Jo, en brytare på utgången är användbart har jag märkt!Norpan skrev:En sak till att tänka på är hur aggregatet beter sig när man slår på eller stänger av det.
Jag vill gärna ha en knapp som bryter utgången(arna) och en separat on/off knapp till matningen av aggregatet.
Jag har mer än en gång råkat ut för ganska stora spänningstoppar när man startar eller stänger av labaggregat på matningen.

Något jag kan tycka är viktigt förutom det du skriver är att aggregatet inte går sönder av att spänningsinställningen ställs lägre än en spänningskälla ansluten till utgången, t.ex. ett batteri. Det senaste schemat har det problemet i och med att opampen kommer att orskaka baklänges genombrott i emitter-basövergången hos Q2. Beroende på hur mycket ström opampen kan dra in i utgången kommer Q2 antingen att få försämrad strömförstärkning efter hand eller så kan det bli total förstörelse ganska omedelbart av opampen och/eller transistorn. D10 och R15 (men se till att det har tillräcklig effekttålighet) i originalschemat som nu plockats bort förhindrade detta potentiella problem i originalkonstruktionen.
Ja... det är ganska mycket att tänka på egentligen och nästan alla konstruktioner man hittar på nätet misslyckas i något avseende. Aggregatet från det senaste schemat tappar också strömbegränsningsfunktionen när den negativa matningsspänningen försvinner. Det ser också ut som att ingången till spänningsopampen misshandlas av strömbegränsaren. (men det kanske är okej) De här två problemen fanns inte i originalschemat. Q1 i originalschemat ser till att utgången stängs av innan reglerkretsen slutar fungera (viktigt!) och att båda opamparna matas från den negativa matningen ser till att U3 inte kan misshandla U2. Att driva ned den positiva ingången för långt gör på många opampar att utgångsspänningen bottnar åt det positiva hållet (!) så se upp!
En diod bakvägen över serietransistorerna kan också vara bra att ha med hänsyn till bland annat dem själva men även andra delar om t.ex. ett batteri ansluts när nätspänningen är avstängd.
@kankki:
Jo förresten, två steg räcker nog ändå men du är alldeles för optimistisk angående hur mycket spänning du kan få ut på det låga området!

Det värsta fallet blir då att ta ut runt 10V på det höga området med fullast och då borde det bli c:a (24V*1.1*1.41*0.9 - 2V - 11V) * 7A vilket är c:a 150W. Så det blir ju ändå inte så farligt. Jag tänkte på hur det blir med 2 * 18V trafo (om det skall vara en standardspänning) och 10A ut, vilket är ungefär vad som krävs för att faktiskt klara 30V 10A även vid -10% nätspänning.