Minimal fläktkontroller med entrådsbuss

Planering och tankar kring eventuella framtida projekt.
Necator
Inlägg: 40
Blev medlem: 4 november 2003, 12:32:08
Ort: Stockholm
Kontakt:

Minimal fläktkontroller med entrådsbuss

Inlägg av Necator »

Sitter och funderar på att göra en fläktkontroller med PWM och entrådsbuss för att styra den. För att få den så liten som möjligt tänkte jag använda en AVR Tiny15. Förutsatt att den bara har en fläktutgång så borde man komma undan med 2st "större" kretsar. MCU och FET-transistor.

Men jag fastnade på en liten sak. När man PWM styr fläkten har jag läst att rpm signalen inte ger ett speciellt tillförlitligt värde. Skulle dock vilja ha in rpm eller åtminstonne ha en kontroll att fläkten verkligen snurrar, och inte stannat av någon orsak (brunnit, för låg spänning etc).

Finns det något smidigt, komponentsnålt sätt att lösa det på?
matseng
Inlägg: 2360
Blev medlem: 16 september 2003, 17:18:13
Ort: Dubai, United Arab Emirates
Kontakt:

Inlägg av matseng »

Har du läst Dallas whitepapers angående PWM-styrning av fläktar? http://dbserv.maxim-ic.com/appnotes.cfm ... number/707
cyr
Inlägg: 2712
Blev medlem: 27 maj 2003, 16:02:39
Ort: linköping
Kontakt:

Inlägg av cyr »

Vanligtvis kör man PWM genom att switcha jorden till fläkten, då switchar man även rpm-signalen. En (otestad) lösning borde vara att bara läsa av RPM-signalen (med din AVR) när strömmen är på till fläkten, så länge du ser till att PWM-frekvensen är så hög att det är minst en PWM-puls per rpm-puls.

Sen kan du dels lägga ut en fixad pwm-signal och dels använda den för att styra fläkten. Dvs istället för att ställa in 0-100% PWM så ställer du in önskat varvtal, och AVRen ser till att fläkten håller det varvtalet.
danei
EF Sponsor
Inlägg: 26335
Blev medlem: 2 juni 2003, 14:21:34
Ort: Östergötland
Kontakt:

Inlägg av danei »

om man pulsar en positiva sidaon och lägger en LC länk borde problemen vara borta. Men en reglering i microkontrollern är ju roligare
Användarvisningsbild
MadModder
Co Admin
Inlägg: 29906
Blev medlem: 6 september 2003, 13:32:07
Ort: MadLand (Enköping)
Kontakt:

Inlägg av MadModder »

Om du drar upp switchfrekvensen till drygt 20kHz och använder ett LC-nät innan fläkten, så får fläkten en hyffsat ren likspänning. Precis som ett switchat nätagg. Man slipper också hörbara ljud i fläkten som uppstår av en låg switchfrekvens.

Och varför switcha jorden? De kretsar jag sett switchar matningsspänningen...

[edit] Lite sen där :D
cyr
Inlägg: 2712
Blev medlem: 27 maj 2003, 16:02:39
Ort: linköping
Kontakt:

Inlägg av cyr »

Anledningen att man pulsar "low side" är väl att man har styrlogik som drivs på 5V eller 3V och fläkten på 12V. Ska man switcha på andra sidan får man nivåskifta på något sätt Räcker med en transistor visserligen, men ändå...
Användarvisningsbild
MadModder
Co Admin
Inlägg: 29906
Blev medlem: 6 september 2003, 13:32:07
Ort: MadLand (Enköping)
Kontakt:

Inlägg av MadModder »

Är ju inga problem att pulsa+12V med så lite som +3V. Bara ta en PNP eller motsvarande, så kör man en inverterad styrsignal istället.

Men om jag nu pulsar jorden, så funker det väl ändå att ha ett LC-nät efter?
danei
EF Sponsor
Inlägg: 26335
Blev medlem: 2 juni 2003, 14:21:34
Ort: Östergötland
Kontakt:

Inlägg av danei »

Hur menar du nu. Nog går det åt ett par transistorer eller liknande.
Om du lägger ett LC-nät på en swithad jord blir det en offset på signalen.
Användarvisningsbild
MadModder
Co Admin
Inlägg: 29906
Blev medlem: 6 september 2003, 13:32:07
Ort: MadLand (Enköping)
Kontakt:

Inlägg av MadModder »

Jamen alltså... :) Jo en transistor går det ju åt för att styra mosfeten. Men iaf, om vi säger att man har en PNP-transisor för att switcha +12V-ledningen, så öppnar man ju transistorn genom att jorda basen, så då spelar det ingen roll vad för spänning man har i logiken.

Och sen har jag ingen RPM-signal från mina fläktar jag ska använda, så det spelar ingen roll.
danei
EF Sponsor
Inlägg: 26335
Blev medlem: 2 juni 2003, 14:21:34
Ort: Östergötland
Kontakt:

Inlägg av danei »

Ska du ha en mosfet eller en PNP? Du behöver iafa en transistor för att jorda transistorn som sitter på 12V. Precis som cyr sa.
Användarvisningsbild
MadModder
Co Admin
Inlägg: 29906
Blev medlem: 6 september 2003, 13:32:07
Ort: MadLand (Enköping)
Kontakt:

Inlägg av MadModder »

Mosfet.

Funkar detta? Eller ska jag ha spolen på jordledningen istället? Jag har redan köpt ett par BUZ11A, så de vill jag hellst använda :)

Bild
Skriv svar