PC-styrning av Bergvärmepump

Planering och tankar kring eventuella framtida projekt.
Användarvisningsbild
Hedis
Inlägg: 2487
Blev medlem: 8 december 2003, 15:10:44
Ort: Vänersborg
Kontakt:

Re: PC-styrning av Bergvärmepump

Inlägg av Hedis »

Om du ändå ska ut på nätverk med den så kanske en ESP8266 eller en ESP32 kan fungera?
fredswed
Inlägg: 4
Blev medlem: 6 januari 2018, 19:43:43

Re: PC-styrning av Bergvärmepump

Inlägg av fredswed »

Ja en NodeMCU skulle utan tvekan klara jobbet, eller varför inte en Wemos D1. Jag skulle nog helst köra något sådant. Men nu råkar det redan stå en Raspberry med RS485 på städskåpet bredvid värmepumpen. Den ger högre bekvämlighet eftersom jag kan sitta i tv-soffan och programmera.

Alla dessa svåra val inom hemautomation! :D
Tnemrap
Inlägg: 45
Blev medlem: 30 januari 2008, 13:57:20
Ort: Gävle

Re: PC-styrning av Bergvärmepump

Inlägg av Tnemrap »

fredswed skrev:
TeamT skrev:Tack alla testpiloter, här är senaste versionen av MyHeatPump - ett alternativ till Nibes RCU.
[---]
Anpassning till Nibe Fighter 360P pågår
Great minds think alike, och fler än jag fixar tydligen under jullovet :D

Jag har kopplat (mest) och kodat (lite mindre) under jul och nyår för att få ihop det med min 360P. Siktet är att koppla till OpenHAB mest för avläsning och i mindre mån för styrning. Har mest suttit och läst gamla inlägg om protokollen den senaste veckan och vacklar just nu mellan en Arduino-lösning och Raspberry Pi. Men så ser jag plötsligt att det händer en lite nytt så här i slutet av tråden. Kul!

Eller kort och gott: Jag hänger gärna med i myHeatPump och kan testa på en F360P. :wink:
Jag kör myHeatPump med en F1235 fullt integrerat med Openhab.

/Mike
TeamT
Inlägg: 13
Blev medlem: 4 mars 2014, 15:12:11

Re: PC-styrning av Bergvärmepump

Inlägg av TeamT »

Hej !

En liten uppdatering hur det går med MyHeatPump (https://sites.google.com/view/myheatpump) och stöd för Nibes nya värmepumpar d.v.s. alla som Modbus 40 funkar till.

Kommunikationsprogrammet funkar och värmepumpen ACKar alla paket snyggt så att inte värmepumpen larmar. Jag har också designat nya json baserade cgi-bin script.

1. www/cgi-bin/hpGetInfoJSON - ger all info som finns om vald parameter
2. www/cgi-bin/hpReadJSON - läser vald parameters värde från värmepumpen
3. www/cgi-bin/hpWriteJSON - skriver vald parameters värde till värmepumpen
4. www/cgi-bin/hpLogSetJSON - läser de 20 LOG.SET parametrarna
5. www/cgi-bin/hpGetProductJSON - läser värmepumpens produkt-id och versions nummer

Tänkt att användas vid AJAX-anrop och det går bra att testa från web-läsare genom att t.ex. skicka http://192.168.0.8/cgi-bin/hpGetInfoJSON?{"id":40008} eller http://192.168.0.8/cgi-bin/hpGetInfoJSO ... d%22:40008} om din browser inte URL-encodar automatiskt.

Svaret blir då
{
"id":40008,
"title":"BT2 Supply temp S1",
"info":"Supply temperature for system 1",
"unit":"°C",
"issigned":true,
"isint":false,
"isshort":true,
"ischar":false,
"factor":10,
"min":0,
"max":0,
"defaultvalue":0,
"isread":true,
"iswrite":false,
"errorcode":0,
"errortext":"OK"
}

Test och buggrättning återstår men jag tror att alla tekniska hinder är övervunna. Alla finesser som MyHeatPump har idag går i så fall att åstadkomma också för dessa värmepumpar men det krävs hundratals timmars programmering för att komma dit. Jag har mycket på både arbetet och privat nu så det kommer att ta ett tag. Finns det någon html/javascripts-kunnig som är sugen på att göra en insats på web-interfacet? Jag står för hårdvara och support.

/ TeamT
age
Inlägg: 2
Blev medlem: 16 september 2019, 14:35:27

Re: PC-styrning av Bergvärmepump

Inlägg av age »

Provar att lyfta tråden då jag först nu stött på den.
Vad skulle du främst vilja ha hjälp med ang gui:t, dvs har du en rätt klar bild av vad du vill ha eller behöver du även hjälp med det estetiska?
Passar även på att fråga om du har planer på att lägga till stöd för F1150, så kanske vi kan göra bytesaffär ;)
TeamT
Inlägg: 13
Blev medlem: 4 mars 2014, 15:12:11

Re: PC-styrning av Bergvärmepump

Inlägg av TeamT »

Kunde inte låta bli att göra färdigt användarinterfacet själv. Det finns naturligtvis förbättringspotential. Kolla på https://sites.google.com/view/myheatpump

Angående 1150 så är det nog samma kommunikationsprotokoll som modell 1 & 2. Om Nibe släpper ifrån sig parameterlistan (och det brukar de göra) så är det "bara" att hacka html. Skicka PM om du är sugen på att göra ett försök.
Användarvisningsbild
adent
Inlägg: 4094
Blev medlem: 27 november 2008, 22:56:23
Ort: Utanför Jönköping
Kontakt:

Re: PC-styrning av Bergvärmepump

Inlägg av adent »

Ursäkta mig igen, men det vore kul att mickla med min Fighter 1225. Men den kanske saknar något? Om inte, vad ska jag leta efter? Extern eller intern kontakt? Typ av kontakt?
Den verkar inte riktigt finnas med i listor över värmepumpar som går att prata med så det kanske är kört?

MVH: Mikael
TeamT
Inlägg: 13
Blev medlem: 4 mars 2014, 15:12:11

Re: PC-styrning av Bergvärmepump

Inlägg av TeamT »

Model 3 funkar för F1255. Skruvas in på samma plint som Modbus 40. https://www.nibe.fi/nibedocuments/15050/031725-6.pdf
firro
Inlägg: 2
Blev medlem: 28 oktober 2019, 10:33:24

Re: PC-styrning av Bergvärmepump

Inlägg av firro »

hej!

Har en plc här hemma och kan köra modbus RTU direkt från den och de finns särsklida kommunikationsblock till denna så jag kan läsakriva til register till 40001 osv... men efter att ha skummat igenom denna tråd kan jag inte se att någon skrivit ut vilken adress själva pumpen har? borde vara ett nummer mellan 1 och 247... Någon som har nån idee?
firro
Inlägg: 2
Blev medlem: 28 oktober 2019, 10:33:24

Re: PC-styrning av Bergvärmepump

Inlägg av firro »

hej!

har insett att d kanske inte var så enkelt som jag trodde.

men har kopplat upp en USB-COM port (MOXA1130) mot min F750 pump.

jaghar provat lite olika sniffer program men de enda som jag får nån respons i är 232Analyser.
och de enda den säger att de kommer som data är 63 och de kommer oavsett om modbus är aktiverat eller ej.

kan jag få lite tips om hur jag borde ställa in programvaran ?
De finns så man kan skicka automatisk ACK = 06 men de gör varken till eller från
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
age
Inlägg: 2
Blev medlem: 16 september 2019, 14:35:27

Re: PC-styrning av Bergvärmepump

Inlägg av age »

Tnemrap skrev: 18 januari 2017, 18:31:44 Har nu dragit igång @TeamT's lösning och kan både läsa värden och ändra värden i OpenHAB utan några särskilda moduler i vare sig OpenHAB eller TeamT's enhet :D.

Ni kan se hur jag gjorde på http://smartahemforum.se/viewtopic.php?f=5&t=23.

2017-01-18 15.57.59.png


/Mike
Tjena, smartahemforum.se verkar ha gått ur tiden, har du någon alternativ adress där du visar hur du gjorde?
Emottages tacksamt! :)
Användarvisningsbild
Berrabongo
Inlägg: 601
Blev medlem: 3 oktober 2006, 15:17:12
Ort: Solna

Re: PC-styrning av Bergvärmepump

Inlägg av Berrabongo »

Det där känns lite gammalt.
Kolla på Nibepi.

https://github.com/bebben88/NibePi
Skriv svar