PC-styrning av Bergvärmepump

Planering och tankar kring eventuella framtida projekt.
Användarvisningsbild
Icecap
Inlägg: 26106
Blev medlem: 10 januari 2005, 14:52:15
Ort: Aabenraa, Danmark

Inlägg av Icecap »

Jag misstänkar att den processor som sitter där är en sorts 8051/8031-grej, detta betyder att designaren inte är helt up-to-date. Att ha en "ID-prom" som aktiverar olika parametra är såklart ett sätt men den EPROM som finns är en "fullsize" (32 eller 64 Kbyte) som kostar alldeles för mycket att peta dit för lite smådata, jag vill alltså påstå att det är programminnet på riktigt.

Att det också är vald en sockel och inte en flash-krets är ytterligare en indikation på att det är en äldre sorts konstruktion, har man mekaniska vibrationer är sockel "livfarlig", det är sannolikt första stället som det blir glappkontakt.

Jag bedömer ytterligare min antagande av processortyp på komponentval osv.

Så jag håller med TomasL i att det är mycket konstigt med det processorval men det kan ju vara att det är ett ålderdomligt program som inte enkelt kan portas till en enklare processor.
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Inlägg: 45169
Blev medlem: 23 september 2006, 23:54:55
Ort: Borås
Kontakt:

Inlägg av TomasL »

Därför är det oerhört intressant om han som startade tråden kan berätta vad det är för processor, utan den informationen är tråden tämligen meningslös.
ankan
Inlägg: 1091
Blev medlem: 12 november 2004, 01:50:35

Inlägg av ankan »

Ja, jag ska kolla vad det är för kretsar. Har inte pumpen hemma hos mig utan den står hemma hos mina päron.
Pumpen hemma hos mig är äldre och inte alls uppbyggd på samma sätt.
Hur som helst har jag för mig att det är en PIC eftersom jag har för mig att jag såg att det stog Microchip på kretsen.
Men jag förstår inte hur det skulle kunna vara programminnet i och med att picen har en ICSP som det ser ut också.
Fast de kanske programmerar kortet med en bootloader och låter sedan koden finnas i flashminnet för att göra kortet dynamiskt för olika modeller på värmepump.
ankan
Inlägg: 1091
Blev medlem: 12 november 2004, 01:50:35

Inlägg av ankan »

Ska kolla vilka kretsar det är i pumpen men till dess tänkte jag lägga upp en bild på styrkortet på bergvärmepumpen som jag har hemma hos mig. Knepigare att koppla in sig på kanske?

Bild
Stor bild: http://pici.se/pictures/2x7zPP.jpg

Sitter en PIC 16F876 sedan har vi inte så mycket mer på det kortet.
Och sladdarna går till reläna samt givaren. Sedan har vi något konstigt på kortet som är tryckknappar (5st vita lådor)

Ratten är för att justera kurvan (sänka eller höja rumstemperaturen någon grad).

Pumpen har inga tillbehör för att kunna anslutas till dator utan det var bara min ide. Annars går det alltid att köra med några 1-wire sensorer men det är ju inte lika kul.. :-P
blueint
Inlägg: 23238
Blev medlem: 4 juli 2006, 19:26:11
Kontakt:

Inlägg av blueint »

Du får väl kolla om PIC'n låter dig ladda ner bitströmmen via någon kontakt på kretskortet..?
Annars kunde man ju vara fräck och byta alltihop till ett kort man konstruerat själv ;)
RS485 interface borde annars kunna läggas till med ett simpelt chip om man kan programmera om PICen.

Undrar hur komplicerad algoritmen för en värmepump är egentligen.

Har du möjligtvis en bättre kamera?, bilderna är för suddiga för att läsa komponentbeteckningar.
ankan
Inlägg: 1091
Blev medlem: 12 november 2004, 01:50:35

Inlägg av ankan »

Smidigt med mobilkamera men jag ska bättra mig och plocka med mig systemkameran nästa gång.
atlas1202
Inlägg: 6
Blev medlem: 12 oktober 2006, 09:16:29

Inlägg av atlas1202 »

Detta hör inte helt till samtalet kanske.

Men lite kul angående värmepump och pc.

Detta är bland det snyggare hemmbygen i dessa sammanhang jag sett.
http://www.melectro.com/solvarme

MVH Altas
Användarvisningsbild
Radioman
Inlägg: 178
Blev medlem: 2 november 2006, 16:15:04
Ort: Stora Höga (4 mil norr GBG)
Kontakt:

Inlägg av Radioman »

Hepp, det där är hemma hos min kollega som jobbar på samma avdelning som mig :o
Han har gjort en massa programvara i National Instruments grafiska programspråk Labview. Sedan har han en gedigen bakrund med Z80 som också är inblandat här och var. Han är en riktig assembler-nörd = mycket duktig.
När det gäller bergvärmen har han köpt kompressor och borrat. Resten har han gjort själv. Jag menar ALLTING. Styrning och alla kopplingar med hårdvara osv.

Senast har han rotat en del med Atmel processorer. Jag tror det var på solpanelerna.

Vi jobbar på en instrumentavdelning på Borealis polyeten i Stenungsund. Vi har en chef som inbjuder till "stolleprov". Vår avdelning kallas sedan några år tillbaka för "tomteverkstaden". Ett gott betyg eller? :)
ankan
Inlägg: 1091
Blev medlem: 12 november 2004, 01:50:35

Inlägg av ankan »

Här kommer äntligen upplysningen om komponenterna på kortet..

PICen: PIC18C601-I/L
Minnet: AM29F040B-55JC
Mellan minnet och PIC: 74HCT573D
Mellan PIC och RJ45: 74A176


På kortet med LCDn och kontrollpanelen hittade jag en PIC16LF876-04/SO

Tror att det satt en likadan på ett reläkort som också var kopplat på RS-485 bussen.

Här kommer en kanske lite bättre bild på kortet också...

Bild
http://www.pici.se/pictures/WuI5Ic.jpg

Så hur ska jag gå tillväga? Kan man få ut något trevligt av minnet må tro?
Protokollet borde förståss finnas i alla picarna och endast all lagrad data som menyer, värden mm sparas på minnet.
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Inlägg: 45169
Blev medlem: 23 september 2006, 23:54:55
Ort: Borås
Kontakt:

Inlägg av TomasL »

18C601 är en "rom-less" kontroller dvs det finns ingt progammminne i den.
AM29F040 är ett 512 kb*8 Flashminne.
Så det är ju bara att dumpa minnesinnehållet, göra en disassemble, och sedan försöka förstå vad dem gjort. Lätt som en plätt :twisted:
ankan
Inlägg: 1091
Blev medlem: 12 november 2004, 01:50:35

Inlägg av ankan »

Då är bara frågan hur jag ska lyckas läsa ur minnet. Måste sätta ihop en läsare och sedan hitta ett program som kan läsa av minnet.

Annars borde det vara rätt lätt att få ut kommandona som skickas på RS485 bussen genom att koppla in sig och låta kontrollpanelen skicka lite kommandon.
blueint
Inlägg: 23238
Blev medlem: 4 juli 2006, 19:26:11
Kontakt:

Inlägg av blueint »

Koppla in en PC med RS485 interface på bussen och se vad som dyker upp. Har du tur slipper du disassemblering.
ankan
Inlägg: 1091
Blev medlem: 12 november 2004, 01:50:35

Inlägg av ankan »

Har ingen PC med RS485 interface eller RS485 <-> RS232/USB konverter.
Men det skulle vara det smidigaste sättet för att slippa sätta ihop en läsare.
Men om det är lätt att sätta ihop en läsare och det finns någon bra programvara för avläsning så kan det vara intressant också.,

Men som du säger. Det är ju själva trafiken jag är intresserad av. Dvs vilka kommandon som ska skickas och vilket svar jag sedan får.
Att disassemla en maskinkod som tar upp 512k x 8bit dvs 512kB kan bli rätt mastigt..
blueint
Inlägg: 23238
Blev medlem: 4 juli 2006, 19:26:11
Kontakt:

Inlägg av blueint »

Har du tur så är EEpromet inte fyllt så mycket.
När det gäller RS485, så köp en transceiver på ELFA el likn. Och koppla till en laptop/PC som sparar ner all RS232 trafik.

http://www.elfa.se/elfa-bin/dyndok.pl?dok=2013412.htm
73-485-01

http://www.elfa.se/elfa-bin/dyndok.pl?dok=2013395.htm
73-023-26

Låt sedan 'R0' på LTC485CN gå till pin11 på MAX232 och pin14 till RX på serieporten.
Allt 5V & hålmonterat.

Btw,.. du kan ju lägga upp innehållet i eepromet så man kan ögna igenom det iaf ;)
ankan
Inlägg: 1091
Blev medlem: 12 november 2004, 01:50:35

Inlägg av ankan »

Hur ska jag läsa av minnet då?
Eller ska jag skippa det och läsa av RS485 trafiken i stället?
Skriv svar