Göra med lysdioder

Planering och tankar kring eventuella framtida projekt.
DragonOrb
Inlägg: 381
Blev medlem: 16 oktober 2003, 21:57:19
Ort: Flen

Inlägg av DragonOrb »

Men om man använder 4017 räknare, kan man få texten att stå still då?
Användarvisningsbild
$tiff
Inlägg: 4941
Blev medlem: 31 maj 2003, 19:47:52
Ort: Göteborg
Kontakt:

Inlägg av $tiff »

DragonOrb skrev:Det går väll sätta en kodning till varje diod så det bli lite "fadning" effekt på varje diod.. någon som vet ungefärligt värde?
Det blir inte jättesnyggt, däremot funkar en "servomatad" kondingversion, ungefär så är.
Eftersom man behöver 4 resistorer, en transistor och en konding extra per lysdiod så kan du lätt gissa att man inte är speciellt välkommet att göra några hundra uppsättningar av denna krets...
Jag gjorde det på 30st, det räckte gott och väl för att bli avskräckt!
danei
EF Sponsor
Inlägg: 26387
Blev medlem: 2 juni 2003, 14:21:34
Ort: Östergötland
Kontakt:

Inlägg av danei »

Om man ska bygga större grejer så blir det dyrt att göra det på kort. Man kan sticka i dioderna i hålen. Böja benen åt ett håll och löda ihop. sen lägger man på ett tyg eller linande och böjer benen i vingel mot de första och löder ihop. jag har en blid någon stans. Men tyvärr ingen HTTP server.
Användarvisningsbild
marvin
Inlägg: 214
Blev medlem: 30 maj 2003, 22:24:57
Ort: Göteborg
Kontakt:

Inlägg av marvin »

sitter tyvärr med modem och kan inte hjälpa dig med server, skulle dock väldigt gärna se på ding bild. Kan du maila till 8505krol@gymnasiet.uddevalla.se
DragonOrb
Inlägg: 381
Blev medlem: 16 oktober 2003, 21:57:19
Ort: Flen

Inlägg av DragonOrb »

skicka bilden till mig så lägger jag upp den på mitt webhotell.
Min adress: marcus_e89@hotmail.com
Användarvisningsbild
Xyzzy
Inlägg: 1222
Blev medlem: 30 januari 2004, 22:31:07
Ort: Uppsala, Sweden

Inlägg av Xyzzy »

DragonOrb skrev:Men om man använder 4017 räknare, kan man få texten att stå still då?
Absolut, 4017 används bara för att välja vilken kolumn som ska styras (i "verkligheten" lyser enbart en kolumn i taget, men de uppdateras så ofta att an inte märker det)

Ang. montering av LEDar: jag använder veroboard, men ett tips, måla bakgrunden svart (högre kontrast), innan ni börjar montera LEDarna (gäller vilket material ni än väljer att montera dem på)

Jag borde agt detta tidigare, men jag missade det:
buffrarna blev jag tvungen att lägga dit för att jag har högre matningspänning på alla 4017 och &-grindarna än AVRen, detta för att jag tyvärr använde för svaga LEDar, så har ni starkare LEDar kan ni skippa buffrarna och driva hela kopplingen på +5V
Skriv svar