Matchade transistorpar

Planering och tankar kring eventuella framtida projekt.
Användarvisningsbild
Fritzell
Inlägg: 4531
Blev medlem: 29 januari 2004, 22:43:35

Matchade transistorpar

Inlägg av Fritzell »

Tja, Det är så att jag håller på med ett MOSFET slutstegsbygge (http://www.redcircuits.com/Page2.htm) Och i den ingår IRF532 och IRF9532. Dom transistorerna är ju matchade P och N kanal. Men jag har bara fått tag i en IRF530 och väntar på P kanalen 9530. Men eftersom det dröjer ett tag tills jag får dom så undra jag ifall det skulle gå att testa med tex IRF540 och 940? Skillnaden är ju bara att 40 tål högre effekt, ström, spänning och har mindre resistans?

Altså att köra 530 i par med 9540? Kan det gå eller måste det vara 540 och 9540?
pagge
EF Sponsor
Inlägg: 933
Blev medlem: 15 juni 2004, 00:15:08
Ort: Luleå
Kontakt:

Inlägg av pagge »

Jadå, det borde gå bra.

Sett att du skrivit mycket om förstärkare,
är du intresserad av att bygga förstärkare och kan lite grundläggande elkretsteori kan jag rekomendera:

"Audio power amplifier design handbook"
skriven av Self.

Mycket givande läsning tyckte jag.
Han är lite sparsam med detaljerna ibland, man måste kunna fylla i lite själv. Men det är å andrasidan inge ordbajs i den boken till skilnad från många andra engelska publikationer. Han är dessutom riktigt humnoristisk när han hackar ner på andra "suboptimal designs" :P

Sitter själv å filar lite på en mosfet förstärkare, men jag blir aldrig riktigt nöjd, finns alltid nåt man kanske kan trimma till lite bättre :)
Användarvisningsbild
Fritzell
Inlägg: 4531
Blev medlem: 29 januari 2004, 22:43:35

Inlägg av Fritzell »

Aha okej tackar så mycket :D Det var ett tag sen jag höll på med den där Mosfetförstärkan men ja kan berätta att det projektet gick åt pipan :D Jo förstärkare är intressant i alla dess former. Vore kul att lära sig mer om mottakt, bias och såna där saker :) Letar just nu efter en ny och pålitlig krets på en förstärkare/slutsteg runt 5-30 Watt. :lol:
Användarvisningsbild
peranders
Inlägg: 171
Blev medlem: 27 augusti 2004, 10:59:48
Ort: Göteborg
Kontakt:

Inlägg av peranders »

Senast redigerad av peranders 9 juni 2009, 19:16:01, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
Fritzell
Inlägg: 4531
Blev medlem: 29 januari 2004, 22:43:35

Inlägg av Fritzell »

Nejdå National Semiconductor har gjort många bra kretsar. Som ni kanske sett har jag äntligen färdigställt en fungerande förstärkare av TDA2040 :tumupp:
Skriv svar