Göra med lysdioder

Planering och tankar kring eventuella framtida projekt.
Användarvisningsbild
Xyzzy
Inlägg: 1222
Blev medlem: 30 januari 2004, 22:31:07
Ort: Uppsala, Sweden

Inlägg av Xyzzy »

Oj, jisses vad med komponenter!

det jag har i min är en AVR (2313), 2 st 6*buffers (7407) 4 st 4017 1 st 4*AND (4081), tiotalet kondingar, tiotalet motstånd, oscillator, , strömställare, spänningsstab. (7805), å' en massa LEDar. (sen lite stiftlister och liknande)

Visserligen är det i tyngsta laget för 4017 att driva upp till 7 LEDar, menmen, är man ingenjör så är man :roll:

-Rätt litet och smidigt!, menmen, det beror ju på vad man prioriterar :wink:
Användarvisningsbild
marvin
Inlägg: 214
Blev medlem: 30 maj 2003, 22:24:57
Ort: Göteborg
Kontakt:

Inlägg av marvin »

Någon som har ritningar???
danei
EF Sponsor
Inlägg: 26421
Blev medlem: 2 juni 2003, 14:21:34
Ort: Östergötland
Kontakt:

Inlägg av danei »

Xyzzy skrev:Oj, jisses vad med komponenter!
Hur många dioder kör du med? jag gissar att det är mindre än mina 670
DragonOrb
Inlägg: 381
Blev medlem: 16 oktober 2003, 21:57:19
Ort: Flen

Inlägg av DragonOrb »

har också funderat på att bygga en led-matris med 100st lysdioder, jag har några st pic16f84a ligger hemma, skulle det gå att använda sådana?.
Användarvisningsbild
Xyzzy
Inlägg: 1222
Blev medlem: 30 januari 2004, 22:31:07
Ort: Uppsala, Sweden

Inlägg av Xyzzy »

Självklart har jag schema, ska försöka pilla igång eagle igen (sen omformatering) ...

jag har 203 LEDs (29*7 :wink:
Fast jag är bra sugen på att bygga en ny, som är lite högre (med 7 pixlar i höjd är det svårt att rita bilder)

DragonOrb: Självklart, det går aldeles utmärkt!
DragonOrb
Inlägg: 381
Blev medlem: 16 oktober 2003, 21:57:19
Ort: Flen

Inlägg av DragonOrb »

okej :=), men en pic16f84a har väll bara 13st i/o , isåfall kan man väll bara koppla in 13st lysdioder per pic, eller har jag missat något?
Användarvisningsbild
Melker
Inlägg: 410
Blev medlem: 26 maj 2003, 22:17:34
Ort: Umeå

Inlägg av Melker »

Du har missat skiftregister och att man kan scanna bilden, man har alltså tex 7 lysdioder tända samtidigt, men när dom scannas i snabb följd så ser det ut som om alla är tända.

Edit: Se "led-snurrorna", fungerar på ett liknande sätt.
Användarvisningsbild
marvin
Inlägg: 214
Blev medlem: 30 maj 2003, 22:24:57
Ort: Göteborg
Kontakt:

Inlägg av marvin »

tja, med en 4017 borde du nog kunna koppla in 12*många
tänk dig att du kontrollerar 12 st dioder på höjden, sedan skickar du en puls till din 4017 som då lägger spänning över nästa 12 lysdioder, osv
var kanske lite oklar beskrivning. Jag hoppas att jag tänkt rätt iaf.
Kan någon berätta vad som begränsar antalet kolumner??
Antar att det efter ett tag blir för stor del av tiden släckt och för liten del tänd dvs. lyser svagare...

edit. melker hann först :)
Användarvisningsbild
Melker
Inlägg: 410
Blev medlem: 26 maj 2003, 22:17:34
Ort: Umeå

Inlägg av Melker »

Antalet koumner borde väl bara begränsas av hur många du hinner uppdatera innna det börjar flimra.
http://w1.907.telia.com/~u90705005/display/ Här finns bilder på en LED-matris jag byggt (mitt ända bygge som jag faktiskt har lite fula bilder på :) ) Vet att schemat suger och finns några fel på det, men det kanske hjälper någon att förstå lite av hur det fungerar.
DragonOrb
Inlägg: 381
Blev medlem: 16 oktober 2003, 21:57:19
Ort: Flen

Inlägg av DragonOrb »

men ifall jag vill ha en fast text, hur gör den då?, "flimrar" lysdioderna så snabbt att jag bara ser dom som ska lysa?
Användarvisningsbild
marvin
Inlägg: 214
Blev medlem: 30 maj 2003, 22:24:57
Ort: Göteborg
Kontakt:

Inlägg av marvin »

ungefär så ja, de flimmrar så fort.
Blir ingen skillnad om texten står stilla eller rör sig
Användarvisningsbild
Xyzzy
Inlägg: 1222
Blev medlem: 30 januari 2004, 22:31:07
Ort: Uppsala, Sweden

Inlägg av Xyzzy »

Precis så!, endast en kolumn lyser i taget
och teoretiskt sätt finns ingen begränsning för antalet kolumner (så vill du ha en högre skylt gör du som marvin sa, ELLER kopplar två kolumner ovanför varandra (detta syns inte "utifrån" endast på hård- och mjukvaran)

HAr du en tillräkligt snabb uppdateringsfrekvens kommer du inte se dem blinka, nej
(för övrigt görs samma sak på en TV/datorskärm (CRT), fast där lyser ENDAST en punkt i taget! (väldigt rolig teknik faktiskt)

att tillägga "bör" man ha en I/O för att reseta räknarna (4017) oxå, råkar räknaren trigga på en störning så blir hela bilden förskjuten annars.
Användarvisningsbild
marvin
Inlägg: 214
Blev medlem: 30 maj 2003, 22:24:57
Ort: Göteborg
Kontakt:

Inlägg av marvin »

Okej, låter bra, tack Xyzzy.
Saken som jag inte förstår är om dioderna lyser svagare.
jag hänger nog upp mig på PWM, vad jag förstår kan man reglera ljusstyrkan på en lysdiod så, men det kanske är fel
Användarvisningsbild
Henrik
Inlägg: 661
Blev medlem: 26 maj 2003, 23:39:14
Ort: Göteborg
Kontakt:

Inlägg av Henrik »

Du har förstått allt rätt marvin... PWM används i många batteridrivna lysdiodsapplikationer. I praktiken blir skillnaden inte stor som man kan tro på ljusflödet.
danei
EF Sponsor
Inlägg: 26421
Blev medlem: 2 juni 2003, 14:21:34
Ort: Östergötland
Kontakt:

Inlägg av danei »

Ska man bygga en störrre är det nog en bra ide att göra som vi byggde vår. Med var tionde kolum tänd. borde lysa bra mycket bättre.
Skriv svar