Buggfix Plus
Aktuellt datum och tid: 08.18 2018-01-24

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme




Svara på tråd  [ 9 inlägg ] 
Författare Meddelande
InläggPostat: 15.38 2018-01-14 
Användarvisningsbild

Blev medlem: 11.56 2004-05-08
Inlägg: 2309
Ort: Stockholm
Jag har byggt ihop en VESC (motorstyrning för hobby-BLDC-motorer designad av Benjamin Vedder):
Bilaga:
SAM_1564_VESC.jpg

Byggtråd här.

Jag vill kunna labba med firmwaren till VESC:en och behöver då en testbänk/dynamometer för att se resultaten. Jag har börjat skissa lite på en tänkbar design:
Bilaga:
dyno1-snapshot-20180114.png

Tanken är alltså att man har två motorer (med tillhörande motorstyrningar) där den ena fungerar som last (den i "buren") och den andra är den som man vill testa.
Det rektangulära blocket som momentarmen vilar på är en lastcell. (Just detta är en Tedea Huntleigh Vishay 1042, 5 kg, men det finns även billigare, typ €4, på Ebay.) Tanken är då att fjädern monteras så att den ger en förspänning på 2,5 Nm för att få en nollpunkt mitt i lastcellens arbetsområde; en vanlig skrivbordslampsfjäder passar för detta, om den kortas ner. Basplattan som allt är monterat på är 300 mm x 200 mm; kullagren är vanliga 608-2Z (8x22x7 mm).

Kanske finns det fler här som är intresserade av att labba med RC-motorer? Du kanske är bra på mekanisk design och kan komma med designtips för enklare tillverkning? Du kanske har en fräs och kan tänka dig att bygga varsin mot att jag designar och står för materialkostnad? Eller du kanske bara har bra idéer? :) Det vore kul om vi kunde göra en gemensam "Elektronikforumdesign" som är så pass enkel att bygga så att fler kan bygga den med hjälp av sin egen hemmafräs.

Vad är det då den ska klara av?

    Motorerna verkar ha ungefär följande egenskaper:

  • Varvtal upp till nästan 10000 min⁻¹ (detta gäller för outrunners; inrunners till RC-bilar vill man testköra upp till kanske 35000 varv/min, men detta får man nog lösa med en kuggnedväxling?)
  • Moment upp till ca 2,5 Nm (SK3 6374 @ KV=192 rpm/V @ 50 A)

Dynamometern måste alltså kunna mäta varvtal upp till 10000 min⁻¹, moment upp till 2,5 Nm, dessutom ström (upp till ca 50 A), spänning (60 V max?), temperatur(er), och kanske även vibration?

Saker som behöver lösas

  • Vad använder man för axelkopplingar till detta? Motorerna har typiskt 5, 6 eller 8 mm axel. Varvtalet är väl det stora problemet här... Tips?
  • Målet är som sagt att kunna fräsa ut detta i en rätt enkel maskin. 4 mm och 12 mm alu-skivor används. Men hur löser man distanserna mellan de två ändskivorna i "motorburen" (som nu är ritade som tre 100 mm långa cylindrar som är gängade M5 i ändarna)? Det kanske är enkelt för någon med svarv att tillverka en batch sådana iofs?
  • All elektronik måste monteras på något sätt: 2 st motorstyrningar, mätelektroniken till lastcellen (HX711?), temperatursensorer, och även ett överspänningsskydd/energidump (se nedan).

Överspänningsskydd/energidump

Ett överspänningsskydd behövs också eftersom VESC:en är tänkt att strömförsörjas från ett batteri och bromsar regenerativt. Det är ett rätt enkelt bygge; jag snickrade ihop ett av sånt som jag hade liggandes på hyllorna:
Bilaga:
SAM_1564_pdump.jpg

Byggtråd här.


Logga in för att visa de filer som bifogats till detta inlägg.


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: 18.29 2018-01-14 
Användarvisningsbild

Blev medlem: 11.56 2004-05-08
Inlägg: 2309
Ort: Stockholm
Jag har beställt två stycken axelkopplingar som kanske kan fungera:

http://www.ebay.com/itm/112682938315 (5-5 mm, "double diaphragm")
http://www.ebay.com/itm/292399119599 (5-8 mm, "single diaphragm")


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: 20.54 2018-01-14 
Användarvisningsbild

Blev medlem: 10.59 2006-09-21
Inlägg: 528
Ort: Stockholm, Årsta + Orrefors
Har du övervägt accelerationsmätning av ett känt masströghetsmoment?
Googla "inertia dyno".
Närmast trivialt enkel mekanisk konstruktion.


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: 20.56 2018-01-14 
Användarvisningsbild

Blev medlem: 15.10 2003-12-08
Inlägg: 2214
Ort: Vänersborg
Om man bara kör med inertia är det kört att låsa ett visst varvtal och justera parametrar för att se vad som ger bäst effekt.


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: 21.01 2018-01-14 
Användarvisningsbild

Blev medlem: 11.56 2004-05-08
Inlägg: 2309
Ort: Stockholm
Noxin: Ja. Men är det verkligen en trivial konstruktion - att bygga en "vikt" som ska tåla 10000 varv/min, samt en upphängning till denna? Ok, inget problem för en bra svarvare kanske.

Sen så skulle jag vilja kunna köra motor + styrning med belastning ett tag för att se vad som händer med temperaturerna. Och så vore det bra att kunna testa snabba förändringar i last, för att se om styrningens firmware hänger med. :)


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: 21.05 2018-01-14 
Användarvisningsbild

Blev medlem: 15.10 2003-12-08
Inlägg: 2214
Ort: Vänersborg
Kan du inte köra båda matningarna till VESC:arna på samma batteri? Då bör det ju inte finnas någon risk för överladdning?

Jag har själv kollat på en VESC till blivande lådbilsbygge för barnen, vad blev summan för en när du byggde själv? (bortsett all utrustning du skaffade ;))


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: 21.08 2018-01-14 
Användarvisningsbild

Blev medlem: 15.10 2003-12-08
Inlägg: 2214
Ort: Vänersborg
Säter kan nog köra fram en rulle till. :D
viewtopic.php?f=5&t=89195&start=30#p1350844


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: 21.50 2018-01-14 
Användarvisningsbild

Blev medlem: 11.56 2004-05-08
Inlägg: 2309
Ort: Stockholm
Haha, ja det vore ju roligt att dra upp en sån där i 10000 varv/min. :mrgreen:

Jag har tyvärr inte koll på exakt vad kostnaden blev. Jag köpte korten av en på vedder-forumet som hade några över, och komponenter från Mouser enligt BOM:en så det räckte till 3 VESC:ar (v4.12). Jag tror jag räknade ut att det blev ca 800:- per styck då.

Det jag vet är att det tog en j-a tid att löda ihop en! Footpadsen till alla 0603-komponenter är anpassade för reflow och inte handlödning, så det är väldigt pilligt. (Väldigt lite av padsen syns när komponenten är på rätt plats, så det är svårt att få ner lödspetsen och värma på rätt ställe.)

Jo jag tänkte köra båda på samma strömförsörjning. Använder man batteri så är det nog lugnt, men jag vill kunna använda labaggregat också. Motorerna har ju ett visst tröghetsmoment så vill man bromsa testmotorn efter att ha dragit upp den i flera tusen varv/min så vill det nog till att man har det där skyddet.


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: 09.16 2018-01-15 
Användarvisningsbild

Blev medlem: 10.59 2006-09-21
Inlägg: 528
Ort: Stockholm, Årsta + Orrefors
arvidb skrev:
Sen så skulle jag vilja kunna köra motor + styrning med belastning ett tag för att se vad som händer med temperaturerna. Och så vore det bra att kunna testa snabba förändringar i last, för att se om styrningens firmware hänger med. :)
Nä, då är det knappast en accelerationsbänk du ska ha.


Upp
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Svara på tråd  [ 9 inlägg ] 

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 4 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori
Du kan inte bifoga filer i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
    Electrokit
Drivs av phpBB® Forum Software © phpBB Group
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2010