Ide tips

Planering och tankar kring eventuella framtida projekt.
Användarvisningsbild
Xerbee
Inlägg: 179
Blev medlem: 27 april 2004, 17:43:44

Inlägg av Xerbee »

Det var ett tag sedan nu.... Jag har glömt bort det här "projektet" och inte köpt någon ny 4017, men imorgon ska jag till Elfa när de öppnar, jag har gjort om så att den tänder dioderna i rätt ordning nu, känns lättare att se.

Vill du så kan du gåvidare i guiden, för alla ben lyser inte men jag tror att de fixar sig när jag fått en ny 4017. Vad är kondensatorn på 10uF till för? Den har vi inte använt ännu ju... hmmm något mystiskt experiment kanske?


EDIT: Som sagt, ska till elfa imorgon, någon som har någon mer liknande cool grej man kan bygga och lära sig lite på som inte tar upp samma saker, känns som jag lärt mig lite om det här nu. Kanske någon fräck sak ni byggt som är basic men inte lika basic som den här. Posta gärna förslag och idéer
Användarvisningsbild
Tony
Inlägg: 1038
Blev medlem: 9 november 2003, 16:08:47

Inlägg av Tony »

Jo jag tänkte att vi skulle återvända till 555:an,
Hittils har vi ju nöjt oss med att den levererar pulser till räknaren men vad gör alla prylarna runtomkring ?

Experiment nr: 1 Byt ut C1 (1uF kondensatorn) mot en på 10uF -Vad händer ?


Svar: En större kondensator tar längre tid att ladda upp resp. ladda ur så frekvensen blir lägre (lysdioden blinkar långsamt).

Experiment nr: 2 Börja med att koppla om lysdioden och motståndet så att det lyser när utgången är Hög Dvs. lysdioden + 390 Ohm motståndet kopplas mellan ben 3 och jord. (Det blir mindre rörigt att förklara vad som händer).

Klocka tiden som lysdioden är släckt resp. tänd, -Jämför?
-Varför blir det så här ? -Ledning: ben 7 (Discharge).

Svar: Kondensatorn laddas upp (lysdioden tänd) via Ra + Rb (Ra är 100k motståndet som går till +, Rb är den mellan ben 6 & 7) tills spänningen når 2/3 Vcc -Nu växlar utgången till Låg (lysdioden släcks) samtidigt går ben 7 låg så att C1 laddas ur genom Rb.
När C1 laddats ur till 1/3Vcc går utgången Hög , Discharge går till Z Dvs. den kopplas bort så att C1 kan börja laddas och processen börjar om.


Puh! Det andra svaret blev lite utförligare än vad jag först hadde tänkt...

Hoppas att det var lärorikt ? (jag brukar krångla till mina förklaringar)
Användarvisningsbild
Xerbee
Inlägg: 179
Blev medlem: 27 april 2004, 17:43:44

Inlägg av Xerbee »

Coolt, ja det var lite krångligt här o var men tillslut så funkar det bara bra.

Och lärorikt var det allt, tackar så mycket för kursen :tumupp:

Jag har snackat med Madmodder. Som han heter på 64bits, han o hans sida har hjälpt mig en hel del, så nu har jag att göra....
Bygger en VU mätare som jag fick idé från någon tysk sida och hjälp med en lättare version av madmodder, och så bygger jag en knightrider på 6lysdioder som ska sitta i fronten.
Senast redigerad av Xerbee 8 juli 2004, 08:18:33, redigerad totalt 1 gång.
evert2
Inlägg: 2182
Blev medlem: 18 april 2004, 22:47:56
Ort: Jönköping

Inlägg av evert2 »

Du menar "knightrider" va....en sån där som bilen KIT har i serien Knightrider va...........allra coolaste vore ju med ljudeffekt oxå!!!!!
Användarvisningsbild
Xerbee
Inlägg: 179
Blev medlem: 27 april 2004, 17:43:44

Inlägg av Xerbee »

Yep råka skriva fel men det är ändrat, kan slänga fram länken som fick mig till att vilja bygga något liknande, hans version är betydligt mer advancerad än den jag kommer bygga.

http://gathering.tweakers.net/forum/lis ... ges/859305
Holländska, men den går att översätta i babelfish om man vill. Blir ju inte bra engelska men det funkar
Skriv svar