funderingstråd kring brutal rörselsedetektor

Planering och tankar kring eventuella framtida projekt.
Användarvisningsbild
LaRdA
EF Sponsor

Re: funderingstråd kring brutal rörselsedetektor

Inlägg av LaRdA »

Eller något liknande min vackra paint skiss. :roll:
Att man har en kant eller pinne på målet som sticker in lite under en splitterskyddade kant eller i ett skyddande hål, där man kan ha valfri givare? (mekanisk, optisk, induktiv osv)
Bild
Användarvisningsbild
grym
EF Sponsor

Inlägg av grym »

hm, för att beskriva penetreringsförmågan i vanligt järn så
, en vanlig svens mauser i 6.5x55, även kallad malajrör hos prostatagerillan, så kommer man lätt igenom 20mm vanlig plåt
med lite grövre kalibrar och exotiska kulor som i helmässing så går det lätt igenom 30mm vanlig plåt

även 8mm 400 hardox penetreras av en vanlig 6.5'a, för att det skall hålla på nära håll, under 300m, så behövs det 10mm hardox 500,

smala plåtar av hardox demoleras dom med, speciellt om dom är stumt monterade

järnrör, dom är lika chanslösa som en snöboll i helvetet :eh: :mrgreen:

även den 40mm plåt jag har som skyddstopp i 45 grader , den tar ordentligt med stryk :shock: :mrgreen:

dessutom tar det en hel del tid att rigga , om man har 10 ställningar med 6 plåtar på varje, eller mera
Användarvisningsbild
grym
EF Sponsor

Inlägg av grym »

LaRdA

jag hänger inte riktigt med på din skiss,
men den nedre kanten går inte att få dit i vilket fall som helst, mig veterligen så finns det två sätt att fästa saker i hardox som håller för beskjutning, att laserskära hål och bulta med grova 12.9 bultar, eller på baksidan limma med sikaflex eller motsvarande

svetsa går inte, då förstör man härdningen, och skjuter igenom plåten

provade även att svetsa på baksidan med liten inträngning, men när man sköt på framsidan så slets svetsfogarna bort och den avhärdade biten försvann
v-g
EF Sponsor

Inlägg av v-g »

Scheisse det är krafter i omlopp här alltså. :shock:

Om man tar ett borrstål då? Alltså ett i princip 3 cm solitt rundjärn och gör ett jack på baksidan och drar kabeln i det jacket, då skare väl vara faan om det går sönder! Om man då ställer dessa i 45 graders vinkel så har man ett penetreringsmått på dryga 4 cm samt att kraften som krävs för att penetrera torde vara enorm.

Ett plus med borrstål är att det är bara att spetsa i änden och man behöver bara banka ner dem i backen, frusen spelar mindre roll, gäller bara att ha en stor slägga :D
Användarvisningsbild
grym
EF Sponsor

Inlägg av grym »

30mm, är klent , med lite längd på det så viker det sig i träffpunkten, om det inte är vettigt härdat

det man ser när man skjuter i grova plåtar är att det liker in sig som en krater runt om, och är det bara 30mm brett så ger det klent med stadga

samma sak med härdning, det ska vara lagom segt härdat, för mjukt och det går igenom som hardox 400
för hårt och man knäcker det istället om det inte är grovt nog

dom häringa sakerna är anledningen till titlen i tråden, ordet brutal är liksom ingen överdrift i sammanhanget

dessutom, om man har det som sagts, att det hänger en kabel från mitten av plåten till en skyddat rör ner
så kommer en del av splittret från träffen i röret gå uppåt och slita den stackars kablen i bitar, funderade lite och kom på att jag har tänkt i dom banorna med, så fort man har något strax bakom målet så blir det splitter bakom målet
v-g
EF Sponsor

Inlägg av v-g »

Det är därför jag skriver att röret ska luta frammåt mot skytten, på så sätt kommer ev splitter att skickas nedåt.

Lutar man borrstålet så får man ju större penetrationstjocklek, jämför med sluttande pansar, samt att penetration normalt inte sker utan kulan viker av istället.

Fast kabeln kommer att vara oskyddad från centrum av plåtens baksida till röret som jag tänkte sitter strax bakom, bara nog långt borta för att plåten ska fjädra till.

Nu vet jag iofs inte vilka vinklar ni skjuter ur, om det bara kan tänkas att plåtarna träffas rakt framifrån, annars faller min idé som en dront ungefär. :cry:

Annars får man nog retirera till en KISS variant som kanske är 3 fiskelinor/wire:ar från plåten till en skyddad plats för detektion och så hoppas man att någon är hel :humm:
Användarvisningsbild
grym
EF Sponsor

Inlägg av grym »

eftersom jag har skjutit en del på plåt så blir det ändå att en del splitter åker uppåt även med vinklad hardoxplåt
några procent men det räcker tyvärr

fickelinor hadde jag inte annvänt, skulle det vara någon sådan lösning skulle jag ta decimeterbrett gummi , den tål några kulor igenom utan att gå av, men det är något av dom sista sakerna jag vill prova
v-g
EF Sponsor

Inlägg av v-g »

Det går inte med längre gummiremsa och något som hänger ner då? Tex att det svävar en järnbit ovanför en sensor strax ovanför marken.

Annars saknar jag tyvärr fler uppslag :doh:
Användarvisningsbild
grym
EF Sponsor

Inlägg av grym »

jo men man måste ju skydda det somhänger ned med :wink:

inga problem, har själv väldigt svårt för att hitta en funktionabel lösning, gärna i enlighet med kiss reglen

gjorde en mycket kul sak ikväll

började fundera om man inte kunde få en pizokristall att få ut energi nog att blinka en lysdiod
plockade ner en tändare med piezotändning och började klabba, inte helt optimalt då det är hög spänning och låg ström

rotade runt i låddan för donatorkort och hittade en piezosummer utan drivelektronik

plocka fram irlysdioder och kopplade två antiparallellt över piezoelementet

en enkel detektor och , ett klapp på höljet gav detekterbar ljuspuls :idea: :humm:
visserligen ingen gigantisk puls, men om man hadde helt mörkt och så kunde man få 20mV peak på 50cm avstånd

två saker måste provas, puls på limmad givare och hur känslig man kan få en mottagare i dagsljus
inte helt lätt men det underlättar att pulsen ligger ganska högt i frekvens så man han ha högpassfilter så inte längsamma förlopp ger detektion
sneaky

Inlägg av sneaky »

Det finns ingen möjlighet att elektronik ingjuten i något slags hårt gummi och fastlimmat på baksidan skulle sitta kvar? Det är lite svårt att greppa krafterna när den enda erfarenheten av vapen man har är från AK5an i lumpen...
Något säger mig dock att den kraftiga smällen skulle göra att gummit beter sig lite som en "non Newtonian fluid" och helt enkelt sprängs i småbitar.

Drygt problem detta. Har funderat fram och åter sedan tråden skapades och har lurat på några olika lösningar förutom de jag redan skrivit om, men det faller hela tiden på nån detalj.
Användarvisningsbild
grym
EF Sponsor

Inlägg av grym »

har testat lite och det som är limmat på baksidan med sikaflex verkar sitta kvar,

ak5'an är ju en liten och klen sak men kul :mrgreen:

samma sak här, det är väldigt många saker som far runt i skallen men alltid stupar det på något, men den här tråden är till för lösa funderingar, en icke fungerande ide kan istället studsa tankarna åt något annat håll och tillslut kanske kanske man kan få en fungerande pryl
Användarvisningsbild
grym
EF Sponsor

Inlägg av grym »

dagens små experiment och dumheter resulterarde i två saker

det ena är att knäppen från ett piezoelent ger synligt ljus med vanliga högeffektiva lysdioder, och att styrkan räcker för detektion på mer än 50 cm håll, om man kan hålla bakgrundsljuset i rimlig nivå

en enkel förstärkare med lågpassfilter räcker långt

det andra är att ljudpickup funderingarna verkar fungera det med

monterade en hygglig magnet på baksidan av en plåt och dunkar till den
och annvänder en vanlig reläspole som mottagare

tyvärr är störnivån i min labblokal / hus bortanför det normala
tror jag måste prova det utomhus en bra bit bort från div störningar

både metoder verka ha potential, men var sin stor alkilleshäl
den optiska , bakgrundsljus från solen,

den magnetiska, att verkligen detektera rätt plåt, speciellt med små plåtar så är skillnaden mellan plåten rakt under och den ett hack bort bara 50% längre, och magnetism är inte helt lätt att rikta om man inte får ha massa plåt runt om
Skriv svar