Bygga Varvtalsbegränasare (s.k. blackbox) själv??
Bäst är ju som sagt att manipulera givarpulsen in i CDI boxen men det är ju oxå svårast. Troligtvis så skulle den enklaste lösningen på detta vara att lämna över arbetet åt en microdator.
Simplast är att helt enkelt dra dödarens ingång till jord med visst mellanrum. Då funkar ju 555-kopplingen som ni pratade om förut.
Simplast är att helt enkelt dra dödarens ingång till jord med visst mellanrum. Då funkar ju 555-kopplingen som ni pratade om förut.
- NSR_Martin
- Inlägg: 358
- Blev medlem: 30 november 2003, 13:37:31
- Ort: Jönköping
- Kontakt:
sånna här "blackboxar" klipper varannan tändpuls ungefär vilket gör att det inte blir så ryckigt.. borde väl funka med en mikroprolle..
först måste man ha rpm signal, det tar man från givaren tändninden använder.
då vet uCn hur fort motorn snurrar sen är det "bara" att göra så den dödar varannan impuls..
först måste man ha rpm signal, det tar man från givaren tändninden använder.
då vet uCn hur fort motorn snurrar sen är det "bara" att göra så den dödar varannan impuls..
-
- Inlägg: 700
- Blev medlem: 23 augusti 2003, 20:42:38
- NSR_Martin
- Inlägg: 358
- Blev medlem: 30 november 2003, 13:37:31
- Ort: Jönköping
- Kontakt:
Är det förgasare på cykeln, eller insprutning? Annars vore det ju smartare att strypa bensintillförseln. Har man katalysator, men det är väl kanske inte så vanligt på en 125:a, så mår den inte bra av en varvtalsregulator som klipper tändningen. Då hamnar alla oförbrännd bränsleblandning i avgassystemet, och katalysatorn brinner upp. Men har man en regulator som bara tar bort varannan gnista borde det funka fint.
- NSR_Martin
- Inlägg: 358
- Blev medlem: 30 november 2003, 13:37:31
- Ort: Jönköping
- Kontakt:
- NSR_Martin
- Inlägg: 358
- Blev medlem: 30 november 2003, 13:37:31
- Ort: Jönköping
- Kontakt:
Min kompis har som sagt köpt en, vi ska koppla in den på torsdag...
Jag har kollat lite hur den ska kopplas...
Den kopplas mellan plus o minus, och sen så sitter det väll nån pulsgivare, som ger en signal till CDI boxen om vad kolven befinner sig, o räknar då ut var den ska tända...
Den blackboxen han har köpt, den funkar som så att man kopplar den mellan pulsgivaren(kallas pick-up), och CDI boxen, så jag tror den funkar som så att blir det för högt varv, så jordar den pulsen från pickupen... så borde det funka va?
ISF borde det nite vara allt för svårt att bygga nån liten blackbox va?
Jag har kollat lite hur den ska kopplas...
Den kopplas mellan plus o minus, och sen så sitter det väll nån pulsgivare, som ger en signal till CDI boxen om vad kolven befinner sig, o räknar då ut var den ska tända...
Den blackboxen han har köpt, den funkar som så att man kopplar den mellan pulsgivaren(kallas pick-up), och CDI boxen, så jag tror den funkar som så att blir det för högt varv, så jordar den pulsen från pickupen... så borde det funka va?
ISF borde det nite vara allt för svårt att bygga nån liten blackbox va?
- NSR_Martin
- Inlägg: 358
- Blev medlem: 30 november 2003, 13:37:31
- Ort: Jönköping
- Kontakt:
mm...
Men hur ska jag koppla?
Jag har en puls, som går till en annan... typ såhär
om pulsen från pickupen blir för hög, så gör "möjäng" så att signalen jordas istället för att gå till CDI-boxen... Kan man göra en sån på nått smidgt sett?
Men hur ska jag koppla?
Jag har en puls, som går till en annan... typ såhär
Kod: Markera allt
[Pickup-puls]--->----------------->----------->--------------[CDI-Box]
|
[mojjäng]
|
[Jord]