Led-Tetris

Planering och tankar kring eventuella framtida projekt.
DragonOrb
Inlägg: 381
Blev medlem: 16 oktober 2003, 21:57:19
Ort: Flen

Led-Tetris

Inlägg av DragonOrb »

Tjena !

satt o lirade melkers^ ägande tetris, och så började jag fundera på om man kunde bygga ett "led-tetris".
Det fungerar så att man har 20*20 lysdioder som stryrs av någon/några microprocessor.

Är detta möjligt av genomföra??
Användarvisningsbild
Melker
Inlägg: 410
Blev medlem: 26 maj 2003, 22:17:34
Ort: Umeå

Inlägg av Melker »

Tror jag säkert! Han som gjort PIC-pong har ju även byggt en så kallad LED-snurra med Tetris på, så det borde ju inte vara någon omöjlighet.
Spana in: http://www.rickard.gunee.com/projects/m ... tetris.php
Användarvisningsbild
strombom
Inlägg: 3305
Blev medlem: 27 maj 2003, 10:50:20
Ort: Västra Götaland
Kontakt:

Inlägg av strombom »

synd att RGB dioder är så dyra bara... men det var en väldigt tuff idé! =)

går ju med en färg också men det är ju tråkigt :)

/Johan
Användarvisningsbild
$tiff
Inlägg: 4941
Blev medlem: 31 maj 2003, 19:47:52
Ort: Göteborg
Kontakt:

Inlägg av $tiff »

strombom skrev:synd att RGB dioder är så dyra bara...
ca 8 Svenska riksdaler/st @ www.lsdiodes.com

Bygg! :D
Användarvisningsbild
strombom
Inlägg: 3305
Blev medlem: 27 maj 2003, 10:50:20
Ort: Västra Götaland
Kontakt:

Inlägg av strombom »

$2 shipping to anywhere in the world

hur går det till? =)

ok, om jag bygger några kretskort och någon annan programmerar?

/Johan
Användarvisningsbild
strombom
Inlägg: 3305
Blev medlem: 27 maj 2003, 10:50:20
Ort: Västra Götaland
Kontakt:

Inlägg av strombom »

det blir över 2000kr för ett tetris i färg... känns lite saftigt :)

/Johan
DragonOrb
Inlägg: 381
Blev medlem: 16 oktober 2003, 21:57:19
Ort: Flen

Inlägg av DragonOrb »

japp, det blir lite dyrt, men man kanske kan bygga ett lite mindre?
men hur många dioder klarar en microprocessor av ungefär??
matseng
Inlägg: 2360
Blev medlem: 16 september 2003, 17:18:13
Ort: Dubai, United Arab Emirates
Kontakt:

Inlägg av matseng »

Det ska inte vara något problem att hantera tusentals dioder med an vanlig PIC eller AVR. Inte rent elektriskt iallfall.

Lite värre kan det vara med att få plats med den "bitmap" av "bilden" som ska visas. Med 256 bytes ram får man ju bara plats med 2048 pixels som antingen är på eller av. Kör man med RGB-dioder så går det ju åt 3 ggr minnesutrymmet - 768 bytes ram alltså för 2048 pixels.

Om man däremot kan räkna ut hur varje pixelrad bilden ska se ut "on the fly" så slipper man ju lagra en bitmap av allt. Det lösen minnesproblemet, men mjukvaran bli mycket krångligare.
Användarvisningsbild
NSR_Martin
Inlägg: 358
Blev medlem: 30 november 2003, 13:37:31
Ort: Jönköping
Kontakt:

Inlägg av NSR_Martin »

Hur menar du att man ska kunna hantera tusentals?

Största PICen har väll 80 ben...

Du menar att man använderr olika grupper o styr dom med hjälp av transistorer ty eller?

Om du har fyra grupper med lysdioder, 5 lysdioder i varje grupp tex.

Sen har du en transistor till varje grupp... är det så du menar typ? Då skulle man kunna styra 20 lysdioder induviduellt med bara 9 1/0-pinnar va?

Sen om man har två sånna hela grupper som jag beskrev ovan, och en transistor till varje sån grupp, så skulle man kunna styra 40 st med 11 pinnar på PICen va?

Är det så du menar, bara att man bygger ut det till ännu fler?
matseng
Inlägg: 2360
Blev medlem: 16 september 2003, 17:18:13
Ort: Dubai, United Arab Emirates
Kontakt:

Inlägg av matseng »

Mjo, ungefär så ja. Grundtanken är att man multiplexar drivningen till lysdioderna. Dvs, man styr bara en bunt åt gången från processorn. Det kommer förvisso göra att alla inte lyser samtidigt och att dom kommer att blinka. Men gör man det tillräckligt snabbt så märker inte vårt tröga öga och hjärna det.
Freddy.S
Inlägg: 7
Blev medlem: 12 februari 2004, 01:27:41
Ort: Sollentuna
Kontakt:

Inlägg av Freddy.S »

Våra tröga ögon är så trevliga. Har jag nytta av till min LED-display som ska byggas utan mivrocontrollers. :D
Användarvisningsbild
Melker
Inlägg: 410
Blev medlem: 26 maj 2003, 22:17:34
Ort: Umeå

Inlägg av Melker »

Skulle ju gå att bygga det där tetris med tvåfärgade LEDs, så får man tre olika färger iaf...
Jag har täkt ett tag på att bygga en display med tvåfärgade LEDs, men blir så dyrt om man bara vill ha kring 200LEDs, så det ultimata vore att man beställde 500st och delade på dom några st. Iaf får någon för sig att dom vill dela på 500 (eller mer) tvåfärgade LEDs, så säg till mig, så kanske det blir av.
dangraf
Inlägg: 530
Blev medlem: 9 juni 2003, 15:30:56
Ort: göteborg

Inlägg av dangraf »

Du hade ju alltid kunnat göra en ledsnurra av 3 färgade dioder så går det inte år så många.

Sen om du vill spexa till det ytterligare kan du sätta några rader längre bak på ledsnurran så du kan bygga dina tetrisblock i 3d. borde ju funka tycker jag..
Användarvisningsbild
zeus
Inlägg: 7058
Blev medlem: 17 juni 2003, 22:13:44
Ort: Sthlm.

Inlägg av zeus »

http://www.besthongkong.com/index.php

Här akn du köpa billiga lysdioder, kanske går att slipa lite på dem och sätta dem i grupper, så det blir som tre lysdioder i varje pixel.

Kanske itne fukar alls, emn lär vara billigare än att köpa två eller tre-färgade iaf.
pagge
EF Sponsor
Inlägg: 933
Blev medlem: 15 juni 2004, 00:15:08
Ort: Luleå
Kontakt:

Inlägg av pagge »

Jag tycker iden med ledsnurran verkar vara riktigt cool :)
Du behöver en liten dc motor, 10-20 lysdioder, beroende på hur hög upplösning du vill ha, en läsgaffel, en pic/avr och lite mekanisk fingerfärdighet.
lyckas du sen hitta en liten plexiglas cylinder att lägga den i så blir den petsäker :)

Sen kan du ju sno och modda en gammal nintendodosa eller nåt och fästa längst ner så det blir riktig känsla i det hela :)

Fan, det där blev ju jag sugen på å bygga nu :)
Skriv svar