Bygga Varvtalsbegränasare (s.k. blackbox) själv??
- NSR_Martin
- Inlägg: 358
- Blev medlem: 30 november 2003, 13:37:31
- Ort: Jönköping
- Kontakt:
Bygga Varvtalsbegränasare (s.k. blackbox) själv??
Tjena!
Jag försöker förena ltie nytta med nöje, har ju tex byggt ett larm...
Nu tänkte jag om man kunde bygga nån simpel varvtalsbegränsare, typ en sån man kan ha på moppen så den bara går i 30, sen trycker man på en knapp så går den på full effekt...
Dom brukar kallas för blackbox...
Är det nån som vet hur dom funkar? Skulle det gå att bygga en sån själv hyffsat lätt, smidigt och billigt?
Jag försöker förena ltie nytta med nöje, har ju tex byggt ett larm...
Nu tänkte jag om man kunde bygga nån simpel varvtalsbegränsare, typ en sån man kan ha på moppen så den bara går i 30, sen trycker man på en knapp så går den på full effekt...
Dom brukar kallas för blackbox...
Är det nån som vet hur dom funkar? Skulle det gå att bygga en sån själv hyffsat lätt, smidigt och billigt?
- NSR_Martin
- Inlägg: 358
- Blev medlem: 30 november 2003, 13:37:31
- Ort: Jönköping
- Kontakt:
Hmm... Hur ska det gå till?
Hur menar du att man ska koppla 555 isf?
O andra sidan, så lär det kännas lite hackigt o åka på varvtalsstoppet då... skulle man inte uknna ställa om tändningen så hojen går kasst?
Förklara gärna hur du tänkte man skulle koppla upp 555, så ska jag försöka ta reda lite på hur blackboxar stryper osv...
Hur menar du att man ska koppla 555 isf?
O andra sidan, så lär det kännas lite hackigt o åka på varvtalsstoppet då... skulle man inte uknna ställa om tändningen så hojen går kasst?
Förklara gärna hur du tänkte man skulle koppla upp 555, så ska jag försöka ta reda lite på hur blackboxar stryper osv...
Visst går det... erixons idee är nog en av dem lättare... antar att du ska ha även denna till motorcykeln vilket i stort sett är livsfarligt... förutsatt att du inte kör över 30km/h då den dödar tändningen... det är ju som att stänga av motorn... det blir en ganska kraftig inbromsning... hmm... dock inte hur kraftig som helst men det är nog inte så skoj... hmm... du säger varvtalet... borde du inte kolla vilken växel det är i också? 1:an på 1500 är ganska kvickt beroende på vad du kör... sen kan du lätt lägga i 2:an där... 3:an är lite kingkigt men nog inte helt omöjligt... beroende på MC... vet inte så mkt om MC... fundera lite på hur snabbt etc och vilken växel... sen är det bara till å spåna lite... testa att döda tändningen när du kör också... blir nog svårt att försöka kontrollera det på ngt annat sätt nämligen...
Har hört om dem som har turbo bilar det laddtrycket eller ngt inte stämmer så det "slår" tillbaka vilket i princip blir som om du panik bromsade... fast du då inte är berer på att
//Rille
Har hört om dem som har turbo bilar det laddtrycket eller ngt inte stämmer så det "slår" tillbaka vilket i princip blir som om du panik bromsade... fast du då inte är berer på att
//Rille
- NSR_Martin
- Inlägg: 358
- Blev medlem: 30 november 2003, 13:37:31
- Ort: Jönköping
- Kontakt:
Okej, får väll reda ut lite vad jag har tänkt att använda den till...
Jag har tänkt att ha den på min 125a, dom får bara ha 15 hk... Det är en två-taktare, så motorbromsen är inte jättestor! det är inga problem...
För nu är den strypt så att den inte varvar ur riktigt, utan ligger på max 15 hk... Tar man ut pluggarna varvar den ju friskt...
Min tanke är då att man kan göra så att den inte varvar ut riktigt, utan att det blir som att köra med den strypt... Det räcker nästan med att begränsa varvtalet!
Och just det! det finns ingen hastighetsbegränsning på lätta hojjar, den får gå hur snabbt som helst! så det du sa om att det blir kraftig inbromsning ner till 30 är inga problem, jag ska bara ha det till så att den inte varvar ut till rött... Varvräknaren är rödmarkerad vid 11 000 varv, nu när den är strypt så varvar den kanske upp till 7-8-9 tusen varv, det är det jag vill åstakomma med den såkallade blackboxen, även fast pluggarna inte sitter i hojen!
Jag har tänkt att ha den på min 125a, dom får bara ha 15 hk... Det är en två-taktare, så motorbromsen är inte jättestor! det är inga problem...
För nu är den strypt så att den inte varvar ur riktigt, utan ligger på max 15 hk... Tar man ut pluggarna varvar den ju friskt...
Min tanke är då att man kan göra så att den inte varvar ut riktigt, utan att det blir som att köra med den strypt... Det räcker nästan med att begränsa varvtalet!
Och just det! det finns ingen hastighetsbegränsning på lätta hojjar, den får gå hur snabbt som helst! så det du sa om att det blir kraftig inbromsning ner till 30 är inga problem, jag ska bara ha det till så att den inte varvar ut till rött... Varvräknaren är rödmarkerad vid 11 000 varv, nu när den är strypt så varvar den kanske upp till 7-8-9 tusen varv, det är det jag vill åstakomma med den såkallade blackboxen, även fast pluggarna inte sitter i hojen!
Tanken är att systemt ska vara så snabbt att kommer upp till den kritiska gränsen kommer motor att slå av och på ganska korta mellan rum tip mellan 20 varv vilken för hoppnings vi inte kommer att kännas ryckigt....
Tanken med 555 är att den ska användas som frekvens till späning och sedan den andra 555 som komparator (men en vanlig komparator är nog bättre)
En annan ide är att lägga till en delay på tänd pulsen vilket kommer göra att motorn går sämre... nakdelen kan vara att Elektronisk tändning kompenserar det
Det var några av mina ider
Tanken med 555 är att den ska användas som frekvens till späning och sedan den andra 555 som komparator (men en vanlig komparator är nog bättre)
En annan ide är att lägga till en delay på tänd pulsen vilket kommer göra att motorn går sämre... nakdelen kan vara att Elektronisk tändning kompenserar det
Det var några av mina ider
- NSR_Martin
- Inlägg: 358
- Blev medlem: 30 november 2003, 13:37:31
- Ort: Jönköping
- Kontakt:
- NSR_Martin
- Inlägg: 358
- Blev medlem: 30 november 2003, 13:37:31
- Ort: Jönköping
- Kontakt:
hittade en sida som säljer varvtalsregulatorer.
http://www.bertilssonautoelectronics.se/mtr.html
Finns både till 4-taktare och till 2-taktare
Bläddra ner till "MTR CDI-Varvtalsregulator Avsedd att använda till 2-takts Mopeder", en sån skulle förmodligen funka fint i min hoj... Det står även ltie om hur man kopplar in den...
men då är frågan om man kan bygga nått liknande själv?
Det kanske var nått liknande du beskrev erixon?
Jag fattar inte riktigt hur du menar att den ska funka! Vad har dom båda 555orna för uppgift? Vad gör en komparator?
EDIT:Hmm, kanske har fattat, funkar det som så att den ena 555an bara gör en frekvens som den skickar över till komparatorn, och komparatorn jämför den med hojens tänd-frekvens vid CDI-boxen, om hojens frekvens är högre så stänger den av tändningen...har jag fattat det rätt?
http://www.bertilssonautoelectronics.se/mtr.html
Finns både till 4-taktare och till 2-taktare
Bläddra ner till "MTR CDI-Varvtalsregulator Avsedd att använda till 2-takts Mopeder", en sån skulle förmodligen funka fint i min hoj... Det står även ltie om hur man kopplar in den...
men då är frågan om man kan bygga nått liknande själv?
Det kanske var nått liknande du beskrev erixon?
Jag fattar inte riktigt hur du menar att den ska funka! Vad har dom båda 555orna för uppgift? Vad gör en komparator?
EDIT:Hmm, kanske har fattat, funkar det som så att den ena 555an bara gör en frekvens som den skickar över till komparatorn, och komparatorn jämför den med hojens tänd-frekvens vid CDI-boxen, om hojens frekvens är högre så stänger den av tändningen...har jag fattat det rätt?
- NSR_Martin
- Inlägg: 358
- Blev medlem: 30 november 2003, 13:37:31
- Ort: Jönköping
- Kontakt:
Har kollat runt ltie, det verkar som dom flesta bara bryter tändningen om vartalet blir för högt...
Erixon: Har du lust att beskriva hur jag ska koppla 555orna? Skulle vara jätteschyst! (nån annan får gärna med förklara...)
För isf kan jag ju koppla upp en till 555a som en vanlig astabil vippa, o sätta en pott på den, så får den motsvara motorn, så kan man gasa med poten osv....
Erixon: Har du lust att beskriva hur jag ska koppla 555orna? Skulle vara jätteschyst! (nån annan får gärna med förklara...)
För isf kan jag ju koppla upp en till 555a som en vanlig astabil vippa, o sätta en pott på den, så får den motsvara motorn, så kan man gasa med poten osv....
- NSR_Martin
- Inlägg: 358
- Blev medlem: 30 november 2003, 13:37:31
- Ort: Jönköping
- Kontakt:
- NSR_Martin
- Inlägg: 358
- Blev medlem: 30 november 2003, 13:37:31
- Ort: Jönköping
- Kontakt:
- NSR_Martin
- Inlägg: 358
- Blev medlem: 30 november 2003, 13:37:31
- Ort: Jönköping
- Kontakt: