Göra med lysdioder

Planering och tankar kring eventuella framtida projekt.
Användarvisningsbild
marvin
Inlägg: 214
Blev medlem: 30 maj 2003, 22:24:57
Ort: Göteborg
Kontakt:

Göra med lysdioder

Inlägg av marvin »

Någon som har någon idé att göra av en hög med lysdioder??
Jag fick ca 10 000 st av en bekant, har inte hunnit mäta på dem, men de lyser inte särskilt starkt, och skall enligt hörsägen dra mycket ström...
men men, gratis är gott, något vansinnesprojekt måste man väl kunna hitta på :)
mullemeck
Inlägg: 1306
Blev medlem: 27 maj 2003, 23:52:06
Ort: Lund
Kontakt:

Inlägg av mullemeck »

bygg en fetedisplay där du kan skriva saker på..

eller bygg en apstor ficklampa och blända flygplan
Robert Nielsen
Inlägg: 700
Blev medlem: 23 augusti 2003, 20:42:38

Inlägg av Robert Nielsen »

Man kan lju bygga en enfärgad sådan här: Bild
Användarvisningsbild
marvin
Inlägg: 214
Blev medlem: 30 maj 2003, 22:24:57
Ort: Göteborg
Kontakt:

Inlägg av marvin »

Mullemeck, som jag skrev lyser de inte särskilt starkt....

Robert: Har oxå lekt lite med den tanken, frågan är bara hur man gör, ork att dra två ledningsbanor till varje diod och dessutom addresera dem...
Nja, antar att man får uppdatera dem rad för rad, lr kollumn för kollumn.
Lyser de inte svagare då???
Användarvisningsbild
EagleSpirit
Inlägg: 1288
Blev medlem: 27 maj 2003, 23:15:48
Ort: Västerås
Kontakt:

Inlägg av EagleSpirit »

ja du kan ju göra en ledmatris, annars bara göra lite skojjiga mönster som styrs av logikkretsar. Det kan vara ganska kul det också. Massor av shiftregister och räknare :)
Robert Nielsen
Inlägg: 700
Blev medlem: 23 augusti 2003, 20:42:38

Inlägg av Robert Nielsen »

Allt om elektronik ett ett byggprojekt för ett bra tag sen. Ska se om jag hittar artiklen i morgon.
mullemeck
Inlägg: 1306
Blev medlem: 27 maj 2003, 23:52:06
Ort: Lund
Kontakt:

Inlägg av mullemeck »

jag menade att du skulle använda alla 10 000.. det drar lite ström men hade nog sett tufft ut :D
matseng
Inlägg: 2360
Blev medlem: 16 september 2003, 17:18:13
Ort: Dubai, United Arab Emirates
Kontakt:

Inlägg av matseng »

Robert Nielsen skrev:Allt om elektronik ett ett byggprojekt för ett bra tag sen. Ska se om jag hittar artiklen i morgon.
Jag har den tidningen inscannad (för personligt bruk enabrt :-) ). http://aoe.nerdlabs.org sök efter "Modulär punktmatrisdisplay" och klicka på bilderna.

För närvarnade ligger sidorna som höupplösta giffar, men jag ska PDF'isera varje bygge för sig endera dagen.
Robert Nielsen
Inlägg: 700
Blev medlem: 23 augusti 2003, 20:42:38

Inlägg av Robert Nielsen »

Det går ju tt bygga både punktmatrissen, klockan, Termometern
Användarvisningsbild
$tiff
Inlägg: 4941
Blev medlem: 31 maj 2003, 19:47:52
Ort: Göteborg
Kontakt:

Inlägg av $tiff »

>> matseng

Oj! Fett arkiv! Jag roffar åt mig och tackar ödmjukast :D :tumupp:
matseng
Inlägg: 2360
Blev medlem: 16 september 2003, 17:18:13
Ort: Dubai, United Arab Emirates
Kontakt:

Inlägg av matseng »

Jag har 2002'orna scannade oxo, men inte efterbehandlade. Ska ta och göra ett ryck och fixa till det under veckan.
Användarvisningsbild
RDX*
EF Sponsor
Inlägg: 1646
Blev medlem: 28 maj 2003, 22:52:04
Ort: Skåne - Lund

Inlägg av RDX* »

matseng>Bra jobbat med scannern, jag ser fram emot PDF-filerna :razz:
Användarvisningsbild
marvin
Inlägg: 214
Blev medlem: 30 maj 2003, 22:24:57
Ort: Göteborg
Kontakt:

Inlägg av marvin »

Okej, robert, det får bli en skylt. Jag och en kompis pratade lite om det. Seglar skuta (www.britta.nu), en gång om året år det en stor tävling mellan skutor från sverige, norge och danmark: nordisk seglats. (http://www.nordisksejlads.org/). Förutom att segla är det en del aktivitet vid kaj. Skulle vara rätt fräkt att ha en sådan skylt både under gång och vid kaj :)
Jag behöver lite starthjälp, försökte att kolla lite på AoE´s punktmatris, förstod inte riktigt kommentarerna till koden (tyska). Skulle någon kunna skriva ett par rader om hur ett sådant bygge går till skulle det värdesättas.
Något ska jag väl klara att klura ut själv, men inte riktigt allt :(
Användarvisningsbild
Xyzzy
Inlägg: 1222
Blev medlem: 30 januari 2004, 22:31:07
Ort: Uppsala, Sweden

Inlägg av Xyzzy »

Jag har byggt en liknande skylt (29*7 LED), AVR baserad (2313) men istället för att använda MUXar (som är rätt vanligt i denna typ av koppling) har jag byggt en "one bit high-räknare", ett antal seriekopplade 4017 (innebär att jag endast behöver en utgång för att "välja" vilken kolumn av LEDarna jag för tillfället jag ska styra. sen är varje rad styrd från en varsin I/O på AVRen (via en buffert (minns inte vilken för tillfället))

kort och gott, LEDarna är kopplade som en X-Y-matris.

Mitt projekt är en tidtagare, (upp- och ner-räknare), men har en del finfina finnesser till, tyvärr har jag blivit tvungen att klippa bort en hel del funktioner i programvaran för den fick inte plats...,
Men naturligtvis är det ENKELT att göra ngt annat spännande av den, om man känner för det!

Har du frågor så ställ dem här, jag ska försöka svara
danei
EF Sponsor
Inlägg: 26410
Blev medlem: 2 juni 2003, 14:21:34
Ort: Östergötland
Kontakt:

Inlägg av danei »

har byggt en 7*90 matris. Det behövdes en pic, en jonsonräknare, 10latchar, 90transistorer. lite resistorer och en ställbar spännings regulator som orkar 70dioder.

EDIT: mins nog fel det var inte 90 transistorer. Men jag är inte säker på hur många det var. Men det räcker med 10 om de orkar driva 70 dioder
Senast redigerad av danei 4 februari 2004, 16:54:40, redigerad totalt 1 gång.
Skriv svar