Koppla miniatyrsensor (passiv IR-rörelsesensor)

Planering och tankar kring eventuella framtida projekt.
Användarvisningsbild
jesse

Re: Koppla miniatyrsensor

Inlägg av jesse »

Om du använder den du köpt (digital) så kan du enkelt ansluta en motor till den så här:
Bild
(sensorns utgång ansluts då till on/off. Det behövs även ett par kondensatorer mellan + och GND, t.ex. en 100nF keramisk och en 22 uF elektrolyt.

Om du inte vill att motorn ska starta och stoppa hela tiden, utan hellre vill att den ska vara igång en viss tid efter att rörelse har detekterats kan du använda en 555:a som timer - då kan du ställa in hur lång tid motorn ska vara på.

Om du inte vet hur du ska koppla digitalt så vet du inte heller hur du ska koppla analogt. Analogt är mycket mer avancerat. Digitalt är busenkelt. Det handlar inte om att den sänder nån slags data med ettor och nollor, det betyder bara att den har två spänningsnivåer ut: +5 volt eller 0 volt. När det är en rörelse så är signalen +5 volt, är det ingen rörelse så är signalen 0 volt. På så vis är det enkelt att ansluta t.ex en motor , lampa eller vad som helst. (via t.ex. en transistor som på bilden)
Mimi

Inlägg av Mimi »

Tack för kretsen! Den tror jag löser problemet.
Jag har köpt sensorn för att kunna experimentera lite så att jag kan använda den i egna påhitt där saker och ting ska hända då man går förbi den. Kanske ska motorn driva ett programverk som får olika saker att hända :)
555:an håller jag just nu på att försöka förstå mig på, så den ska jag också använda.
Tack alla som hjälpt mej!
sodjan
EF Sponsor

Inlägg av sodjan »

Utgången på sensorn kan även kopplas direkt till en räknare som t.ex denna :
http://www.tradera.com/1st-Miniature-LC ... _139042878
(Ja, det är min auktion 8) )

Det behövs bara två motstånd för att få ner spänningen till ca 1.5 V som räknaren använder.
Motståndsvärden beeroende på vilken matningsspänning du har till sensorn.

Den svarta ledningen till "jord" och den blåa till signalen/utgången från sensorn.
Så har du en komplett 6 siffrors "passageräknare"... :-)
Mimi

Re: Koppla miniatyrsensor (passiv IR-rörelsesensor)

Inlägg av Mimi »

Bra idé med räknare.
Roligt att ni är många som delar med er av er kunskap. Elektronikkunskapen är annars rätt svår att få tag på. Ofta är de böcker som finns för avancerade för en nybörjare. Kjell o Companys bok hjälper lite grann men för övrigt är det svårt att hitta bra böcker.
Hur lär man sig elektroniken bäst? Hur har ni gjort?
Själv läser jag på nätet och i böcker som jag hittar på antikvariat. Bygger sen det som verkar roligt och som stämmer med mina intressen och min kunskapsnivå.
Finns det några kurser?
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av TomasL »

Elektronik för alla, finns på biblioteket.
sodjan
EF Sponsor

Inlägg av sodjan »

> Hur lär man sig elektroniken bäst? Hur har ni gjort?

Enkelt. Man börjar på 70-talet... :-)

Men allvarligt så har bibliotek ofta ett inte helt dåligt sortiment
med nybörjar/kurs/skol böcker.
Skriv svar