Kommunikationsradio i hjälm

Planering och tankar kring eventuella framtida projekt.
Användarvisningsbild
Hans-Erik
Inlägg: 93
Blev medlem: 28 augusti 2003, 17:00:14
Ort: Väeterås

Kommunikationsradio i hjälm

Inlägg av Hans-Erik »

Hej
Jag tänkte göra nån slags kommukationsradio så man kan snacka med varanda när man åker moppe/motocykel, när man blir skjutsad.
Alltså så jag har en mottagare och en sändare i min hjälm och den andra likadant.

Ge mig tips hur jag ska kunna göra det enklast.. (och trådlöst)
matseng
Inlägg: 2360
Blev medlem: 16 september 2003, 17:18:13
Ort: Dubai, United Arab Emirates
Kontakt:

Inlägg av matseng »

Slakta ett par sådanahära 399 kronors kommradios från Rusta
Bild
och montera högtalare, mic och "prata-knappen" på lämpliga ställen i hjälmen?
danei
EF Sponsor
Inlägg: 26404
Blev medlem: 2 juni 2003, 14:21:34
Ort: Östergötland
Kontakt:

Inlägg av danei »

IR borde funka. Drar mindre ström. Billigare. Men måste ha fri sikt.
matseng
Inlägg: 2360
Blev medlem: 16 september 2003, 17:18:13
Ort: Dubai, United Arab Emirates
Kontakt:

Inlägg av matseng »

IR: Och så ska inte solen ligga på direkt in i mottagren. Och så ska hjälmarna vara riktade mot varandra...

Om man ändå åker på samma moppe så undrar jag om det det enklaste ändå inte vore att ha ett 3.5mm jack i varje hjälm och en kabel med en plugg i vardera ändan.
danei
EF Sponsor
Inlägg: 26404
Blev medlem: 2 juni 2003, 14:21:34
Ort: Östergötland
Kontakt:

Inlägg av danei »

Jo det är nog en bättre ide. Det skulle nog gå åt en modulerad IR signal om det skulle funka. Så blir det inte lika lätt längre. Men det borde räcka med 38kHz för att överföra frekvenser upp till 4kHz. och telefoner går inte längre så det räcker nog.
matseng
Inlägg: 2360
Blev medlem: 16 september 2003, 17:18:13
Ort: Dubai, United Arab Emirates
Kontakt:

Inlägg av matseng »

Frågan är hur pass bra det ens skulle fungera med modulerad ir och med ett ir-filter framför mottagaren om solen lyser rakt in i motagaren.

Jag har haft problem med tv-fjärren när solen ligger och lyser rakt på tv'n. (Förvisso ser man knappt inget av tv-bilden då iallfall, så det gör inget :-)

Soljusets IR-komponent har säkert åtskilliga 10-potenser högre styrka än vad en ofokuserad fjösig IR-diod har på en halvmeters avstånd så det blir en väldigt dålig SNR.
Användarvisningsbild
Hans-Erik
Inlägg: 93
Blev medlem: 28 augusti 2003, 17:00:14
Ort: Väeterås

Inlägg av Hans-Erik »

Kan man inte bara ha en vanlig kondensatormick kopplad till en sladd som går till den andra hjälmen, där det finns typ en örsnäcka eller nått. Men då måste man väl förstärka ljudet med någon krets eller nått?
danei
EF Sponsor
Inlägg: 26404
Blev medlem: 2 juni 2003, 14:21:34
Ort: Östergötland
Kontakt:

Inlägg av danei »

En OP kanske 8)
Användarvisningsbild
Fritzell
Inlägg: 4531
Blev medlem: 29 januari 2004, 22:43:35

Inlägg av Fritzell »

OP är inte dumt! Det finns OP för enkel matning, tex batterier. Men altså jag skulle ändå vilja föreslå radioöverföring. Det är ju mycket bättre om man du åker till ett ställe och din kompis tar en annan väg och samtidigt kunna snacka med varandra! (Speciellt andvändbart vid snutjakter 8)) hehe. Nä, men en enkel FM sändare och mottagare i samma enhet med en OP som ljudförstärkare borde funka. FM sändare är lätt att bygga. Med mottagare vet jag inte riktigt.

Nu när du säger det så blir jag nästan lite sugen att bygga en själv. Tänk att ha en örsnäcka med lindad sladd ner i tröjan och "osynlig" mikrofon och gå och snacka med varann. :)
Användarvisningsbild
Fritzell
Inlägg: 4531
Blev medlem: 29 januari 2004, 22:43:35

Inlägg av Fritzell »

OP är inte dumt! Det finns OP för enkel matning, tex batterier. Men altså jag skulle ändå vilja föreslå radioöverföring. Det är ju mycket bättre om man du åker till ett ställe och din kompis tar en annan väg och samtidigt kunna snacka med varandra! (Speciellt andvändbart vid snutjakter 8)) hehe. Nä, men en enkel FM sändare och mottagare i samma enhet med en OP som ljudförstärkare borde funka. FM sändare är lätt att bygga. Med mottagare vet jag inte riktigt.

Nu när du säger det så blir jag nästan lite sugen att bygga en själv. Tänk att ha en örsnäcka med lindad sladd ner i tröjan och "osynlig" mikrofon i jackan och snacka med varann. :)
matseng
Inlägg: 2360
Blev medlem: 16 september 2003, 17:18:13
Ort: Dubai, United Arab Emirates
Kontakt:

Inlägg av matseng »

Fritzell skrev: Tänk att ha en örsnäcka med lindad sladd ner i tröjan och "osynlig" mikrofon i jackan och snacka med varann.
NEWSFLASH! Det kallas för handsfree och har funnits till mobiltelefoner de senaste 10 åren :-)

Skämt åtsido, hur fungerar bluetooth egentligen? Jag har inte satt mig in i det hela, men det vore ju trevligt om man kunde få två av dom där trådlösa bluetooth-headsetten att prata direkt med varandra istället för mot en mobiltelefon.
Bild
Användarvisningsbild
Fritzell
Inlägg: 4531
Blev medlem: 29 januari 2004, 22:43:35

Inlägg av Fritzell »

Hehe det var inte riktigt så jag menade Mats-eng :) Jo det vore tufft.
göcke
Inlägg: 86
Blev medlem: 21 oktober 2003, 16:00:48

Inlägg av göcke »

Bluetooth har 10m som maxspec skall komma en modul som klarar 100m.
tycker att de små walkitalkierna bord funka att använda bör ha en räckvidd på 100m (500m) fri sikt. har en bekant som använder dem som babyvakt. mellan två villor. på 50m avstånd.

annars så om man sitter på samma moppe/MC så skulle jag nog vilja ha duplex drift så att man kan snacka i mun på varandra.
På MC fronten använder man sig av opampar i varsin låda med volym och on/off när man inte vill höra den andra sjunga :)
Skriv svar