lödtenns svets

Planering och tankar kring eventuella framtida projekt.
toli91
Inlägg: 140
Blev medlem: 27 januari 2006, 12:56:57

lödtenns svets

Inlägg av toli91 »

Tja.

Hur skulle man kunna bygga en svets för lödtenn som drivs på 10 - 30v och max 2A??
Tack på förhand
Användarvisningsbild
dennis
Inlägg: 141
Blev medlem: 17 oktober 2005, 18:15:49
Ort: Olika

Inlägg av dennis »

Hmm intressant ide, måste nog bli en TIG svets i så fall.
Men jag tror att det blir svårt att uppehålla en "svetsbåge" vid 2A.
toli91
Inlägg: 140
Blev medlem: 27 januari 2006, 12:56:57

Inlägg av toli91 »

Jag har ett likspänningsaggregat som max kan ge ut 30v och 2A.
Tanckte om man kunde bygga en trafo för att få upp högre späning och ström??
Eller kan man göra på något annat sätt?
maxxflow
Inlägg: 1150
Blev medlem: 17 mars 2004, 16:11:14

Inlägg av maxxflow »

Du kan inte använda en transformator för att få högre spänning *och* ström.
Antingen transformerar du upp spänningen, och då sjunker strömmen, eller så sänker du spänningen och får mer ström... Du kan ju inte skapa energi från tomma luften... :roll:

Får man fråga varför du fått för dig att svetsa lödtenn? Har aldrig hört talas om något sånt, och jag tvivlar starkt på att det skulle fungera särskilt bra.
Lödtennet lär väl ha fått en vattenliknande konsistens och runnit iväg överallt vid knappt halva temperaturen som används vid normal svetsning...
toli91
Inlägg: 140
Blev medlem: 27 januari 2006, 12:56:57

Inlägg av toli91 »

Oj tänckte inte på att man kan anntingen höja strömmer eller späningen :lol:
jag ska inte stå och svetsa ihopp stora plåt bitar jag ska bara svetsa dig typ kablar på små metal bitar som tar en sådan enorm tid att värma upp med lödkolv och så kan metalen bli varmare så lödtennen fassnar också därför vill jag göra en lödtenns svets.
cyr
Inlägg: 2712
Blev medlem: 27 maj 2003, 16:02:39
Ort: linköping
Kontakt:

Inlägg av cyr »

Låter som att en kraftigare lödpenna/lödstation vore vettigast.
toli91
Inlägg: 140
Blev medlem: 27 januari 2006, 12:56:57

Inlägg av toli91 »

det är mycket möjlit men det är ju inte lika kul att gå och köppa saker som man kan bygga något liknande :D
maxxflow
Inlägg: 1150
Blev medlem: 17 mars 2004, 16:11:14

Inlägg av maxxflow »

Alltså...
Att svetsa innebär att smälta ihop två föremål, så att det blir liksom "ett enda föremål" genom svetsfogen och allt..
Att löda är bara att lägga på smält tenn i fogen för att hålla ihop föremålen, det är fortfarande två olika föremål med tenn imellan.

Om du hade två "plåtbitar" av tenn som du skulle skarva ihop, så skulle man väl kunna kalla det för svetsning om du sammanfogar dem mha. lödtenn och lödkolv..

Men om du t.ex. ska löda fast en kopparkabel på en bit stål mha. lödtenn, så blir det aldrig något annat än en lödning.

Någon som vet om det ens är möjligt att svetsa ihop t.ex. tenn och stål, om man bortser från de olika smälttemperaturerna?


Men ok, du är alltså ute efter någonting som är varmare än din lödkolv, för att lättare kunna löda på stora ytor som tar lång tid att värma upp.
Jag skulle nog föreslå att du skaffar en kraftigare lödpenna, eller kanske en gaslödpenna med öppen låga, så kan du förvärma den stora metallbiten, och sedan bara lägga på kabeln, värma lite ovanpå med (el-)lödpennan, och sen borde det gå lätt att löda..


Vore förresten kul att se någon som försöker löda med t.ex. en gassvets och tunnt elektroniklod :)


edit: Det finns tydligen någonting som heter svetslödning:
http://sv.wikipedia.org/wiki/L%C3%B6dni ... C3.B6dning
http://www.tenico.nu/tips14.htm
Men det är knappast aktuellt i detta fallet..
Användarvisningsbild
Henry
Inlägg: 23588
Blev medlem: 20 april 2005, 02:52:47
Ort: Lund

Inlägg av Henry »

Skall jag förtenna eller löda stora massor så använder jag en 75W lödkolv som klarar det mesta. Är det ännu större bitar så blir det en gasol brännare som klarar allt.

Annars kanske det skulle kunna fungera att hetta upp materialet genom att låta en hög ström passera genom det från tex en lämpligt trafo med ombyggd sekundär. Kan kanske fungera till tjocka kablar, kabelskor och liknande.
Användarvisningsbild
lgrfbs
Inlägg: 6971
Blev medlem: 28 januari 2005, 15:48:53
Ort: X-län
Kontakt:

Inlägg av lgrfbs »

Skulle inte en spisplatta klara att värma upp din metallbit så mycket att
du kan lägga på lödtenn & kabel?
Användarvisningsbild
grym
EF Sponsor
Inlägg: 16719
Blev medlem: 16 november 2003, 12:22:57
Ort: i det mörka småland

Inlägg av grym »

bara en annan fundering, esd :lol: :(

men det går att göra ljusbågar med små medel med, för längesedan så fanns det gamla labbagg i skolorna, dom var byggda med vridtrafo, likriktare , liten kondensator och en serie induktans, det gjorde att man kunde få en bestående ljusbåge vid ca 30 v och några amp, gjorde flera snygga anlöpningar på tioöringar där jag i tristess lade en ljusbåge in i mitten och hadde den där tills man fick en anlöpning från gult i kanterna till snyggt blått mitt i.
så visst skulle det gå
maxxflow
Inlägg: 1150
Blev medlem: 17 mars 2004, 16:11:14

Inlägg av maxxflow »

Det blir ju inte automatiskt en svets bara för att man har en ljusbåge...
Och att svetsa med lödtenn verkar kanske inte som någon bra idé...
Men han menade kanske inte svets egentligen, utan bara uppvärmning mha. ljusbåge? Då är det ju nånting annat, om man nu kan få en "lagom kall" ljusbåge, men det känns ändå lite overkill...
Användarvisningsbild
Henry
Inlägg: 23588
Blev medlem: 20 april 2005, 02:52:47
Ort: Lund

Inlägg av Henry »

grym: ja det gick även med utseendemässit nya labbagg som vi hade i skolan, visserligen en 9 år sedan nu men dom såg ialf nya ut. Blev faktiskt konfunderad över att det gick men det ligger alltså en serieinduktans som är lite av orsaken alltså.
Användarvisningsbild
JimmyAndersson
Inlägg: 26308
Blev medlem: 6 augusti 2005, 21:23:33
Ort: Oskarshamn (En bit utanför)
Kontakt:

Inlägg av JimmyAndersson »

När jag var yngre gjorde jag en ljusbåge av 2st 4,5V-batterier, en spole från en transformator och två kolstavar (spetsade i ena änden). Satte ihop kolstavarna och drog isär dem sakta tills det blev en ljusbåge. Det vore kul att prova igen, fast med lite starkare grejjer än batterier... :)
Användarvisningsbild
Calle
Inlägg: 656
Blev medlem: 14 mars 2006, 19:52:56
Ort: Malmö
Kontakt:

Inlägg av Calle »

Har provat detta med 110volt likspänning, blir ljusbågar på ett par cm om man vill. :D
Skriv svar