Fyrbelysning

Planering och tankar kring eventuella framtida projekt.
Användarvisningsbild
JimmyAndersson
Inlägg: 26308
Blev medlem: 6 augusti 2005, 21:23:33
Ort: Oskarshamn (En bit utanför)
Kontakt:

Inlägg av JimmyAndersson »

Aha! Intressant. Jag ser några fyrar utanför fönstret. Ska kolla hur de blinkar. :)


sodjan:
"WRG = White Red Green.
Eller hur menar du ?"


Jo det var så jag tänkte.

"Vilken/vilka fyr/fyrar ?"

De tre fyrarna i 99nvbjed's länk. Alla gula strålarna markerar "W". Så tänkte jag iallafall. Visste inte om det var rätt. :)
maxxflow
Inlägg: 1150
Blev medlem: 17 mars 2004, 16:11:14

Inlägg av maxxflow »

Jo, men de lyser ju även rött och grönt samtidigt, även om de vita sektorerna är tydligare markerade på kortet.

http://www.nejlika.se/images/photo/ersdalen/fyr.jpg
Här syns anordningen som fixar de färgade sektorerna. Lampan lyser bara vitt runt om, och de färgade "skärmarna" som sitter en bit ifrån lampan fixar de röda och gröna sektorerna.
Användarvisningsbild
sodjan
EF Sponsor
Inlägg: 43178
Blev medlem: 10 maj 2005, 16:29:20
Ort: Söderköping
Kontakt:

Inlägg av sodjan »

För fler fyrdetaljer : http://www.fyr.org/
Är själv medlem (så klart...) :-)
knockeosmocke
Inlägg: 4
Blev medlem: 28 augusti 2016, 22:22:47

Re: Fyrbelysning

Inlägg av knockeosmocke »

Här finns en guldgruva av kunskap om fyrbelysning.

Tyvärr är min egen erfarenhet begränsad. Gjorde kretskort på "Elektronik o radiobygge" i högstadiet men har sen inte hållit på med elektronik. Jag får gå sakta framåt och lära mig efterhand.

Mål 1: Fyrbelysning med vitt sken som kopplastill ett eller flera batterier. Vilken typ av lampa, fattning för lampan, sladd, strömbrytare och batterianslutning kan jag välja. Förslag på lämplig spänning i utbytbart batteri? Vilket företag ska jag välja att köpa av? Behöver jag löda eller finns enklare tekniker nuförtiden?

Mål 2: Fyrbelysning för sektorsfyr med rött, vitt, grönt sken. Detta kan lösas med olikfärgade ljuskällor eller med färgade glas framför vit ljuskälla. Ska de serie- eller parallellkopplas? Hur påverkar tre ljuskällor valet av spänning på batteriet och typ av ljuskälla?

Mål 3: Belysning enligt ovan med verklighetstrogen fyrkaraktär. LFl 9 s.

Jag har läst beskrivningarna i forumet av hur andra har löst sina problem på elegant sätt, men tvekar en del ändå. Man måste lära sig gå innan man kan springa så jag börjar med mål ett. Tack på förhand för hjälpen!
bitvarg
Inlägg: 69
Blev medlem: 11 maj 2011, 08:43:29

Re: Fyrbelysning

Inlägg av bitvarg »

Hej!
Jag har också byggt en liten fyr vid stranden för att hitta hem med båten i mörkret :) det sitten en 12v halogen i den och jag fuskade lite -Det finns byggsats på kjell company, intervalltimer. Man kan ställa in både tiden för sluten krets och tiden som den är släckt. Reläet har hållit ca två år, då blinkar den ca 3-4 nätter i veckan.

Det jag saknar och som någon nämde vore att simulera den "roterande" effekten, lampan skulle egentligen behöva dimras ner och upp, nu är det mer av/på. Men helt ok för 120kr!

https://www.kjell.com/se/sortiment/el-v ... ats-p87143
knockeosmocke
Inlägg: 4
Blev medlem: 28 augusti 2016, 22:22:47

Re: Fyrbelysning

Inlägg av knockeosmocke »

Tack så väldigt mycket för tipset! Det låter väldigt bra. Hem och leta efter pappas lödkolv! :)
Skriv svar