Läsa av 433mhz enheter

Planering och tankar kring eventuella framtida projekt.
Användarvisningsbild
cazz
Inlägg: 963
Blev medlem: 11 maj 2009, 12:44:01
Ort: Småland

Läsa av 433mhz enheter

Inlägg av cazz »

Bara kollar runt lite och är det för jobbigt/svårt/avancerad så gör jag en fuling om det går

Jag kör nämligen nu Tellstick DUO med switchking men är sugen att gå över till z-wave
Men eftersom jag har en hel del enheter som går på 433mhz så är jag inte så sugen att byta ut allt.
Har framför allt en hel del temperaturgivare och brytare som jag inte vill köpa nytt.

Tanken är om det går på något sätt ha en heter som läser av dess 433mhz band och sedan kan man importera det i det nya system jag planerar bygga.

Jag tänker köra med "Home Assistant" och en fuling kan i värsta fall ha kvar det gamla och sedan får det nya läsa av textfilerna som man får ut från switch king.
Användarvisningsbild
mrfrenzy
Co Admin
Inlägg: 14819
Blev medlem: 16 april 2006, 17:04:10

Re: Läsa av 433mhz enheter

Inlägg av mrfrenzy »

Med openhab så går det utmärkt att blanda alla möjliga olika radiotekniker och flera typer av interface.
Användarvisningsbild
cazz
Inlägg: 963
Blev medlem: 11 maj 2009, 12:44:01
Ort: Småland

Re: Läsa av 433mhz enheter

Inlägg av cazz »

mmm har tittat på openHAB 2 och den verkar vara riktigt intressant.
Både att köra på linux och windows.
Bästa är nog Linux och Raspberry pi då de då drar minimalt med ström
Fast kanske lättare att köra på en windows dator om man fixar fram en liten behändig dator (kanske bärbara dator)
Användarvisningsbild
mrfrenzy
Co Admin
Inlägg: 14819
Blev medlem: 16 april 2006, 17:04:10

Re: Läsa av 433mhz enheter

Inlägg av mrfrenzy »

Spelar ingen roll vilken dator du kör på för enkelheten.
När det väl är installerat så behöver man bara ansluta en nätverksenhet och redigera conffiler direkt. Så fort man sparat uppdateras det.
Användarvisningsbild
cazz
Inlägg: 963
Blev medlem: 11 maj 2009, 12:44:01
Ort: Småland

Re: Läsa av 433mhz enheter

Inlägg av cazz »

ok för jag läste på openHAB 2 att den verkar använda Telldus-Core för att prata med DUO.
Verkar finnas till Windows och Linux men undrar hur lätt det är att få den att fungera.
Användarvisningsbild
sommarlov
Inlägg: 514
Blev medlem: 28 november 2015, 19:03:40
Ort: 08

Re: Läsa av 433mhz enheter

Inlägg av sommarlov »

cazz skrev:ok för jag läste på openHAB 2 att den verkar använda Telldus-Core för att prata med DUO.
Verkar finnas till Windows och Linux men undrar hur lätt det är att få den att fungera.
Det är väldigt väldigt enkelt. Jag kör openhab på windows, och det fungerar bra. Jag använder dock inte de UI som finns i version 2, utan kör allt i .config filer. Anledningen, om jag nu inte missförstått det hela, är att openhab tar vid uppstart innehållet i config filer och stoppar in i ngn slags java db, och även ui:t stoppar in inställningar i denna db och inte i config filerna. Jag vill ha allt i config filer pga enkelheten. Men jag kanske missförstått det hela.
Men openhab rekommenderas med telldus-koppling.
Användarvisningsbild
cazz
Inlägg: 963
Blev medlem: 11 maj 2009, 12:44:01
Ort: Småland

Re: Läsa av 433mhz enheter

Inlägg av cazz »

mm kör själv i windows för Tellstick DUO och är därför man överväger köra med windows på både Z-wave och Tellstick och OpenHAB 2

Kör just nu på min flex server men vill nog skilja dessa varandra.
tingo
Inlägg: 285
Blev medlem: 17 maj 2017, 17:55:40
Ort: Oslo, Norge

Re: Läsa av 433mhz enheter

Inlägg av tingo »

Home Assistant og en TellStick Duo fungerer bra (jeg leser kun av sensorer, temperatur). Har ikke Z-wave, men vet at det er støtte for det i Home Assistant.
Användarvisningsbild
cazz
Inlägg: 963
Blev medlem: 11 maj 2009, 12:44:01
Ort: Småland

Re: Läsa av 433mhz enheter

Inlägg av cazz »

Kört in Telldus Core och OpenHAB2 och även fått OpenHAB2 att hitta temperaturvärderna men sedan har man fastnat hur man sak gå vidare.
Troligtvis ska man nog tänka på ett sett och det har man inte lyckats med än :)

Men innan man går vidare ska jag köpa en Z-wave enhet och en kontakt så man kan testa båda.
Användarvisningsbild
DeVille
Inlägg: 2359
Blev medlem: 29 mars 2004, 15:04:22
Ort: Dalsländska skogen.
Kontakt:

Re: Läsa av 433mhz enheter

Inlägg av DeVille »

Jag kör domoticz med en rfxcom och funderar också på att komplettera med z-wave.

Domoticz fixar även Z-wave.

DeVille
Användarvisningsbild
cazz
Inlägg: 963
Blev medlem: 11 maj 2009, 12:44:01
Ort: Småland

Re: Läsa av 433mhz enheter

Inlägg av cazz »

Kör lite med Domoticz
Men låter Telldush DUO köra Switch King så jag kör båda systemen
Skriv svar