Bygga Varvtalsbegränasare (s.k. blackbox) själv??

Planering och tankar kring eventuella framtida projekt.
Användarvisningsbild
NSR_Martin
Inlägg: 358
Blev medlem: 30 november 2003, 13:37:31
Ort: Jönköping
Kontakt:

Bygga Varvtalsbegränasare (s.k. blackbox) själv??

Inlägg av NSR_Martin »

Tjena!

Jag försöker förena ltie nytta med nöje, har ju tex byggt ett larm...

Nu tänkte jag om man kunde bygga nån simpel varvtalsbegränsare, typ en sån man kan ha på moppen så den bara går i 30, sen trycker man på en knapp så går den på full effekt...

Dom brukar kallas för blackbox...

Är det nån som vet hur dom funkar? Skulle det gå att bygga en sån själv hyffsat lätt, smidigt och billigt?
Användarvisningsbild
erixon
Inlägg: 380
Blev medlem: 27 augusti 2003, 10:21:58

Inlägg av erixon »

en ide är att döda tändningen när varvtalet blir för högt...

två 555 borde fixa biffen :) (delvis en 556)
Användarvisningsbild
NSR_Martin
Inlägg: 358
Blev medlem: 30 november 2003, 13:37:31
Ort: Jönköping
Kontakt:

Inlägg av NSR_Martin »

Hmm... Hur ska det gå till?

Hur menar du att man ska koppla 555 isf?

O andra sidan, så lär det kännas lite hackigt o åka på varvtalsstoppet då... skulle man inte uknna ställa om tändningen så hojen går kasst?

Förklara gärna hur du tänkte man skulle koppla upp 555, så ska jag försöka ta reda lite på hur blackboxar stryper osv...
Användarvisningsbild
rickeboy
Inlägg: 678
Blev medlem: 13 augusti 2003, 09:12:17
Ort: Göteborg / Karlskrona
Kontakt:

Inlägg av rickeboy »

Visst går det... erixons idee är nog en av dem lättare... antar att du ska ha även denna till motorcykeln vilket i stort sett är livsfarligt... förutsatt att du inte kör över 30km/h då den dödar tändningen... det är ju som att stänga av motorn... det blir en ganska kraftig inbromsning... hmm... dock inte hur kraftig som helst men det är nog inte så skoj... hmm... du säger varvtalet... borde du inte kolla vilken växel det är i också? 1:an på 1500 är ganska kvickt beroende på vad du kör... sen kan du lätt lägga i 2:an där... 3:an är lite kingkigt men nog inte helt omöjligt... beroende på MC... vet inte så mkt om MC... fundera lite på hur snabbt etc och vilken växel... sen är det bara till å spåna lite... testa att döda tändningen när du kör också... blir nog svårt att försöka kontrollera det på ngt annat sätt nämligen...

Har hört om dem som har turbo bilar det laddtrycket eller ngt inte stämmer så det "slår" tillbaka vilket i princip blir som om du panik bromsade... fast du då inte är berer på att ;)

//Rille
Användarvisningsbild
NSR_Martin
Inlägg: 358
Blev medlem: 30 november 2003, 13:37:31
Ort: Jönköping
Kontakt:

Inlägg av NSR_Martin »

Okej, får väll reda ut lite vad jag har tänkt att använda den till...

Jag har tänkt att ha den på min 125a, dom får bara ha 15 hk... Det är en två-taktare, så motorbromsen är inte jättestor! det är inga problem...

För nu är den strypt så att den inte varvar ur riktigt, utan ligger på max 15 hk... Tar man ut pluggarna varvar den ju friskt...

Min tanke är då att man kan göra så att den inte varvar ut riktigt, utan att det blir som att köra med den strypt... Det räcker nästan med att begränsa varvtalet!

Och just det! det finns ingen hastighetsbegränsning på lätta hojjar, den får gå hur snabbt som helst! så det du sa om att det blir kraftig inbromsning ner till 30 är inga problem, jag ska bara ha det till så att den inte varvar ut till rött... Varvräknaren är rödmarkerad vid 11 000 varv, nu när den är strypt så varvar den kanske upp till 7-8-9 tusen varv, det är det jag vill åstakomma med den såkallade blackboxen, även fast pluggarna inte sitter i hojen!
Användarvisningsbild
erixon
Inlägg: 380
Blev medlem: 27 augusti 2003, 10:21:58

Inlägg av erixon »

Tanken är att systemt ska vara så snabbt att kommer upp till den kritiska gränsen kommer motor att slå av och på ganska korta mellan rum tip mellan 20 varv vilken för hoppnings vi inte kommer att kännas ryckigt....

Tanken med 555 är att den ska användas som frekvens till späning och sedan den andra 555 som komparator (men en vanlig komparator är nog bättre)

En annan ide är att lägga till en delay på tänd pulsen vilket kommer göra att motorn går sämre... nakdelen kan vara att Elektronisk tändning kompenserar det :doubt:

Det var några av mina ider :)
Användarvisningsbild
NSR_Martin
Inlägg: 358
Blev medlem: 30 november 2003, 13:37:31
Ort: Jönköping
Kontakt:

Inlägg av NSR_Martin »

Hmm... okej... kanske skulle funka...

Jag håller på o söker fakta ltie om hur dom funkar på annat håll, får se om jag får napp...
Användarvisningsbild
NSR_Martin
Inlägg: 358
Blev medlem: 30 november 2003, 13:37:31
Ort: Jönköping
Kontakt:

Inlägg av NSR_Martin »

hittade en sida som säljer varvtalsregulatorer.

http://www.bertilssonautoelectronics.se/mtr.html

Finns både till 4-taktare och till 2-taktare

Bläddra ner till "MTR CDI-Varvtalsregulator Avsedd att använda till 2-takts Mopeder", en sån skulle förmodligen funka fint i min hoj... Det står även ltie om hur man kopplar in den...

men då är frågan om man kan bygga nått liknande själv?

Det kanske var nått liknande du beskrev erixon?
Jag fattar inte riktigt hur du menar att den ska funka! Vad har dom båda 555orna för uppgift? Vad gör en komparator?



EDIT:Hmm, kanske har fattat, funkar det som så att den ena 555an bara gör en frekvens som den skickar över till komparatorn, och komparatorn jämför den med hojens tänd-frekvens vid CDI-boxen, om hojens frekvens är högre så stänger den av tändningen...har jag fattat det rätt?
Användarvisningsbild
NSR_Martin
Inlägg: 358
Blev medlem: 30 november 2003, 13:37:31
Ort: Jönköping
Kontakt:

Inlägg av NSR_Martin »

Har kollat runt ltie, det verkar som dom flesta bara bryter tändningen om vartalet blir för högt...

Erixon: Har du lust att beskriva hur jag ska koppla 555orna? Skulle vara jätteschyst! (nån annan får gärna med förklara...)


För isf kan jag ju koppla upp en till 555a som en vanlig astabil vippa, o sätta en pott på den, så får den motsvara motorn, så kan man gasa med poten osv....
danei
EF Sponsor
Inlägg: 26404
Blev medlem: 2 juni 2003, 14:21:34
Ort: Östergötland
Kontakt:

Inlägg av danei »

Är det brytare eller elektronik tändning?
Användarvisningsbild
NSR_Martin
Inlägg: 358
Blev medlem: 30 november 2003, 13:37:31
Ort: Jönköping
Kontakt:

Inlägg av NSR_Martin »

Elektronisk, det är CDI-box, då måste det vara elektronisk, eller hur?
danei
EF Sponsor
Inlägg: 26404
Blev medlem: 2 juni 2003, 14:21:34
Ort: Östergötland
Kontakt:

Inlägg av danei »

Då antar jag att orginalboxen ser till att det blir rätt tändning. Så om man bygger en egen måsta man få en tändkurvor och sånt också. Det blir ett ganska omfattande jobb.
Användarvisningsbild
NSR_Martin
Inlägg: 358
Blev medlem: 30 november 2003, 13:37:31
Ort: Jönköping
Kontakt:

Inlägg av NSR_Martin »

Går det inte att lösa på nått smidigt sätt då?

Det borde finnas nån utgång som ger pulser som motsvarar tändstiftets gnistor väll?

Kan man nite göra nån mojjäng som släpper ett relä om pulsen blir för hög då?
Användarvisningsbild
Hedis
Inlägg: 2488
Blev medlem: 8 december 2003, 15:10:44
Ort: Vänersborg
Kontakt:

Inlägg av Hedis »

En CDI box arbetar efter att den får en puls/varv att synca tändningen emot. Så endeså manipulerar man den signalen precis innan den kommer in i CDI boxen eller så får man helt enkelt döda tändningen via dödaren.
Användarvisningsbild
NSR_Martin
Inlägg: 358
Blev medlem: 30 november 2003, 13:37:31
Ort: Jönköping
Kontakt:

Inlägg av NSR_Martin »

Vad är bäst?

Till vilket alternativ finns det en ENKEL lösning?
Skriv svar