Bygga Varvtalsbegränasare (s.k. blackbox) själv??

Planering och tankar kring eventuella framtida projekt.
Användarvisningsbild
Hedis
Inlägg: 2488
Blev medlem: 8 december 2003, 15:10:44
Ort: Vänersborg
Kontakt:

Inlägg av Hedis »

Bäst är ju som sagt att manipulera givarpulsen in i CDI boxen men det är ju oxå svårast. Troligtvis så skulle den enklaste lösningen på detta vara att lämna över arbetet åt en microdator.

Simplast är att helt enkelt dra dödarens ingång till jord med visst mellanrum. Då funkar ju 555-kopplingen som ni pratade om förut.
Användarvisningsbild
NSR_Martin
Inlägg: 358
Blev medlem: 30 november 2003, 13:37:31
Ort: Jönköping
Kontakt:

Inlägg av NSR_Martin »

Då får det bli den simplare lösningen

Men jag fick ingen klarhet i hur jag ska koppla 555an?

Nån som har nån länk elelr så som beskriver hur jag ska koppla det isf?
VikHe
Inlägg: 244
Blev medlem: 27 maj 2003, 22:32:13
Ort: Boden

Inlägg av VikHe »

sånna här "blackboxar" klipper varannan tändpuls ungefär vilket gör att det inte blir så ryckigt.. borde väl funka med en mikroprolle..
först måste man ha rpm signal, det tar man från givaren tändninden använder.
då vet uCn hur fort motorn snurrar sen är det "bara" att göra så den dödar varannan impuls.. :)
Användarvisningsbild
erixon
Inlägg: 380
Blev medlem: 27 augusti 2003, 10:21:58

Inlägg av erixon »

Något så här hade jag tänkt att man skulle koppla 555...
Bilden kommer från AoE 98 nr9...
Det ska dock noteras att ingånen på 555 är kopplat till en liten spole på tändkabeln. Den spolen ska vara 25varv...
lite udda lösning men den fungerar :)

Bild
Bild
Robert Nielsen
Inlägg: 700
Blev medlem: 23 augusti 2003, 20:42:38

Inlägg av Robert Nielsen »

Erixon> Du har inte allt om elektronik nr 1 1998?

Ifall du har den kan du väll scanna in artiklen om Inbrottslarm, och maila den till mig.
Användarvisningsbild
NSR_Martin
Inlägg: 358
Blev medlem: 30 november 2003, 13:37:31
Ort: Jönköping
Kontakt:

Inlägg av NSR_Martin »

Hmm okej...

Men, om man hade haft en PIC, då hade allt varit mkt enklare va?

Måste sätta mig in i det, kan inte få programeraren o funka bara... ska kolla på det...
Baalzamon
Inlägg: 140
Blev medlem: 21 januari 2004, 09:31:01
Ort: Uddevalla

Inlägg av Baalzamon »

Är det förgasare på cykeln, eller insprutning? Annars vore det ju smartare att strypa bensintillförseln. Har man katalysator, men det är väl kanske inte så vanligt på en 125:a, så mår den inte bra av en varvtalsregulator som klipper tändningen. Då hamnar alla oförbrännd bränsleblandning i avgassystemet, och katalysatorn brinner upp. Men har man en regulator som bara tar bort varannan gnista borde det funka fint.
Användarvisningsbild
NSR_Martin
Inlägg: 358
Blev medlem: 30 november 2003, 13:37:31
Ort: Jönköping
Kontakt:

Inlägg av NSR_Martin »

Förgasare är det.

Katalysator vet jag ärligt talat inte! Jag har det på crossmoppen, så det är inte omöjligt att det sitter nån på hojen, men jag vet inte, kan kolla det..

Min kompis har köpt en, så jag skulle hjälpa han o koppla in den, så då kan man kolla hur en ska kopplas in osv...
VikHe
Inlägg: 244
Blev medlem: 27 maj 2003, 22:32:13
Ort: Boden

Inlägg av VikHe »

är nog inge vidare att klippa bränsle försörjningen heller... om den får för mager blanding skär den troligvis efter ett tag.. inte så kul kanske :)
Användarvisningsbild
NSR_Martin
Inlägg: 358
Blev medlem: 30 november 2003, 13:37:31
Ort: Jönköping
Kontakt:

Inlägg av NSR_Martin »

Min kompis har som sagt köpt en, vi ska koppla in den på torsdag...

Jag har kollat lite hur den ska kopplas...

Den kopplas mellan plus o minus, och sen så sitter det väll nån pulsgivare, som ger en signal till CDI boxen om vad kolven befinner sig, o räknar då ut var den ska tända...

Den blackboxen han har köpt, den funkar som så att man kopplar den mellan pulsgivaren(kallas pick-up), och CDI boxen, så jag tror den funkar som så att blir det för högt varv, så jordar den pulsen från pickupen... så borde det funka va?

ISF borde det nite vara allt för svårt att bygga nån liten blackbox va?
danei
EF Sponsor
Inlägg: 26417
Blev medlem: 2 juni 2003, 14:21:34
Ort: Östergötland
Kontakt:

Inlägg av danei »

Att klippa varannan tänd puls borde bara en bra ide. Koppla in dig på sladden till tändspolen. Om det nu inte är magnettändning. där kan man se varvtalet. om det är för högt är det bara att kopplabort tändspolen varannan puls.
Användarvisningsbild
NSR_Martin
Inlägg: 358
Blev medlem: 30 november 2003, 13:37:31
Ort: Jönköping
Kontakt:

Inlägg av NSR_Martin »

mm...

Men hur ska jag koppla?

Jag har en puls, som går till en annan... typ såhär

Kod: Markera allt

[Pickup-puls]--->----------------->----------->--------------[CDI-Box]
                                                 |
                                           [mojjäng]
                                                 |
                                           [Jord]
om pulsen från pickupen blir för hög, så gör "möjäng" så att signalen jordas istället för att gå till CDI-boxen... Kan man göra en sån på nått smidgt sett?
VikHe
Inlägg: 244
Blev medlem: 27 maj 2003, 22:32:13
Ort: Boden

Inlägg av VikHe »

den blir inte för hög, däremot för snabb :)
tycker det borde bli lättare att istället för att jorda signalen direkt, "klippa" den som går vidare , när vartalet blir för högt. på så vis har man kvar insignalen till varvtaltspärren och den kan släppa fortare så det inte blir så hackigt typ :)
bara en tanke
danei
EF Sponsor
Inlägg: 26417
Blev medlem: 2 juni 2003, 14:21:34
Ort: Östergötland
Kontakt:

Inlägg av danei »

Om man gör så så tappar tändnings boxen varvtals infon också. det är nog bättre att gå på innan tändspolen
VikHe
Inlägg: 244
Blev medlem: 27 maj 2003, 22:32:13
Ort: Boden

Inlägg av VikHe »

danei skrev:Om man gör så så tappar tändnings boxen varvtals infon också. det är nog bättre att gå på innan tändspolen
mjo funderade på det med, klippa den som går från CDIn till spolen :)
Skriv svar