Ort: Lund
Kontakt:

Inlägg av mullemeck »

Där burkar vara en stor rattliknande sak mitt på multimetern, snurra på den till du kommer till där det står ett V och är två raka streck under varandra..
Användarvisningsbild
Xerbee
Inlägg: 179
Blev medlem: 27 april 2004, 17:43:44

Inlägg av Xerbee »

Jo det är en vrid grej i mitten, men inte något V med 2 streck under, det finns en med ett V och ett streck och en prickad linje under. Kan det vara den ? Vad ska det stå på då, 2000m, 20, 200 eller 500?
mullemeck
Inlägg: 1306
Blev medlem: 27 maj 2003, 23:52:06
Ort: Lund
Kontakt:

Inlägg av mullemeck »

Ja det är den med 2 paralella streck varav det ena är prickad, då mäter man likström,

Ställ den på 20, för det är ju mer än 2v du vill mäta och mindre än 20v.



Det andra området där det står ett V är för växelström där brukar vara en kurvig linje, denna använder man sällan..
Användarvisningsbild
Xerbee
Inlägg: 179
Blev medlem: 27 april 2004, 17:43:44

Inlägg av Xerbee »

Har varit lite inaktiv med det här nu... Har haft mycket att göra men nu har jag "skapat" mig tid till att fortsätta kursen :D

Jag har försökt mäta på de 2 som inte fungerar och tror jag är lite för kass på sånt, men ska man sätta plus "stickan" till benet på 4017 och minus "stickan" till direkt i minus polen eller mellan var ska man mäta? Fattar inte mycket av det här....
Användarvisningsbild
Jonaz
Inlägg: 2326
Blev medlem: 4 november 2003, 22:06:33
Ort: Huddinge

Inlägg av Jonaz »

Du sätter - till GND (minus) och + till ett av benen
har du en digital mulitimeter så brukar det inte spela nån roll, skillnaden är att den visar ett minus framför värdet
Användarvisningsbild
Tony
Inlägg: 1038
Blev medlem: 9 november 2003, 16:08:47

Inlägg av Tony »

Minus på batteriet kallas även jord eller ground (GND) på engelska. Ibland står det 0V.

När man mäter spänning (Volt) är det alltid i förhållande till jord.

Just i det här fallet kan det även vara intressant att kolla om den punkt lysdiderna är jordade i verkligen är jordad.

Sätt + på multimetern till + på batteriet och - på multimetern till minus på lysdioden.
Användarvisningsbild
karlstedt
EF Sponsor
Inlägg: 966
Blev medlem: 14 oktober 2003, 16:55:23
Ort: Lund
Kontakt:

Inlägg av karlstedt »

Att säga att all spänning mäts i förhållande till jord är väl inte riktigt sanningsenligt?
Användarvisningsbild
Hedis
Inlägg: 2488
Blev medlem: 8 december 2003, 15:10:44
Ort: Vänersborg
Kontakt:

Inlägg av Hedis »

Nja. inte alltid. Men på det här stadiet så är det nästan så. (iofs. så kan man ju mäta spännigsfall över motstånd o så)
Användarvisningsbild
Xerbee
Inlägg: 179
Blev medlem: 27 april 2004, 17:43:44

Inlägg av Xerbee »

Så nu har jag kollat och jag upptäckte att nu fungerar inte 3 dioder, en av dem har lagt av. Kan det ha hänt när jag mäte fel med multimetern första gången jag prova? Att jag har kortslutit på något sätt?

Men jag har jord på alla så det är inte det som är felet, och det är samma "styrka" på jorden överallt tror jag nästan, den visar typ 6ungefär. Vet inte om det säger er något men men....

Sen så får jag inget + på någon av de 3 som inte lyser, men får typ 1,5 på alla andra en kort sekund.

Funderar på att köpa en ny 4017 och byta, för mitt ex kanske var dåligt eller något.
Användarvisningsbild
Macce
Inlägg: 4301
Blev medlem: 29 maj 2003, 16:40:58

Inlägg av Macce »

CMOS grejjer är lite känsliga för ESD så kan hända att den fått en "kyss" och gått sönder...
Kan ju också hända att du kopplat LEDsen som inte lyser fel väg...
Användarvisningsbild
Jonaz
Inlägg: 2326
Blev medlem: 4 november 2003, 22:06:33
Ort: Huddinge

Inlägg av Jonaz »

Prova att byta plats på 2 dioder, en som du vet funkar och en som inte funkar. då vet du om det är 4017 som är trasig eller om dioden är trasig. prova givetvis att att vända på dioderna om du inte har koll på vilken som är + och - ben.
Användarvisningsbild
Xerbee
Inlägg: 179
Blev medlem: 27 april 2004, 17:43:44

Inlägg av Xerbee »

Jag ska försöka ta mig till elfa idag och köpa en ny 4017.

Jonaz: Jag tror jag skrev tidigare att jag redan provat att byta runt alla dioder på olika ställen och vänt på dem och så...
Användarvisningsbild
Macce
Inlägg: 4301
Blev medlem: 29 maj 2003, 16:40:58

Inlägg av Macce »

Ena kanten på LEDs brukar vara avskuren...kontrollera att den är åt samma håll på alla LEDs.

Lödde du fast kretsen direkt eller använde du sockel? Rekommenderar sockel...
Användarvisningsbild
Xerbee
Inlägg: 179
Blev medlem: 27 april 2004, 17:43:44

Inlägg av Xerbee »

Sockel? Jag kör me kopplingsdäck.... vet inte ens vad sockel är. :p
Användarvisningsbild
Macce
Inlägg: 4301
Blev medlem: 29 maj 2003, 16:40:58

Inlägg av Macce »

vet inte om sockel är det rätta namnet men jag kallar det för det iallafall :D

Alltså det är en grejj man löder fast på kretskortet och så lägger man kretsen i den..då slipper man att kretsen går sönder av värmen när man löder.

Har du använt dig av kopplingsdäck har du knappast använt sockel..
Skriv svar