Verkstadspress - Lätt idiotiska modellen.

Planering och tankar kring eventuella framtida projekt.
Användarvisningsbild
NeoTech
Inlägg: 1072
Blev medlem: 15 maj 2008, 11:14:44
Ort: Örebro/Frövi

Verkstadspress - Lätt idiotiska modellen.

Inlägg av NeoTech »

Så... Jag "behöver" en verkstadspress.. min lilla handjagande 10 tonare jobbar på övertid.

Så jag fick fatt på den här.
Bild

Vilket e jue jätte bra.. om man kunde flytta på den själv.. Cirka 1.85 lång o lika mkt slaglängd.. Stången är 120mm
Kolven som puttar runt på allting inne i röret var 175mm.

Så jag antar denna skulle kunna duga..

1) Hur fan bär man sig åt för o korta den...
2) Jag har funderat på o göra ramen av 140mm UHB balk. (tror den heter så) - Bultas eller svetsas?!

Ngn som har gett sig på ngt dylikt?
Användarvisningsbild
grym
EF Sponsor
Inlägg: 16773
Blev medlem: 16 november 2003, 12:22:57
Ort: i det mörka småland

Re: Verkstadspress - Lätt idiotiska modellen.

Inlägg av grym »

kortat kolvar har jag gjort
man kollar vilken del som man lättast ordnar efter kapning, jag tog och kortade i bakdelen om man motsvarar det i din bild

men det beror ju på hur den främre packningsdelen sitter, kan ju vara gängad på , då får man kolla om man kan svarva en ny gänga efter kapning

140 balk låter väldigt klent
räknade lågt på kolven och 25 ton är lågt där, så 300mm H balk eller grövre känns ok

med 7 ton sviktar 120 balk på en sak jag har :oops:
Användarvisningsbild
NeoTech
Inlägg: 1072
Blev medlem: 15 maj 2008, 11:14:44
Ort: Örebro/Frövi

Re: Verkstadspress - Lätt idiotiska modellen.

Inlägg av NeoTech »

Attans.. 300 balk e fan itne lätt o få fatt på bara sådär.. men ja 25 ton låter rimligt.. ska sitta på en Volvo V90 front lastare (eller varom heter).
De skulle kasta en flång ny kolv (över min döda kropp) :D
H.O
Inlägg: 5710
Blev medlem: 19 mars 2007, 10:11:27
Ort: Ronneby

Re: Verkstadspress - Lätt idiotiska modellen.

Inlägg av H.O »

Svetsar du? Kanske du kan lägga två 140-balkar på varandra om du inte får tag i 300?
Användarvisningsbild
säter
Inlägg: 32556
Blev medlem: 22 februari 2009, 21:16:35
Ort: Säter

Re: Verkstadspress - Lätt idiotiska modellen.

Inlägg av säter »

Vilket maxtryck på hydrauliken hade du tänkt?

Jag tycket nästan 300-balk låter klent.
Det beror ju även på vilken bredd du ska ha på pressen.
Användarvisningsbild
grym
EF Sponsor
Inlägg: 16773
Blev medlem: 16 november 2003, 12:22:57
Ort: i det mörka småland

Re: Verkstadspress - Lätt idiotiska modellen.

Inlägg av grym »

300 är troligen klent, kollade på lite balkbitar på jobbet och pressen där
skulle nog gå upp ett snäpp
Användarvisningsbild
NeoTech
Inlägg: 1072
Blev medlem: 15 maj 2008, 11:14:44
Ort: Örebro/Frövi

Re: Verkstadspress - Lätt idiotiska modellen.

Inlägg av NeoTech »

Tryck på hydrauliken e under undersökning.. jag har en pump från en CAT lastare jag tänkte koppla till en 7.5kW elmotor.. med lite.. ja jag kommer nog på det
Men vill väl få ut så mkt jag kan..

Frågan e väl om inte en liggande press kan va bättre.. som en lång bänk liksom eller vedklyv.. spelar jue eg. ingen roll för orienteringen mest att smäller ngt så tippar inte skiten över en :D

H.O: och svetsa ja jag vet inte om det e bästa eg. har förstått att bult förband med typ M24 ska vara bättre val för sånt
här.. Håller jue på me min CNC maskin, och behöver en rejäl press för o tillverka en del av bitarna o resonerade väl lite som så att ja kan behöva en press till annat med.
Användarvisningsbild
ViktorSigg
Inlägg: 376
Blev medlem: 11 januari 2015, 17:33:50
Ort: Eskilstuna-Ludvika

Re: Verkstadspress - Lätt idiotiska modellen.

Inlägg av ViktorSigg »

Har pumpen variabelt deplacement? Om inte lär du någ få en galet hög hastighet på slaget. Pumpar från anläggningsmaskiner brukar ha ett stort flöde nämligen.

Skulle hellre valt en tvåstegspump om man vill ha snabb transporthastighet med mycket ork när det gäller. Annars en vanlig kugghjulspump med lite mindre cc för en långsammare utväxling.
Då slipper du ha en 7.5kW motor med trefas också.

Hade nämligen en hemmapulad press på ett tidigare jobb med för stor pump. Året innan jag kom dit så hade en anställd skjutit ut ena ögat med den, så pressen fick inte användas (officielt då naturligtvis). Alla använde ju den iallafall, men den va fanimej livsfarlig när kolven rörde sig på tok för snabbt.
Användarvisningsbild
NeoTech
Inlägg: 1072
Blev medlem: 15 maj 2008, 11:14:44
Ort: Örebro/Frövi

Re: Verkstadspress - Lätt idiotiska modellen.

Inlägg av NeoTech »

ViktorSigg skrev:Har pumpen variabelt deplacement? Om inte lär du någ få en galet hög hastighet på slaget. Pumpar från anläggningsmaskiner brukar ha ett stort flöde nämligen.

Skulle hellre valt en tvåstegspump om man vill ha snabb transporthastighet med mycket ork när det gäller. Annars en vanlig kugghjulspump med lite mindre cc för en långsammare utväxling.
Då slipper du ha en 7.5kW motor med trefas också.

Hade nämligen en hemmapulad press på ett tidigare jobb med för stor pump. Året innan jag kom dit så hade en anställd skjutit ut ena ögat med den, så pressen fick inte användas (officielt då naturligtvis). Alla använde ju den iallafall, men den va fanimej livsfarlig när kolven rörde sig på tok för snabbt.
Fan känns jue mindre bra de där.. Svåra e väl att jag inte riktigt vet vart ja ska hitta en annan pump - kikat runt lite på ebay o annat.
Men vill jue ha som du säger ett transport läge o sen kunna växla över till "kraft" typ..
Användarvisningsbild
säter
Inlägg: 32556
Blev medlem: 22 februari 2009, 21:16:35
Ort: Säter

Re: Verkstadspress - Lätt idiotiska modellen.

Inlägg av säter »

Det är inga problem med variabelt deplacement.
Bygg ett konstanttryckssystem, så blir hydrauliken enklast tänkbara.
Dessutom får du steglös manöver så att du kan smyga om du vill.

Pumpen måste vara tryckstyrd.
Det vara lite olika på entrepenadmaskinspumpar.
Detta måste du kolla upp.
Användarvisningsbild
NeoTech
Inlägg: 1072
Blev medlem: 15 maj 2008, 11:14:44
Ort: Örebro/Frövi

Re: Verkstadspress - Lätt idiotiska modellen.

Inlägg av NeoTech »

säter skrev:Det är inga problem med variabelt deplacement.
Bygg ett konstanttryckssystem, så blir hydrauliken enklast tänkbara.
Dessutom får du steglös manöver så att du kan smyga om du vill.

Pumpen måste vara tryckstyrd.
Det vara lite olika på entrepenadmaskinspumpar.
Detta måste du kolla upp.
Ngra länkar på typ det du just prata om, får tänka på att hydraulik e inget man pysslar med dagligen som garagefara. =)
Användarvisningsbild
säter
Inlägg: 32556
Blev medlem: 22 februari 2009, 21:16:35
Ort: Säter

Re: Verkstadspress - Lätt idiotiska modellen.

Inlägg av säter »

Vad är det konkret som du inte förstår?

Du använder en pump som ger konstant tryck och variabelt flöde.
Pumpens regulator ser till att trycket hålls konstant genom att variera flödet.

Jämför med hur en generator i en bil fungerar.
Konstant spänning, variabel strömstyrka.
Användarvisningsbild
grym
EF Sponsor
Inlägg: 16773
Blev medlem: 16 november 2003, 12:22:57
Ort: i det mörka småland

Re: Verkstadspress - Lätt idiotiska modellen.

Inlägg av grym »

fan vet om jag inte hadde velat ha en handpump med, köra det stora med el och det lilla för hand om det är finlir
Användarvisningsbild
Krauser
Inlägg: 381
Blev medlem: 28 september 2014, 19:16:55

Re: Verkstadspress - Lätt idiotiska modellen.

Inlägg av Krauser »

Om du ändå ska bygga så vore det inte fel att även kunna trycka till ett visst avstånd om du ska rikta svetsade delar.
Finns inget som är mer tålamodstränande än när man pressar 5 ggr och det bara fjädrar sen försöker man ta 1mm till och det blir 2-3mm och biten stannar där. Bara att svära högt vända på allt och börja om.
Vi har ett måttband fastnitat som skala men det är på gränsen till för klumpigt.
Användarvisningsbild
ViktorSigg
Inlägg: 376
Blev medlem: 11 januari 2015, 17:33:50
Ort: Eskilstuna-Ludvika

Re: Verkstadspress - Lätt idiotiska modellen.

Inlägg av ViktorSigg »

På Ollsons i ellös (oie.se) har dom hydraulik för rimlig peng. Köp en vanlig spakventil och ha ett system med fast deplacement och använd en övertrycksventil för att regulera trycket bara. 200 Bar borde inte vara något problem med kugghjulspump och vanlig hydraulkolv. Tror det är bättre än en pump från en entrepenadmaskin. Och med en spakventil kan du själv reglera hastigheten med hur mycket spak man ger. :)

Dom har ventil för vedklyv där, med återfjädring till mittläge åt ena hållet och hållande åt andra hållet. Efter att ha pressat en jävla massa bitar så kan jag säga att det man saknar mest är att bara kunna släppa spaken medan kolven åker upp igen utan att behöva hålla i spaken.

Fördelen med att köra med "en vanlig jävla hydraulpump" är att man kommer betydligt billigare undan. Handspakventil och tryckbegränsningsventil så är du i hamn. Ca 2500kr. Nackdelen är att oljan kommer bli varm så småningom om man låter pumpen gå mot begränsningsventilen långa perioder. Detta kompenseras enklast med en stor tank (10-20 liter). Hur mycket hade du tänkt att lägga ut på systemet?
Skriv svar