Göra med lysdioder

Planering och tankar kring eventuella framtida projekt.
Sebastian
Inlägg: 87
Blev medlem: 11 juli 2003, 21:13:36
Ort: Ljusdal, Gävleborgs län.
Kontakt:

Inlägg av Sebastian »

skulle man inte kunna ha latch för varje klumn så att lman bara uppdaterar med mcu:n då slipper man blinket...
Användarvisningsbild
marvin
Inlägg: 214
Blev medlem: 30 maj 2003, 22:24:57
Ort: Göteborg
Kontakt:

Inlägg av marvin »

danei, kan du förklara det där. förstod inte riktigt :(
kom på ett problem, mina dioder är tragiskt nog utrustade med en liten "plastlåda" (ska försöka att ta bild). denna är troligen för att monteringen skall underlättas, väldigt lätta att limma :)
kruxet är att denna "låda" är 10*7,5mm stor, för att få det kvadratiskt blir offsetten 10mm i både x- och y-led.....
hur knasigt kommer det att se ut?
danei
EF Sponsor
Inlägg: 26404
Blev medlem: 2 juni 2003, 14:21:34
Ort: Östergötland
Kontakt:

Inlägg av danei »

man har en latch som är kopplar till 10 kolumner. sen har man en räknare för att aktivera rätt kolumn. PICen uppdaterar latcharna och klockar räknaren
Användarvisningsbild
Xyzzy
Inlägg: 1222
Blev medlem: 30 januari 2004, 22:31:07
Ort: Uppsala, Sweden

Inlägg av Xyzzy »

Sebastian skrev:skulle man inte kunna ha latch för varje klumn så att lman bara uppdaterar med mcu:n då slipper man blinket...
visst går det, förutom att du måste ha en latch (eller motsvarande) för VARJE LED, det bli några stycken det, fördelen är att processorn bara behöver mata ut datat en gång. (eller missförstog jag dig?)

men har du bara en tillräkligt snabb processor och tillräklig smidig kod är det inga som helst problem med flimmer.

Svar till tidigare inlägg: Detta blir i princip en PWM för LEDarna (fast det går inte att nå "full pulsbredd"), i mitt fall får de (i "optimala fall", dvs rent teoretiskt) 1/29 pulsbredd, det smidiga med detta att man med fördel kan skippa strömbegränsningsresistorerna för LEDarna!
Användarvisningsbild
marvin
Inlägg: 214
Blev medlem: 30 maj 2003, 22:24:57
Ort: Göteborg
Kontakt:

Inlägg av marvin »

danei:
Om man gör så kommer väl tre kolumner att vara aktiverade samtidigt?
Jag kanske tänker helt fel
Användarvisningsbild
Xyzzy
Inlägg: 1222
Blev medlem: 30 januari 2004, 22:31:07
Ort: Uppsala, Sweden

Inlägg av Xyzzy »

Ursäkta att det dröjde (varför ska alltid datorer krångla :roll: men här kommer iaf schema på min 'GÖSTA2':

Bild
(Klicka på bilden för att få en större bild)

(Med reservation för fel/ofulständigheter, jag tar inget ansvar för denna koppling, men jag hjälper gärna den som vill använda den)
danei
EF Sponsor
Inlägg: 26404
Blev medlem: 2 juni 2003, 14:21:34
Ort: Östergötland
Kontakt:

Inlägg av danei »

Jag har 9st 8bitars latchar. 9 kolumner lyser samtidigt.
Användarvisningsbild
marvin
Inlägg: 214
Blev medlem: 30 maj 2003, 22:24:57
Ort: Göteborg
Kontakt:

Inlägg av marvin »

hur kan du då bestämma vilka lysdioder i kolumnen som ska lysa. om du inte vill att samma dioder ska lysa i alla kolumner
danei
EF Sponsor
Inlägg: 26404
Blev medlem: 2 juni 2003, 14:21:34
Ort: Östergötland
Kontakt:

Inlägg av danei »

Jag har en latch till varje tänd kolumn. totalt 10st
DragonOrb
Inlägg: 381
Blev medlem: 16 oktober 2003, 21:57:19
Ort: Flen

Inlägg av DragonOrb »

Det går väll sätta en kodning till varje diod så det bli lite "fadning" effekt på varje diod.. någon som vet ungefärligt värde?
Användarvisningsbild
marvin
Inlägg: 214
Blev medlem: 30 maj 2003, 22:24:57
Ort: Göteborg
Kontakt:

Inlägg av marvin »

tja, det går ju, men vem har lust/råd med att borra/löda 500 anslutningar till och montera kondningar??
Måste dessutom vara ganska stora kondningar antar jag.
Nej, det sägs att det fungerar utan, jag tar de som har testat på ordet :)
danei
EF Sponsor
Inlägg: 26404
Blev medlem: 2 juni 2003, 14:21:34
Ort: Östergötland
Kontakt:

Inlägg av danei »

Med tanke på de frekvenser det handlar om så behöver den nog inte vara så stor. Men i de mängderna blir det dyrt iafa. Dessutom blir det som sagt mer att montera. Man kan bygga en matris av en perforerad masonit. ½" hålavstånd.
Användarvisningsbild
marvin
Inlägg: 214
Blev medlem: 30 maj 2003, 22:24:57
Ort: Göteborg
Kontakt:

Inlägg av marvin »

nej, det är ju sant, blir det för stora kondensatoer kommer "diodskiften" att se konstiga ut, tack danei.
Jag har funderat på att etsa kretskort, tror du att det blir bättre att ta en masonit??
Jag har fortfarande problemet med "lådan", som jag för övrigt inte har skaffat bild till, återkommer om detta...
mullemeck
Inlägg: 1306
Blev medlem: 27 maj 2003, 23:52:06
Ort: Lund
Kontakt:

Inlägg av mullemeck »

tror nog det enklaste att göra är att etsa ett kort...

tänk så jobbigt det kommer bli att dra ledare mellan alla dioder om man skulle ta en masonitskiva...
Användarvisningsbild
Melker
Inlägg: 410
Blev medlem: 26 maj 2003, 22:17:34
Ort: Umeå

Inlägg av Melker »

Jag tog ett plastlock och stack hål i med en nål som jag fäste på lödkolven, sedan är det bara att trycka ner lysdioderna och vika benen på undersidan och löda ihop dom. Det blir säkert bättre om man etsar ett kort, men det tar nog en del längre tid att borra alla hål också.
Skriv svar