behöver lite råd..

Planering och tankar kring eventuella framtida projekt.
psyko_m
Inlägg: 100
Blev medlem: 6 november 2003, 09:42:09
Ort: Borlänge

behöver lite råd..

Inlägg av psyko_m »

Jag vill skulle vilja konstruera en "box" med ett lock som öppnas (skjuter upp en lucka) men hjälp av att man trycker på en knapp...
när man trycker på knappen ska luckan skjutas uppåt med hjälp av en motor och lite kugg.. och sen när den är fullt upp går den emot en micro brytar som säger åt motorna att stanna.. och sen ska den gå att stänga på samma sätt.. i princip som en cd-rom.. fast skulle behöva att den går lite längre.. nån som har nån ritning/förslag på det eller blir det enklast att ta elektroniken av en cd-rom och modifiera den lite?
Användarvisningsbild
erixon
Inlägg: 380
Blev medlem: 27 augusti 2003, 10:21:58

Inlägg av erixon »

Tja....
Bild
Användarvisningsbild
gurgalof
EF Sponsor
Inlägg: 1311
Blev medlem: 18 februari 2004, 22:15:06
Ort: Göteborg
Kontakt:

Inlägg av gurgalof »

erixon: hur fungerar den kretsen då?
Användarvisningsbild
erixon
Inlägg: 380
Blev medlem: 27 augusti 2003, 10:21:58

Inlägg av erixon »

De skulle du bra gärna villa veta :wink:

I princip är det en sr-vipa är givare där man resetar eller setter den beronde på om den givare1 eller givare2 samt trycker på knappen vilket få moton att gå åt andra hållet tills den andra givaren slår till då stängs motorn av.... och samma procudur åt andra hålet...

jag vet att jag är ganska dålig på att förklara men det är en ganska enkel krets :)
cosmox
EF Sponsor
Inlägg: 3854
Blev medlem: 6 januari 2004, 02:11:54
Ort: Hjälteby - Tjörn

Inlägg av cosmox »

hej

Vad gör dioderna D5 och D6?
är detta bara för att det är cmos?

/H
Användarvisningsbild
erixon
Inlägg: 380
Blev medlem: 27 augusti 2003, 10:21:58

Inlägg av erixon »

D5 och R1 bildar en or krets och samma sak för D6 och R2 på så vis sliper man en extra ic...
Varför jag har använt en cmos är för att den tål 12volt vilket för enklar konstruktionen av h-bryggan, klart byter man ut den så går det bra att använda 74 om man vill.....
Skriv svar