Mer problem med slutsteget

Planering och tankar kring eventuella framtida projekt.
Användarvisningsbild
Fritzell
Inlägg: 4531
Blev medlem: 29 januari 2004, 22:43:35

Mer problem med slutsteget

Inlägg av Fritzell »

Tja! Nu har jag äntligen fått klart mosfet slutsteget som jag har hållit på med. Testkörde igår och det gick inge vidare. Det gick säkring efter säkring och jag har lyckats ringa in problemet till dom två MOSFETarna på slutet. Sätter man på spänning så är det i stort sett kortslutning mellan + och - mellar mosfetarna oavsett hur man ställer viloströmmen. Jag undrar om det är nån som vet vad det kan vara för fel?

Mostransarna är rättvända det har jag kollat noga, och det är bara dom som tål strömmar över 1-2 ampere vilket dom andra inte klarar och dom blir inte ens varma. Kan jag ha sån otur att dom har fått en elektrostatisk urladdning när jag har tagit i dom eller nått sånt? Kan man mäta på en MOSFET om den är hel?
Tacksam för svar.

Ritningen kommer från redcircuits och fungerar utmärkt när jag simulerar i Multisim. http://www.redcircuits.com/Page2.htm

Kan lägga till om det hjälper att först när jag provade hade jag missat att löda sourcen på N kanal mosen och då brann trimpotten upp eftersom strömmen troligtvis tog vägen genom den.
danei
EF Sponsor
Inlägg: 26384
Blev medlem: 2 juni 2003, 14:21:34
Ort: Östergötland
Kontakt:

Inlägg av danei »

har du mätt upp vilken styrspänning som ligger över FETarna?
mac
Inlägg: 130
Blev medlem: 7 februari 2004, 10:01:14
Ort: Stockholm

Inlägg av mac »

Att resistansmäta FET:ar är oftast inte så meningsfullt.
Gaten på en MOSFET uppför sig som en kondensator och är spänningsstyrd, vilket innebär att kvarvarande laddning kan hålla transistorn öppen, trots att den är fysiskt urkopplad ur kretsen.

Bästa sättet att felsöka är att koppla in ett nätagg med strömbegränsning. Sedan kan man mäta utan att elda upp förstärkaren.

Ett alternativ är att montera ett par (rejäla) effektmotstånd istället för säkringarna för att hålla strömmen nere på säkra nivåer medan man mäter.

När du väl kan mäta i lugn och ro kan du kolla om det är fel på MOSFET:arna eller om det beror på något annat genom att spänningsmäta.
(så skulle jag göra iaf.)
danei
EF Sponsor
Inlägg: 26384
Blev medlem: 2 juni 2003, 14:21:34
Ort: Östergötland
Kontakt:

Inlägg av danei »

Det är väl ingen som har pratat om att resistans mäta FETen. Men när den är inkopplad kan man ju mäta vad som driver den.
mac
Inlägg: 130
Blev medlem: 7 februari 2004, 10:01:14
Ort: Stockholm

Inlägg av mac »

Mitt svar var kanske lite oklart. Vad jag syftade på var att det inte är så mycket mening med att mäta på själva transistorn för att att ta reda på om det är fel på den.
Den frågan ställdes i det ursprungliga meddelandet.

Resistansmätning är ju den vanligaste metoden för att kontrollera om en (bipolär) transistor är hel.
Användarvisningsbild
Fritzell
Inlägg: 4531
Blev medlem: 29 januari 2004, 22:43:35

Inlägg av Fritzell »

Jo. Jag har diodtestat alla bipolära transistorer och dom verkar OK. Satte dit två effektmotstång igår och mätte lite grann men 1.6 A rusade genom FETarna konstant oberoende hur man ställte "potten". Har inte ännu hunnit mäta styrspänningen på Gatarna men ska göra det så fort som möjligt. Jag förmodar att det är nått skumt med den bipolära styrningen av FETarna. Återkommer när jag har kollat upp Gate spänningen osv.
Användarvisningsbild
Fritzell
Inlägg: 4531
Blev medlem: 29 januari 2004, 22:43:35

Inlägg av Fritzell »

Konstigt nog låg styrspänningen på -1.2 Volt på båda Fetarna. Det är helt klart nått skumt med styrningen av dom men jag misstänker att FET transarna kan vara trasiga också.. Någon som vet?

Edit: Lödde bort Fetarna nu och ohmmätte mellan Source och Drain, och Gate - Drain osv och på P kanalen var det i stort sett kortslutning utan styr spänning vilket är förbryllande. Verkar som den är trasig..
pagge
EF Sponsor
Inlägg: 933
Blev medlem: 15 juni 2004, 00:15:08
Ort: Luleå
Kontakt:

Inlägg av pagge »

Den där kretsen borde fungera även utan mosfetar på slutet om du ersätter ena mosfeten (vilken av dem är valfritt) med en bygel till utgången (dvs mellan hålen där gate och source satt tidigare) och tar bort den andra mosfeten. (Du skall inte köra med nån last utan fetar, då bränner steget).
Du kan nu mäta spänningar på småsignalsdelen.

De intressantaste spänningarna är de på r14 och r15.
Mellan motstånden borde du ha en 3-4 volt (ungefär 2 tröskelspänningar för mosfetarna) och när du lägger på en signal
borde signalen synas vid bägge motstånden (De skall följa varandra med 3-4 volts skillnad).

Funkar detta är det mest troligt mosarna som är brända, annars ligger felet i småsignal bitarna.
Skriv svar