Bygga egen projektor.

Planering och tankar kring eventuella framtida projekt.
Necator
Inlägg: 40
Blev medlem: 4 november 2003, 12:32:08
Ort: Stockholm
Kontakt:

Bygga egen projektor.

Inlägg av Necator »

Är nog inte alltför genomförbart projekt egentligen. Bara kom på idén att man skulle kunna bygga en två-färgers projektor med en laserpekare, och lite vibrerande speglar.
Först har man en liten spegel som vibrerar så att den sprider ut ljuset i x-led, efter det har man en längre spegel som sprider ut det i y-led.

Frågan är bara hur tydligt det skulle synas iom att det kommer tändas så kort stund.
hebbe
Inlägg: 162
Blev medlem: 29 maj 2003, 00:45:20

Inlägg av hebbe »

Eller en spegel som vibrerar i X OCH Y-riktning. Mekaniken som ändrar i X rikning monteras bara på en mekanik som ändrar i Y.

Eller du kan ha 2-4 laserpakare på en roterande platta som står på en 'Y-mekanik'. Släpringar eller elektromagnetisk kraftöverföring.

Hur modulerar du lasern så den skapar pulser? Det signalet hamnar ju i MHz området.
Necator
Inlägg: 40
Blev medlem: 4 november 2003, 12:32:08
Ort: Stockholm
Kontakt:

Inlägg av Necator »

tja. jag har inte så speciellt stor erfarenhet av laser, men jag tänkte mer att anända det synliga ljuset direkt och styra det typ on/off för att få upp det man nu vill rita upp
matseng
Inlägg: 2360
Blev medlem: 16 september 2003, 17:18:13
Ort: Dubai, United Arab Emirates
Kontakt:

Inlägg av matseng »

Det kommer att uppstå en hel del problem med bygget. Men det är dock en kul ide som går att genomföra även om man inte kommer att kunna ha den som "videoprojektor".

Om du inte ska lägga ner åtskilliga tusentals kronor på att köpa professionella deflektorer så rekommenderar jag att att du använder sig av en variant där du låter en större högtalares kon vicka på en liten väldigt lätt spegelbit. Sedan har du två sådana after varandra, en som styr i X-riktning och en i Y-riktning.

Att röra hela laserpekaren eller att montera X-deflektorn på Y-deflektorn är komplett möjligt på grund av vikten. Det finns inte en chans i världen att du kan röra såpass tunga saker fram och tillbaka i den hastighet som behövs.

Det finns gott om hemsidor som beskriver högtalare-och-spegel-varianten, en del har upptåt riktigt bra resultat.

En annan variant som man kan tänka sig är att ta en 8- (eller fler) sidig kloss som man låter snurra runt med hög hastighet. På varje kant/sida sätter man en spegel i olika vinklar. Lyser man på detta med en laser så kommer strålen att rita ett horisontellt streck på väggen för den första spegeln. När nästa spegel kommer fram så har den lite annan lutning och strecket kommer att hamna lite längre ner. Osv.

Förvisso kommer detta bara att ge 8 raders upplösning på höjden, men man kan tänka sig att montera flera laserpekare som samtidigt lyser på spegel ur olika vinklar. På så sätt kan man få flera rader samtidigt. Med 8 lasrar och 8 kanter på den roterande spegelgrunkar har man 64 rader i Y-led och "oändlig" upplösning i X-led.

Men - ett annat problem finns. De flesta drivkretsarna som sitter i billiga laserpekare klarar inte av att modulera (slå på/av) strålen allt för snabbt. 100-1000 Hz har jag mätt som maxfrekvens på dom som jag provat.
Digger
Inlägg: 89
Blev medlem: 26 oktober 2003, 10:27:56
Ort: Norrköping

Inlägg av Digger »

Själv har jag tänkt samma tanke men istället för laser och speglar använda stark lampa (halogen eller något annat lämpligt) och roterande skivor med skåror i.
Många problem finns att betänka:
Skivornas stabilitet, arrangering, rotationshastighet osv...
Ljusets brytning i skårorna
Ljusets modulering (ljusstyrka)
Ljudnivån på motorerna som roterar skivorna

Roligt att få flumma iväg sådär ibland. :D
OpelGT
Inlägg: 269
Blev medlem: 15 juni 2003, 22:20:52
Ort: Varberg

Inlägg av OpelGT »

Jag har sett att vissa använder läsarmen till hårddiskar i stället för högtalare som matseng har i sitt förslag.
Necator
Inlägg: 40
Blev medlem: 4 november 2003, 12:32:08
Ort: Stockholm
Kontakt:

Inlägg av Necator »

Kom för mig att fundera vidare lite på problemet.

Som jag ser det så är moduleringen av signalen det största problemet.
säg att man ska hinna rita upp 8x8 pixlar i 50Hz så måste man kunna modulera lasern eller på annat vis switcha den i 3.2KHz
Jag har funderat lite på olika lösning och tror att den som blir lättast att bygga är att man, liknande som matseng skriver, använder en högtalare som vickar spegeln, men att man har en längre spegel fäst mot högtalaren och en fast spegel med ett hål i som sitter mittemot den vickande spegeln.
Genom att låga ljuset studsa fram och tillbaka ett antal gånger borde man uppnå tillräckligt vinkelfel för att laserstrålen ska missa hålet till övriga optiken där man på ett eller annat sätt sprider ut signalen i X och Y led.

På detta vis borde man kunna nyttja mindre högtalare som kan ge snabbare respons än de större.

Låter det som en vettig lösning? =)
Användarvisningsbild
arvidb
Inlägg: 4537
Blev medlem: 8 maj 2004, 12:56:24
Ort: Stockholm

Inlägg av arvidb »

Kul idé, som jag har tänkt länge på :) Inte lätt dock.

Jag byggde en fungerande laserscanner enligt högtalarprincipen, men lite bättre: jag gick till Clas Ohlson och köpte stänger av silverstål (4 mm dia), fyra stycken kullager (också 4 mm innerdia) och det minsta vinkeljärnet jag kunde hitta.

Sen sågade jag till två bitar av stängerna, ca 100 mm långa. I ena änden av varje stång filade jag ner en platt yta, ca 10 mm lång. Sen gick jag till KTH och tiggde en bit ytspegel (vanligt spegelglas funkar inte eftersom man får reflektioner från glasytan - så det blir 9 punkter istället för en på väggen), kapade till 5x5 och 10x5 mm och limmade fast på de platta ytorna på stängerna. Sen på med två kullager per stång och limma fast kullagren mot vinkeljärnet = en stabil X-Y-scanner!

Sen gällde det bara att snurra (vippa) stängerna fram o tillbaka litegrann. Det löste jag genom att ta en högtalare och limma fast en påsförslutare som hävarm mellan högtalarkonen och stången, så att konens upp-ner-rörelse omvandlades till en liten roterande rörelse.

Det funkade bra, jag körde t.ex. X-kanalen från en funktionsgenerator (trekantsvåg) och Y-kanalen kopplade jag till en ledig försärkarkanal, så fick man en trevlig våg på väggen som rörde sig i takt med musiken! Eller med olika sinusvågor får man lissajousmönster m.m.

Men jag kan säga direkt att en vanlig laserpekare (den jag hade var på 5 mW, 635 nm) inte räcker långt som ljuskälla - det behövdes ett i princip helt mörkt rum för att se bra. Och detta var ändå bara ett streck - lasern behövde ju inte fylla ut en yta som i en projektor.

Som redan har nämnts så är följande problem de värsta (i nämnd ordning) för den som vill bygga laserprojektor:

1) Modulation (d.v.s. reglering av ljusstyrkan hos lasern). För en vanlig PAL-TV-bild hamnar man på drygt 10 MHz moduleringshastighet. Proffsen använder något som kallas akusto-optisk eller elektro-optisk modulator (AOM/EOM).

2) Ljusstyrka. Inte svårt om man har pengar och kan köpa lasrar på 100 mW/primärfärg eller så, men ett väldigt stort problem för hobbyisten. Vill du bygga själv, kolla på http://www.repairfaq.org/sam/laserfaq.htm :D

3) Svepet. Sök på "Mihaly Traub scanner" på Google för en smart lösning! Observera att man får lite extra svårigheter med vinklar o så om man använder mer än två sidor på den roterande spegeln, men det borde gå att lösa.

Arvid
Användarvisningsbild
zeus
Inlägg: 7058
Blev medlem: 17 juni 2003, 22:13:44
Ort: Sthlm.

Inlägg av zeus »

arvidb:

Bilder på det bygget? Skulle uppskattas väldigt mycket.

Har själv lekt lite med en hårddisk, väldigt simel lösning. Tog och bockade skivan i hårddisken och sen en riktad laser på det, med olika vinklar på lasern kunde man få olikformade ringar på väggen. Ganska coolt iaf, och mycket bättre med rök i rummet.
Användarvisningsbild
arvidb
Inlägg: 4537
Blev medlem: 8 maj 2004, 12:56:24
Ort: Stockholm

Inlägg av arvidb »

Kan tyvärr inte fota det eftersom jag har plockat isär det. Men jag fixade till en cad-ritning istället (som blev väldigt lik originalet!).

Bild


Apropå att använda läsarmen till en hårddisk för att styra ljuset; jag försökte, men problemet är att hårdiskarna använder info från skivan för att hålla reda på var läsarmen befinner sig. D.v.s. man kan inte använda läsarmen om man plockar bort den från skivan, eller om hårddisken är (mer än lite) trasig.

Arvid
Magnus Pihl
Inlägg: 401
Blev medlem: 6 maj 2004, 12:22:36
Ort: Stockholm

Inlägg av Magnus Pihl »

Bara så att du inser hur komplicerat det är skickar jag med lite bilder på min laserprojektor. Jag investerade ungefär 80.000 kronor i den. Det mesta var begagnade prylar. Jag har nu sålt den.

"CNN" bilden är av typen rasterformat (den typen du önskar). Skannrarna kan rita upp till 60.000 punkter per sekund. Blankningsmekanismen (PCAOM) klarar ca 100.000 punkter per sekund. Det kostar också därefter, men det blir också bra.

Bild
Laserprojektor

Bild
Laserprojektor - cover off
Närmast i bild syns drivkort för skannerparet samt PCAOM driver

Bild
Laserprojektor - cover off
Drivkorten urtagna. Röda diodlasrar, PCAOM, beamcombiner, cyan dichro, skannerpar m.m

Bild
Laserprojektor - cover off
Närbild

Bild
Gjort med diffraktionsgitter (linegrating effect)

Bild
Laserbild. 65535 x 65536 i upplösning. 24 miljoner färger.
Detta är ingen skärmdump, detta är en fotograferad laserbild.

Bild
Laserbild. 65535 x 65536 i upplösning. 24 miljoner färger.
Detta är ingen skärmdump, detta är en fotograferad laserbild.

Bild
Laserbild. 65535 x 65536 i upplösning. 24 miljoner färger.
Detta är ingen skärmdump, detta är en fotograferad laserbild.

http://www.lightmare.se/magnus/Lightmar ... matics.pdf
Schema (pdf)

http://www.lightmare.se/magnus/Lightmar ... Video4.avi
Demovideo (73MB)
Skriv svar