Få varningsblinkersen att dra ett relä

Planering och tankar kring eventuella framtida projekt.
becker

Få varningsblinkersen att dra ett relä

Inlägg av becker »

Då jag använder min bil till att bogesera rallybilar och annat som inte kan hålla sig på vägen :wink:
Så har jag monterat saftblandare och blixtljus på bilen för att synas. Detta går via ett relä till en tre-vägs strömbrytare. Jag vill via den välja om ljusen ska vara på, av eller följa varningsblinkersen. Alltså när varningsblinkersen är på så vill jag att även saftblandare och blixtljus ska lysa, (om brytaren står i det läget).

Problemet är att efter att ha studerat bilens elschema så verkar det som om det enda stället jag kan plocka ut en spänning när varningsblinkersen är på, är från den varningslampan som sitter i instrumentpanelen som visar att varningsblinkersen är på. Den spänning är ju då pulserande, så jag behöver alltså en lösning för att hålla ett relä draget den tiden som det är mellan blinkningarna, mindre än en halv sekund (?). Då det var längesedan jag läste elektronik så skulle jag uppskatta lite hjälp här. Jag misstänker att man borde kunna lösa detta med en kondensator, som laddas upp när det finns spänning, och som då orkar hålla relät draget i ungefär en sekund.

Jag vore väldigt glad och tacksam om någon kan hjälpa mig med detta, hur det ska kopplas och lagom dimension på komponenter. Ser gärna en enkel lösning. Och detta behöver ju inte vara ett under i precision :) Det räcker med att relät släpper i "rimlig" tid efter det att varingsblinkersen har stängts av.

Några idéer??
DeeJayPA2

Re: Få varningsblinkersen att dra ett relä

Inlägg av DeeJayPA2 »

Hur är brytaren som aktiverar varningsblinkersen kopplad? En bild på schemat hade underlättat.

Kolla annars här, i tredje posten finns en enkel lösning.
http://www.mp3car.com/hardware-developm ... y-off.html
becker

Inlägg av becker »

Allt på denna bil är väldigt basic :D
Varningsblinkersen funkar som så att efter det blinkersrelät sitter det en strömbrytare som sluter kretsen till blinkersen på höger sida, eller vänster sida, eller båda (varningsblinkers). Alltså tycks det som om jag inte kan "plocka ut" en fast spänning när varningsblinkersen är på...

Tackar för länken :) Jag ska studera den närmare, men det känns som om det är för komplicerat :wink:

Elschema:
Bild
becker

Inlägg av becker »

Funkar det bara med en kondensator parallellt med relät?
DeeJayPA2

Inlägg av DeeJayPA2 »

Nix...
becker

Inlägg av becker »

synd... :(
Användarvisningsbild
grym
EF Sponsor

Inlägg av grym »

vill man hålla reläet under tiden det blinkar så tar man en diod i serie och en kondensator som håller spänningen uppe

fördelen med vanliga relä är att dom kräver ganska hög spänning för att dra, men oftast så kan dom gå ner ganska lågt innan det släpper
Borre

Inlägg av Borre »

Om inte så fungerar det här:
http://www.bowdenshobbycircuits.info/page2.htm
Rulla ner till "Power-Off Time Delay Relay", schemat till höger i bilden där.
Användarvisningsbild
MiaM

Inlägg av MiaM »

Har jag sagt att jag hatar scheman över bil-el? :wink:

Det hade ju varit bra om det framgått vad varningsblinkersknappen faktiskt innehåller.

En gissning är att i off-läget så är ben 1 kopplat till ben 3, och inga andra ihopkopplade. Då matas blinkersen via vit-grön från 10A-säkringen som lär vara kopplad över tändningen.

Med varningsblinkers på så lär istället ben 2 vara ihopkopplad med ben 3, då matas blinkersen via lila-svart från 15A-säkringen som har ström även när tändningen är avstängd. Dessutom lär pin 6-7-8-9 kopplas ihop, så att alla blinkerslampor blinkar ihop med varningsblinkersindikeringslampan.

Hur svårt hade det varit att rita ut de switchfunktionerna i schemat?

(På många bilar verkar varningsblinkindikatorn vara kopplad så att den blinkar tvärt om mot resten. Om du skulle vilja bygga om indikatorn så är det nog bara att flytta det gemensamma benet på varningslampan till plus :wink: )

På "Power-Off Time Delay Relay"-schemat som Borre länkat till så kan man faktiskt skippa dioden i den vänstra varianten, fast det är otroligt dålig praxis att göra så :wink:

En annan variant som du också skulle kunna få är att blixtljus och saftblandare följer varningsblinkers just när tändningen är avstängd. Då är det bara att koppla reläets spole mellan vit-grön och helgrön. (Det förutsätter att du har tillräcklig belastning på annat som också är kopplat över tändningen). Kanske inte vad du vill ha men då slipper du bygga nån elektronik.
Användarvisningsbild
Walle
Moderator

Inlägg av Walle »

Ett "problem" med det hela är varningsblinkersen enbart får användas när fordonet som varningsblinkersen sitter på är trasigt, råkat ut för en olycka, eller liknande. När jag gick kursen "arbete på väg" så var de mycket tydliga med att varningsblinkersen ej får användas istället för, eller i kombination med, blixtljus och/eller saftblandare. Dock får varningsblinkers användas om ordinarie varningslyktor tillfälligt är ur funktion. Varningsblinkers får också användas av fordon som saknar varningslykta med tillfälligt befinner sig i sådan situation att varningslykta får användas. Allt finns att läsa i TSFS 2009:83

Om man bryr sig om detta eller inte är upp till en själv, men på kursen varnade de för nitiska poliser. Kursledaren kände till flera fall där nitiska poliser har anmärkt på användande av varningsblinkers när varningslykta funnits, dock vet jag inte om nån fått böter för det.
becker

Inlägg av becker »

Det är inget problem för mig :D
Jag använder bara saftblandare, blixtljus och varningsblinkers på avlysta vägar och på banor typ Mantorp Park. Och där är det ingen poliskonstapel. :mrgreen:

Så funktionen jag efter frågar är att jag enkelt med ett knapp tryck kan slå på "allt" när man ska ut och hämta en ferrari eller så :wink:
Bild
Bild
Användarvisningsbild
MiaM

Inlägg av MiaM »

Aha!

Men då kanske du dessutom skulle vilja ha en speciell varningsfunktion för just detta?

En trepolig omkopplare och ett växlande/brytande bilrelä skulle kunna kopplas såhär:

En pol från grön-brun (LGN) till grön-röd.
En pol från grön-brun (LGN) till ena änden av spolen på ett relä.
Andra änden av reläets spole till vitgrön.
Reläets brytande anslutningar till lila-svart (PN) och grön-vit.
En pol på brytaren styr av/på för saftblandare och blixtljus.

Då kan den omkopplaren slå på saftblandare/blixtljus och varningsblinkers med en tryckning och dessutom kommer varningsblinkersen att blinka växelvis höger/vänster så att bilen antagligen syns ännu bättre. Den blinkersfunktionen blir kopplad över tändningen.
becker

Inlägg av becker »

MiaM,
Din lösning låter intressant :) Men jag tror att jag väljer att hålla det hela enkelt.
Bilens varningsblinkersknappen är ju dessutom stor och väldigt centralt och bra placerad i bilen vilket gör den till en stark kandidat för till- och från slag.

Så jag tror att lösningen med "Power-Off Time Delay Relay" passar mig :) Är nog bra med transistorn där också....

Men då jag inser att jag inte har kunskap, (räkna ut vettiga värden på komponenterna), och tid att bygga ihop något, så undrar jag om någon vill tjäna en slant på att bygga ihop något som funkar.

Lägger upp en förfrågan under "Jobb / Tjänster" också.
becker

Inlägg av becker »

Här finner Ni mitt "rop på hjälp" :) :
http://elektronikforumet.com/forum/view ... 18&t=54115
sugarman64

Inlägg av sugarman64 »

Detta borde kunna lösas ganska enkelt med en 555:a kopplad som "missing pulse detector"
t.ex. http://pcbheaven.com/wikipages/555_Circuits/
Scrolla ner till femte exemplet.
Just denna variant som visas här ger det resultat som jag fattat att du vill åstadkomma.
Skriv svar