Labbaggregat 2-30v 10A

Planering och tankar kring eventuella framtida projekt.
Användarvisningsbild
kimmen

Re: Labbaggregat 2-30v 10A

Inlägg av kimmen »

Norpan skrev:En sak till att tänka på är hur aggregatet beter sig när man slår på eller stänger av det.
Jag vill gärna ha en knapp som bryter utgången(arna) och en separat on/off knapp till matningen av aggregatet.
Jag har mer än en gång råkat ut för ganska stora spänningstoppar när man startar eller stänger av labaggregat på matningen.
Jo, en brytare på utgången är användbart har jag märkt! :tumupp:

Något jag kan tycka är viktigt förutom det du skriver är att aggregatet inte går sönder av att spänningsinställningen ställs lägre än en spänningskälla ansluten till utgången, t.ex. ett batteri. Det senaste schemat har det problemet i och med att opampen kommer att orskaka baklänges genombrott i emitter-basövergången hos Q2. Beroende på hur mycket ström opampen kan dra in i utgången kommer Q2 antingen att få försämrad strömförstärkning efter hand eller så kan det bli total förstörelse ganska omedelbart av opampen och/eller transistorn. D10 och R15 (men se till att det har tillräcklig effekttålighet) i originalschemat som nu plockats bort förhindrade detta potentiella problem i originalkonstruktionen.

Ja... det är ganska mycket att tänka på egentligen och nästan alla konstruktioner man hittar på nätet misslyckas i något avseende. Aggregatet från det senaste schemat tappar också strömbegränsningsfunktionen när den negativa matningsspänningen försvinner. Det ser också ut som att ingången till spänningsopampen misshandlas av strömbegränsaren. (men det kanske är okej) De här två problemen fanns inte i originalschemat. Q1 i originalschemat ser till att utgången stängs av innan reglerkretsen slutar fungera (viktigt!) och att båda opamparna matas från den negativa matningen ser till att U3 inte kan misshandla U2. Att driva ned den positiva ingången för långt gör på många opampar att utgångsspänningen bottnar åt det positiva hållet (!) så se upp!

En diod bakvägen över serietransistorerna kan också vara bra att ha med hänsyn till bland annat dem själva men även andra delar om t.ex. ett batteri ansluts när nätspänningen är avstängd.

@kankki:
Jo förresten, två steg räcker nog ändå men du är alldeles för optimistisk angående hur mycket spänning du kan få ut på det låga området! :P Jag klarar knappt 18V efter reglering ens med en 18V transformator och då har regulatorn ändå relativt låg dropoutspänning tack vare den flytande matningen. Jag skulle gissa på runt 9-11V någonstans max utspänning efter reglering på det låga området vid normal nätspänning med 2x12V-transformator!

Det värsta fallet blir då att ta ut runt 10V på det höga området med fullast och då borde det bli c:a (24V*1.1*1.41*0.9 - 2V - 11V) * 7A vilket är c:a 150W. Så det blir ju ändå inte så farligt. Jag tänkte på hur det blir med 2 * 18V trafo (om det skall vara en standardspänning) och 10A ut, vilket är ungefär vad som krävs för att faktiskt klara 30V 10A även vid -10% nätspänning. :P Då blir det närmare 300W att göra sig av med och det är inte lika kul :P Men det är kanske lite extremt att konstruera för att klara just det med tanke på hur nära 30V 10A man kommer med en 2x15V trafo... (hela vägen så länge nätspänningen inte är toklåg)
BMI
Gått bort

Inlägg av BMI »

Ni har inte diskuterat triac-styrning av trafon ännu , för att hålla ner värmeutvecklingen !
AlltoElektronik hade 87 tror jag det var ,ett fint bygge "Dubbel aggregat" 0-50V "5-10A" .
Det har jag i min arbetsbänk sedan den tiden , Kortlayout filmer finns och hela dokumentationen om så önskas.
Har inte klickat en gång...
Användarvisningsbild
kankki

Inlägg av kankki »

@Kimmen
Det är mycket att tänka på :D Alla scheman verkar ha sina småfel. Är tacksam för att du ser dom innan jag klåpar ihop något som knappt funkar :lol: Men annars verkar felen med det uppdaterade schemat vara ganska små. Borde väl vara ganska bra om jag slänger skyddsdioder lite här och där? Och kanske det går att inkludera Q1 på det nya schemat.
--
Jag räknade väl lite fel på effektutvecklingen. :) Men det blir ju ändå bara 19W per transistor :D

Samplade 5st TLE2141 från TI igår. Den fanns ju inte ens på Elfa :p

@BMI
Posta gärna om du vill :) Men jag är ganska säker på att det blir lösningen som citizendildo tipsade om.
Användarvisningsbild
mrfrenzy
Co Admin

Inlägg av mrfrenzy »

BMI: jag är också intresserad av detta!

Jag har letat på nätet efter en liknande konstruktion men inte hittat någon med komplett schema.
Användarvisningsbild
PeterH

Inlägg av PeterH »

BMI: lägg upp det i tråden vettja (eller åtminstonde vilket nummer av AoE den fanns med i).
Användarvisningsbild
kankki

Inlägg av kankki »

Fick ett par 10mF kondensatorer från Hong Kong idag. De verkar små. Hur stora ska 10mF 63v vara?
Bild

Hoppas de inte är 'ful-kondensatorer'. De mätte Overload på min multimeter, men den kan knappast mäta mer en typ 2000uF.

Testade ladda upp den och visst höll den en liten laddning men det är svårt att säga
Pajn
Kontakt:

Inlägg av Pajn »

När du seriekopplar kondensatorer blir Faraden lägre enligt 1/Ctot = 1/C1 + 1/C2 + 1/C3 osv.
Så om du seriekopplar med nån annan kondensator så borde du kunna mäta och sen räkna ut kapacitansen.
Användarvisningsbild
kimmen

Inlägg av kimmen »

Jag har ett gäng Nichicon 10mF 63V och de är 35mm i diameter och själva burken är 51mm hög.

Bägarelektrolyter med skruvanslutning är ju ofta större men då klarar de uppåt 20A i rippelström också...
Användarvisningsbild
kankki

Inlägg av kankki »

@Pajn
Mätte upp båda två med en extra 10mF och visst den visade runt 3,3mF. Så kapacitansen stämmer ju. Hoppas bara att det inte finns en liten låg-volt 10mF kondensator inuti, haha. :)

@Kimmen
Mina är 4cm höga om 3cm i omkrets. Lite mindre.. Kanske de duger. Måste göra fler tester.

En sak jag tycker är lite underligt är att nitarna på undersidan är olika kondensatorerna. En har + och - skrivet på dom och den andra har inte :humm: Och benen ser halv-smutsiga ut :?
Användarvisningsbild
kankki

Inlägg av kankki »

Klantade ihop detta kopplingsschema i Eagle baserat från ElectronicsLab schemat. Inte världens finaste schema, men jag tror jag har med allt!
Bild

Jag måste väl byta shuntmotstånd från .47 till typ .22Ω för att få rätt strömområde?
3A i originaldesign, ≈7A i min

J1 till J8 är bladterminaler om ni undrar

Och nu ska kortet designas :sick:
blueint
Kontakt:

Inlägg av blueint »

@BMI, Regleras spänningen på sekundärsidan med TRIAC (fasvinkel) styrning på primärsidan hos transformatorn mha av tekniken du nämner ?
Användarvisningsbild
kankki

Inlägg av kankki »

Fick mina samples från TI idag. Jävligt bra service. Kom tre dagar efter beställning och med hemkörning och allt.

Ska breadboarda allt innan jag börjar bygga.
Senast redigerad av kankki 3 september 2010, 15:00:33, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
PeterH

Inlägg av PeterH »

BMI: jag har nu kollat AoE registret men kan inte hitta något om ett dubbelt aggregat 0-50V/5-10A :humm: Det finns aggregat med 0-25-50V/1,5-3A och det finns aggregat för 10A/1-32V eller 4-20V men inte i samma design? Är du säker på att du minns rätt, kolla länken till registret så kanske du minns vilket nummer den var i...
Användarvisningsbild
Andy

Inlägg av Andy »

Kolla i AoE 9-90 (400W agg). :)
Användarvisningsbild
PeterH

Inlägg av PeterH »

Skriv svar