Hembyggt hemmalarmsystem

Planering och tankar kring eventuella framtida projekt.
Användarvisningsbild
Hobbyisten
Inlägg: 2531
Blev medlem: 3 december 2017, 22:55:25

Hembyggt hemmalarmsystem

Inlägg av Hobbyisten »

Nu ska jag ha kul !

Med en lagom dos av misstänksamhet, bygglädje och vilja att lära tänkte jag bygga ett hemmalarmsystem. Vis av att inte lägga nåt i projektbanken för tidigt så får det bli här istället.
Jag bor i lägenhet, jag har inte mycket att stjäla och är mest hemma, men här känns det ändå som om man gör nåt nyttigt av kunskaperna.

Larmet ska innehålla följande sensorer :
- Reedreläer för fönstren
- Två fotoceller
- Ett "Door knob touch alarm" (som jag redan har)

Rörelsesensor är uteslutet då jag har en katt som spankulerar omkring hemma.

Som output tänkte jag ha ett ljudlig siren samt skicka ett SMS till min mobil att intrång skett.

Larmet ska switchas av en fjärrkontroll, lämpligast genom brevinkastet då.

Detta blir nog ett halvårsprojekt.

Nån som har några reflektioner såhär i början ? :)
Senast redigerad av Hobbyisten 15 juni 2018, 18:39:30, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
Lennart Aspenryd
Tidigare Lasp
Inlägg: 12607
Blev medlem: 1 juli 2011, 19:09:09
Ort: Helsingborg

Re: Hembyggt hemmalarmsystem

Inlägg av Lennart Aspenryd »

Det finns väl sensorer för rörelse som kan särskilja volymen på en katt och människa!
Är det bottenvåningslägenhet är fönster viktigt! Men att dörren är läst är väl det primära. Tänk hus istället med inklivbara fönster och många ingångar! Vet att jag sa att jag skall bara ha en ingång en gång. Men det blev sju (7) dörrar med garage och allt! (altan). Så en påminnelse om dörren, det är nog det viktigaste.
opampen
Inlägg: 1766
Blev medlem: 16 november 2013, 18:59:54
Ort: Stockholm

Re: Hembyggt hemmalarmsystem

Inlägg av opampen »

Det ska väl finnas någon form av GSM-nummersändare som aktiveras när larmet löser ut och skickar till ett eller flera förinställda nummer.
Jag har byggt en del larm för både hus och lägenhet. Jag använde magnetkontakter vid alla dörrar och fönster samt folie om rutan krossas.

Du tänker väl bygga det vil-ströms kopplat, alltså att ström flyter genom tråden när larmet inte är aktiverat? (Det är säkrast).Försöker tjuven sedan klippa av tråden utlöses larmet. Detta går ju enkelt att bygga med ett relä som är aktiverat, en logikkrets eller transistor som ligger strypt och börjar leda när larmet aktiveras. (t.ex. när en kontakt i slingan öppnas och strömkretsen bryts).
Användarvisningsbild
Hobbyisten
Inlägg: 2531
Blev medlem: 3 december 2017, 22:55:25

Re: Hembyggt hemmalarmsystem

Inlägg av Hobbyisten »

Ja, opampen, det blir vil-strömskopplat. Det där om folie för fönster får du gärna berätta mer om. Ingenting på utsidan kommer ju att röja att det är larmat, när larmet går skall en tyristor leda. Om jag då gör så att jag matar det outlösta larmet via batterieliminator och switchar över det till batteridrift om larmet löser ut så blir larmet omöjligt att stänga med mindre än att man hittar min då väl gömda kontrollbox (eller sliter ner sirenerna).
opampen
Inlägg: 1766
Blev medlem: 16 november 2013, 18:59:54
Ort: Stockholm

Re: Hembyggt hemmalarmsystem

Inlägg av opampen »

Det är bra! Men du menar en "transistor" inte "tyristor" Tyristorer är mer för att styra kraftöverföring, typ dimmer i lampor, motorstyrning och sådana saker!

Folien är ledande och ligger i slingan tillsamman med övriga kontakter mm. Den klistras fast (självhäftande) på fönstret (på insidan) och är ca. några mm. bred. Om fönstret krossas så går folien av och larmet löser ut. Men det är kanske mer for t.ex. butiker. Men jag byggde ett larm till en villa för några år sedan och då använde jag folien eftersom det var stora fönster på baksidan av huset.

När det gäller reservkraft, batterier så räcker det med att dom kopplas in automatiskt till larmet om nätspänningen-batterieliminatorn skulle brytas. Batterierna är bara reserv och behöver inte kopplas i för att larmet löser ut. Du kan ju sätta ett relä mellan som normalt är draget och gör att batteriet kopplas in när nätspänningen försvinner. Batteriet kopplas sen in när reläet släpper.

En ide´som man brukar göra på dom flesta larm är att låta batteriet ligga på underhållsladdning så man vet att det finns reserv uti fall att. Men ett batteri som underhålls laddas får inte överladdas. Om du har ett batteri med strömuttag 1Ah laddas det normalt med C10 alltså 100mA i 14 timmar, underhållsladdning, bör då ligga runt 10mA kontinuerligt. Det ska då sköta sig utan att man ska behöva koppla bort batteriet.

Ja, det finns många intressanta lösningar för ett larm!
Skriv svar