Ide tips

Planering och tankar kring eventuella framtida projekt.
Användarvisningsbild
Xerbee
Inlägg: 179
Blev medlem: 27 april 2004, 17:43:44

Inlägg av Xerbee »

Så, nu har skapelsen fått liv och börjat blinka. Tony, nästa steg i guiden tack.

Det blev ganska coolt men väldigt basic och kanske coolt om man har dioder med högre strålningsvinkel så man kan se det från sidan och så.
Användarvisningsbild
Tony
Inlägg: 1038
Blev medlem: 9 november 2003, 16:08:47

Inlägg av Tony »

Nu ska vi bygga det rinnande ljuset !

Rektangeln till vänster är pulgeneratorn (blinkkretsen) med 555:an

Dekadräknaren 4017 räknar från noll till 9 och börjar om från början igen.

En i taget av utgångarna 0-9 (på ben: 3 2 4 7 10 1 5 6 9 11) är aktiv = Hög.


Ben 13 är klockingången, för varje gång den går låg stegar räknaren fram ett steg.

Eftersom bara en lysdiod i taget kan vara tänd så behöver vi bara ett motstånd.

Ben 12 är en utgång (Carry out) som inte används så den kopplar vi inte in.


Bild


Bygg på kopplingsdäcket och få det att fungera så förklarar jag resten av in/ut -gångarna, Sen skall vi labba lite.


Edit: Ben 3->O0 ben2->O1
Senast redigerad av Tony 15 juni 2004, 20:27:18, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
Xerbee
Inlägg: 179
Blev medlem: 27 april 2004, 17:43:44

Inlägg av Xerbee »

Nu har jag kopplat allt men jag får bara den "gamla" dioden att blinka och en av de nya får ett fast sken, det rinner inte om man säger så. Ska den "gamla" dioden i första kretsen fortfarande blinka eller vad ska man göra med den?

Kan försöka ta lite bilder om jag hittar en kamera som är bättre än min webkamera.
Användarvisningsbild
Xyzzy
Inlägg: 1222
Blev medlem: 30 januari 2004, 22:31:07
Ort: Uppsala, Sweden

Inlägg av Xyzzy »

MAn brukar iofs använda clk (ben 14) som klocka och /CE(ben 13) som "clock enable" :roll:

-Testa alltså att ansluta ben 14 till klockan (ben 3 på 555an) istället för till + och anslut ben 13 till - istället för till klockan.

Iofs borde ovanstående oxå fungera, men testa detta!
Användarvisningsbild
Tony
Inlägg: 1038
Blev medlem: 9 november 2003, 16:08:47

Inlägg av Tony »

Xyzzy>> Du har rätt men det har ingen betydelse.

Xerbee>>

Den gamla lysdioden skall vara kvar.

Om lysdioden som är ansluten till ben 3 lyser är troligtvis reset (ben15) inte kopplad till jord.

Är det någon av de andra så är troligtvis ben 14 inte kopplad till +.
Användarvisningsbild
Xerbee
Inlägg: 179
Blev medlem: 27 april 2004, 17:43:44

Inlägg av Xerbee »

Hmmm de här va klurigt, det är diod 3 som lyser men jag har kopplat ben 15 direkt till - polen så det är inte det som är problemet. Jag kan ju ta lite kort med webkameran så kanske man kan se något. Blir dålig kvalitet men endå....

EDIt: Bilder

Som sagt väldigt dålig kvalitet och så men kan ju hjälpa lite (?)
Senast redigerad av Xerbee 4 augusti 2005, 16:12:24, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
Xerbee
Inlägg: 179
Blev medlem: 27 april 2004, 17:43:44

Inlägg av Xerbee »

Jag såg en till sak nu, jag kör inte med tex ett bateri som strömkälla utan ett labagg eller vad man nu kallar det. Och när jag kör på 30mA så blinkar inte första dioden och sen när jag ökar den lite så börjar den blinka och då blinkar även #3 dioden. Ska den det? Kör på ca 40-50mA då. Aja vet inte om det är något viktigt vill bara säga det.....
Användarvisningsbild
RDX*
EF Sponsor
Inlägg: 1646
Blev medlem: 28 maj 2003, 22:52:04
Ort: Skåne - Lund

Inlägg av RDX* »

Använder du en strömgenerator?

Det låter konstigt, möjligtviss en spänningsgenerator med strömbegränsning.

Om man använder en strömgenerator så kan det bli hur konstigt om helst.
Användarvisningsbild
Tony
Inlägg: 1038
Blev medlem: 9 november 2003, 16:08:47

Inlägg av Tony »

Den övre raden är felkopplad.

Du har helt enkelt räknat pinnarna från fel håll.

Min lilla bild visar de yttersta (hörn) -benen på en 16-pinnars kapsel.

Bild


Sen kanske vi ska reda ut det här med nätaggregatet och ström/spänning oxo.

Kör med batteri 4,5-9V så länge.

P.S. En bild på nätaggregatet vore fint.
Användarvisningsbild
Xerbee
Inlägg: 179
Blev medlem: 27 april 2004, 17:43:44

Inlägg av Xerbee »

Hehe det är en gammal sak som jag fick av min far när jag började leka lite med dioder och sådant. Jo det kanske inte är bästa saken att använda här, får springa ner och hämta lite batterier sedan då.

Jag kollade på en sida med en beskrivning på 4017 och då tror jag till 95% att det var så som jag kopplade, för på Elfa kunde jag ej hitta en sådan beskrivning på pinnarna. Jaja det löste sig till sista iaf. Nu ska jag bara vända på det och sen borde det ju fungera.

Bildern:

Bild
Bild
Bild
Användarvisningsbild
Xerbee
Inlägg: 179
Blev medlem: 27 april 2004, 17:43:44

Inlägg av Xerbee »

Sådär ja, nu har jag vänt på sakerna men som jag har kopplat det nu så "rinner" ljuset inte i rätt ordning. Det kanske inte ska göra det men det hade ju varit coolare om det gjorde det. Alla dioder fungerar utom de 2 som sitter på pinne 9 och 10, men 11 fungerar. Vet inte om det har någon betydelse för man kan ju lätt plocka bort dem så har man en med 8dioder :D
Användarvisningsbild
Tony
Inlägg: 1038
Blev medlem: 9 november 2003, 16:08:47

Inlägg av Tony »

Här har du databladet.

http://members.chello.se/thedlund/4017.pdf


Blinkordningen (ben nr) : 3 2 4 7 10 1 5 6 9 11

De 2 som inte blinkar: kolla att de är vända åt rätt håll och att de verkligen fungerar.

Om det verkligen är rätt kopplat: prova att byta 4017 , kan ju va en esd-skada.


Nätdelen är inga dåliga grejor bara du förstår hur den fungerar: strömmen du ställer in är den max nivå som kretsen tillåts att dra. Du ska alltså ställa in på en nivå strax över det du förväntar dig.

lysdiod ca 10mA/st * 2 + ne555 ca 10 mA + 4017 ca 1mA = 31mA
Så det är helt riktigt att ställa den på 40mA.

Finns ingen anledning att köra på batterier (dyrt i längden) när du har ett så fint labbaggregat.


Eftersom du fått den av din far kan han säkert förklara lite bättre hur man använder strömbegränsningen.

Har du förresten koll på skillnaden mellan ström och spänning samt Ohm´s lag ?




Här är ett litet experiment: 1) Ställ in 0V 40mA och anslut ett motstånd på 100 Ohm.

2) Vrid upp spänningen sakta, vad händer ? (svaret finns längst ned)





SVAR: När du passerar 4V kopplas strömbegränsningen in.
Användarvisningsbild
Xerbee
Inlägg: 179
Blev medlem: 27 april 2004, 17:43:44

Inlägg av Xerbee »

Hmmm de 2 som inte blinkar har jag kollat så de sitter rätt och jag har provat de 2 dioderna på andra ställen där det blinkar, alltså provat att byta runt dioderna. Men ingen diod vill fungera på de 2 pinnarna, finns det något annat än att det är esd skada?

Nätdelen tror jag att jag förstår, den är ju inte för svår, jag brukar prova dioder som jag hittar med den och då sätter jag bara fast dioden och sedan vrider jag på V mätaren. För när mA vridratten är i botten är den på 30mA så det behövs nästan alldrig vridas på den. Jag tänkte faktiskt det att varför använda batteri som du skrev först när jag har den här grejen :D

Vet inte om min far kan den så mycket, men jag ska snacka med han.

Jo jag kan ohms lag och lite av kirshofs lag eller hur han stavar det. Hade inget att göra så jag satt o träna på dem...

Jag tror jag har gjort något liknande redan, tänkte nog prova om man såg på mätarna när man kopplade in ett motstån eller något
Användarvisningsbild
Xyzzy
Inlägg: 1222
Blev medlem: 30 januari 2004, 22:31:07
Ort: Uppsala, Sweden

Inlägg av Xyzzy »

Är det andra benet på LEDarna kopplade till motståndet som går till - då?
Har du en multimeter?, mät isf. vad du hgar för spänning på 4017s ben (de som inte fungerar), (kom ihåg att det bar akommer vara spänning där en kort stund, men du bör iaf se att något händer på de utgångarna lite då och då)
Användarvisningsbild
Xerbee
Inlägg: 179
Blev medlem: 27 april 2004, 17:43:44

Inlägg av Xerbee »

Kanske en dum fråga men hur ställer man multimetern för att mäta spänning? Jag har bara använt den till o mäta resistans... Kan ta en bild på den sernare
Skriv svar