Bärbar Mp3-spelare

Planering och tankar kring eventuella framtida projekt.
Rollo
Inlägg: 217
Blev medlem: 2 januari 2004, 19:23:29

Bärbar Mp3-spelare

Inlägg av Rollo »

Köpte nyligen en begagnad bärbar CD/MP3 spelare av märket Sansui. Jag fick den för 70 spänn eftersom de var defekt. Enligt säljaren skulle den inte fungera alls. Men när jag fick den så visade det sig att de bara var kontakten för luckan som var trasig. Den vägrade göra någonting eftersom den trodde att luckan var öppen hela tiden.

Nu är den alltså igång och fungerar bra. MEN jag har en idé att göra den stationär och sätta upp den på väggen. Eftersom stationära cd-spelare som läser mp3 är ruskigt dyra(iallafall med min inkomst på 900 spänn/månaden) så tänkte jag att det var en bra idé.

Men när jag började planera det hela idag så stötte jag på en del problem..

- Displayen är riktigt liten, Jag måste kunna få över informationen på en större display.
- Den har inga ID3-taggar. Iallafall inte som man ser på displayen.
- Jag hittar inte MP3 dekodern. Nåt av de 4 samsung chipenn är det.

Efter mycket googlande hittade jag att samsung har gjort/gör ett mp3-dekoderchip som heter S5L9274. Det närmaste jag har på min är ett S5L9276.

Hoppas ni orkar läsa igenom allt och försöka hjälpa mig. Tycker ni att det är värt att satsa på? Kanske nåt att utgå ifrån iaf.

TACK!
gvs
EF Sponsor
Inlägg: 1688
Blev medlem: 18 oktober 2003, 14:20:34
Ort: Göteborg
Kontakt:

Inlägg av gvs »

Förstår inte vad du ska med dekoderchip till? den funkar ju! verkar bara vara att fixa en större display ( inte så lätt ) och kanske trevligare kanppar? Att den inte klarar ID3 taggar går nog inte att göra nåt åt.
Rollo
Inlägg: 217
Blev medlem: 2 januari 2004, 19:23:29

Inlägg av Rollo »

Tack för ett snabbt svar :wink:
Varför jag ville åt dekodern va bara för att jag hoppades på att den klarade av ID3-taggar men att dom bara struntade i att använda sig av funktionen eftersom displayen inte var så stor... fattar du vad jag menar?
Användarvisningsbild
MadModder
Co Admin
Inlägg: 29905
Blev medlem: 6 september 2003, 13:32:07
Ort: MadLand (Enköping)
Kontakt:

Inlägg av MadModder »

Att byta till en display som kan visa fler tecken är nog helt onödigt, och funkar troligen inte, då programvaran i apparaten är skriven för att skicka ut ett bestämt antal tecken... kan man flasha om programvaran så kan det kanske funka...
Användarvisningsbild
Illuwatar
Inlägg: 2256
Blev medlem: 10 november 2003, 14:44:27
Skype: illuwatar70
Ort: Haninge
Kontakt:

Inlägg av Illuwatar »

Dekodern i sig brukar inte ta hand om taggarna. Denna krets har som funktion att omvandla mp3-strömmen till analogt ljud. All annan information sköter den eventuella mikrokontrollern om och plockar fram för visning. Denna kan vara lite svår att komma åt (speciellt mjukvaran som du i så fall måste modifiera) i en köpt apparat.
Rollo
Inlägg: 217
Blev medlem: 2 januari 2004, 19:23:29

Inlägg av Rollo »

Okej...Men tekniskt sätt borde det väl gå om man låter en PIC styra en större display. Att man t.ex låter den kolla informationen som sänds till den ursptungliga displayen och gör om den till vanliga LCDout kommandon...Fast eftersom taggarna verkar lite väl svåra att få tag i så ju det onödigt. Det är ju egentligen nästan bara dom som man vill se...
mullemeck
Inlägg: 1306
Blev medlem: 27 maj 2003, 23:52:06
Ort: Lund
Kontakt:

Inlägg av mullemeck »

om du lyckas klura ut hur orginaldisplayen styrs så är det ju enkelt att tolka de signalerna med T.ex en pic och sen skriva ut det igen på en annan display..
Rollo
Inlägg: 217
Blev medlem: 2 januari 2004, 19:23:29

Inlägg av Rollo »

Jag har försökt att komma fram till vilken krets som gör vad men jag får inte ihop det rikitgt...

Det finns 4 stycken SAmsung chip på. Hittar ingen info på nån av dom.
1 chip för motorerna till läsarn.
1 minneschip.

Nån som har nån inblick i hur såna här grejer fungerar?
Jag förstår mig inte på i vilken ordning dom ordnar. Alltså vilket chip som gör vad.

Läsarn har 2 "flatkablar" ur sig. Den ena går till motorstyrningen och den andra går till ett av samsungchipen.

Ett chip är kopplat till luckan (där knappar och diplay sitter) med ca 16 ledningsbanor.

Det är det ända jag har lyckats klura ut...
TACK!
mullemeck
Inlägg: 1306
Blev medlem: 27 maj 2003, 23:52:06
Ort: Lund
Kontakt:

Inlägg av mullemeck »

vad står det på det chipet som sitter kopplad till displayaen och knapparna?

är det chipet ihopkopplat med de andra chipen?
Rollo
Inlägg: 217
Blev medlem: 2 januari 2004, 19:23:29

Inlägg av Rollo »

På chipet står det:

Samsung 144
3C8249X43-TWR7

Jag hittar ingenting på nätet om det. Det kan hända att det är ihopkopplat med andra chip. Jag förstår mig inte riktigt på hur dubbelsidiga kort fungerar plus att det är massa kondingar etc. som är ivägen.
Rollo
Inlägg: 217
Blev medlem: 2 januari 2004, 19:23:29

Inlägg av Rollo »

Hittade MP3 chipet på internet idag. Länk
Men mycket riktigt så stod det ingenting om ID3-taggar där.
Har testat vidare lite idag angående låtnamn. Testade även att lägga låtarna i olika mappar och det fungerade bra. Den var snabb och simpel när man bläddrade igenom. Men problemet kvarstår ju eftersom man bläddrade mellan olika mappnummer och låtnummer.
Hur tror ni att displayen "drivs"? Jag kan ta bilder på den men jag har ingenstans att ladda upp dom :cry: Men det är nog närmare 60 "segment" (om det nog heter så).
Användarvisningsbild
Hedis
Inlägg: 2487
Blev medlem: 8 december 2003, 15:10:44
Ort: Vänersborg
Kontakt:

Inlägg av Hedis »

Det står visst saker om ID3-taggar i den pdfen.
Kolla sida 42.


Citera inte ovanstående inlägg, please... /Illuwatar
Rollo
Inlägg: 217
Blev medlem: 2 januari 2004, 19:23:29

Inlägg av Rollo »

GRYMT!! Måste stavat fel när jag sökte eller nåt. Tack för det!
Jag började luta åt att lägga ner projektet nä hela den biten kom till men nu e jag på G igen.

0x19 : Display decoding state( No. of song , No. of directory )
0x1A : Display decoding state( CD format , Total directory )

Jag hittade detta i pdfen..Total directory vad innebär det tro? Är det den totala sökvägen med namn på både mappar och filer?

Tack!!
Skriv svar