Motoriserad domkraft
Motoriserad domkraft
På grund av att jag endast har en port till mitt garage, så blir det ofta så att jag måste flytta bilar i sidled. Då menar jag oftast backar in på snedden och sedan måste flytta t.ex framändan av bilen i sidled. Jag har hjuldollys som jag kan sätta hjulen på, men golvet är inte så slätt att det går smidigt
Vid de senaste tillfällena så har jag ställt bilen på hjuldollys:arna och sedan dragit med en 12v elvinch som jag har. Det var då som denna tanke kom upp:
om man tänker sig en liten klump på 4 hjul (eller 2 breda hjul/rullar) som man skjuter in under bilen (framvagnsbryggan). Med hjälp av en motoriserad domkraft (saxdomkraft) mitt på klumpen så lyfter man upp framändan på bilen. Sedan med hjälp av en väldigt utväxlad motor så kör man hela klumpen i sidled och förflyttar då framvagnen i sidled. Det behöver inte gå fort, huvudsaken är att det går smidigt.
Allra helst vill jag köra min maskin på 220v, men i värsta fall så skulle det gå med 12v från bilens batteri.
Jag siktar på att den skall klara att lyfta och förflytta 1000kg.
Detta ska ju som oftast byggas så billigt som möjligt
Har ni några tips om motorer, växellådor m.m?
Hur räknar man ut hur mycket kraft jag behöver för att förflytta 1000kg?
Vid de senaste tillfällena så har jag ställt bilen på hjuldollys:arna och sedan dragit med en 12v elvinch som jag har. Det var då som denna tanke kom upp:
om man tänker sig en liten klump på 4 hjul (eller 2 breda hjul/rullar) som man skjuter in under bilen (framvagnsbryggan). Med hjälp av en motoriserad domkraft (saxdomkraft) mitt på klumpen så lyfter man upp framändan på bilen. Sedan med hjälp av en väldigt utväxlad motor så kör man hela klumpen i sidled och förflyttar då framvagnen i sidled. Det behöver inte gå fort, huvudsaken är att det går smidigt.
Allra helst vill jag köra min maskin på 220v, men i värsta fall så skulle det gå med 12v från bilens batteri.
Jag siktar på att den skall klara att lyfta och förflytta 1000kg.
Detta ska ju som oftast byggas så billigt som möjligt
Har ni några tips om motorer, växellådor m.m?
Hur räknar man ut hur mycket kraft jag behöver för att förflytta 1000kg?
Re: Motoriserad domkraft
Helt utan styrning då menar du ? ..alltså enbart sidledes ?
Annars är det inte så svårt att göra det där med en vanlig kraftig garagedomkraft och handkraft, men visst, man får ju slita lite.
Annars är det inte så svårt att göra det där med en vanlig kraftig garagedomkraft och handkraft, men visst, man får ju slita lite.
Re: Motoriserad domkraft
Ganska mycket slit... För mycket slit
Ja, helt utan styrning. Jag tänker mig fjäderbelastade länkhjul så man enkelt kan skjuta in klumpen under bilen. När man sedan lyfter domkraften så trycks fjädrarna ihop, vilket gör att de fasta motoriserade hjulen får kontakt med marken istället.
Ja, helt utan styrning. Jag tänker mig fjäderbelastade länkhjul så man enkelt kan skjuta in klumpen under bilen. När man sedan lyfter domkraften så trycks fjädrarna ihop, vilket gör att de fasta motoriserade hjulen får kontakt med marken istället.
Re: Motoriserad domkraft
kraften för det är nog lika med hur golvet ser ut
tänkt dig själv hur det är med lite skit på ett bra betonggolv och handtruck, det känns direkt
vad är max bygghöjd på det?
annars skulle jag velat se en big bad bandtraktor , med fjärrstyrning och intern kamera
bara kör in den under bilen , vända den så den stå perfekt , ha en stor lyftplatta och hissa upp den och sedan kör in eller ut bilen
eller
ha två balkar med fyra hjul vardera, så kör man in bilen rakt på andra platsen
upp på balkarna, sedan så kör man in balkarna mot väggen med inbyggda motorer
fördelen är att man slipper lyftet, det gör man med bilen när man kör upp dom på balkarna
inte värre än man kör på rullarna för bromsprovarna på bilprovningen
tänkt dig själv hur det är med lite skit på ett bra betonggolv och handtruck, det känns direkt
vad är max bygghöjd på det?
annars skulle jag velat se en big bad bandtraktor , med fjärrstyrning och intern kamera
bara kör in den under bilen , vända den så den stå perfekt , ha en stor lyftplatta och hissa upp den och sedan kör in eller ut bilen
eller
ha två balkar med fyra hjul vardera, så kör man in bilen rakt på andra platsen
upp på balkarna, sedan så kör man in balkarna mot väggen med inbyggda motorer
fördelen är att man slipper lyftet, det gör man med bilen när man kör upp dom på balkarna
inte värre än man kör på rullarna för bromsprovarna på bilprovningen
Re: Motoriserad domkraft
Problemet är att jag aldrig kan köra rakt in. Snett åt ena hållet finns en billyft...
Re: Motoriserad domkraft
man skulle kunna annvända delar från en skrotad handtruck, framändan med boggiehjul
då har man rätt hjul
låg bygghöjd
halva lyftanordningen ordnad
Re: Motoriserad domkraft
Koppla saxdomkraften till en borrmaskin.
Nu hittar jag inte siten, men för rätt länge sen (10+ år sen, tror jag?) läste jag nån amerikansk webbsida som handlade om nån som körde sin mer eller mindre hembyggda eller åtminstone rejält modifierade elbil. För att kunna köra längre sträckor gjordes en "pusher" bestående av framvagnen från en framhjulsdriven 80-VW bensin/dieselbil, som hängdes på i släpvagnsdraget och tryckte på. (Det var alltså en bil som kapats ungefär där kupén börjar, och styrningen låsts till "rakt", och så hade bakpartiet på bakvagnen svetsats på för att få en vettig baksida och baklysen o.s.v.). Den första versionen hade manuell växellåda och för att styra kopplingen så användes just en saxdomkraft ihop med en borrmaskin/skruvdragare.
Jag vet inte hur fet borrmaskin det behövs för detta. Givetvis måste den ha nån slags reglering...
Nu hittar jag inte siten, men för rätt länge sen (10+ år sen, tror jag?) läste jag nån amerikansk webbsida som handlade om nån som körde sin mer eller mindre hembyggda eller åtminstone rejält modifierade elbil. För att kunna köra längre sträckor gjordes en "pusher" bestående av framvagnen från en framhjulsdriven 80-VW bensin/dieselbil, som hängdes på i släpvagnsdraget och tryckte på. (Det var alltså en bil som kapats ungefär där kupén börjar, och styrningen låsts till "rakt", och så hade bakpartiet på bakvagnen svetsats på för att få en vettig baksida och baklysen o.s.v.). Den första versionen hade manuell växellåda och för att styra kopplingen så användes just en saxdomkraft ihop med en borrmaskin/skruvdragare.
Jag vet inte hur fet borrmaskin det behövs för detta. Givetvis måste den ha nån slags reglering...
Re: Motoriserad domkraft
Gjorde så när jag bytte sulor på firmabilen. Ner går ju bra, men rätt så tungt uppåt...
Makita BDF440 14,4V
Makita BDF440 14,4V
Re: Motoriserad domkraft
Jag "har hört" att det går enormt mycket lättare om man smörjer domkraften
Men hur som helst så torde det väl finnas få andra källor till ett prisvärt paket med motor och matchande växellåda, förutom borrmaskiner?
Men hur som helst så torde det väl finnas få andra källor till ett prisvärt paket med motor och matchande växellåda, förutom borrmaskiner?
Re: Motoriserad domkraft
Motoriserad saxdomkraft 2 ton finns att köpa färdigt för 699:-
http://www.jula.se/catalog/bil-och-gara ... ft-601033/
Vill man bygga själv så är utväxlingen på en mutterdragare betydligt bättre lämpad än borrmaskin. Finns elektriska för några hundralappar.
http://www.jula.se/catalog/bil-och-gara ... ft-601033/
Vill man bygga själv så är utväxlingen på en mutterdragare betydligt bättre lämpad än borrmaskin. Finns elektriska för några hundralappar.
Re: Motoriserad domkraft
Om jag inte kommer på ett smidigt sätt att köra med 220v så hade jag tänkt mig saxdomkraften från Jula. Men drivningen av själva "vagnen" som saxdomkraften ska stå på är lite svårare. Jag funderar på att modda min 12v elwinch som jag har och använda den som drivning. Men allra helst skulle jag ju vilja köra hela skiten på 220v istället. Problemet är att hitta en bra, billig motor med rejäl utväxling. Att använda en vanlig 220v borrmaskin för upp och ner på domkraften borde funka, men jag har funderat lite på någon "handmaskin" som har rejäl utväxling som man kan använda till själva driften av vagnen, men jag kan inte komma på något...,
Re: Motoriserad domkraft
Julas domkraft är misstänkt lik Biltemas.
De har upptäckt något fel i den:
http://www.biltema.se/sv/Nyheter/Aterka ... on-15-367/
De har upptäckt något fel i den:
http://www.biltema.se/sv/Nyheter/Aterka ... on-15-367/
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Re: Motoriserad domkraft
Jo, jag har också sett det.... Men det är ett mindre problem för det jag skall använda den till... Jag kan förstärka den om det skulle behövas.
- Lennart Aspenryd
- Tidigare Lasp
- Inlägg: 12607
- Blev medlem: 1 juli 2011, 19:09:09
- Ort: Helsingborg
Re: Motoriserad domkraft
Vilket tips att bara ta hand om motorn med växellåda! För framtida byggen av annat slag.
Annars har de , både på Le Mans och i Formel 1 någon platta som man skjuter under bilen på mitten så den kan svängas och flyttas in i garaget!
Det finns små duktiga vagnar när man flyttar kontorsmoduler.
Annars har de , både på Le Mans och i Formel 1 någon platta som man skjuter under bilen på mitten så den kan svängas och flyttas in i garaget!
Det finns små duktiga vagnar när man flyttar kontorsmoduler.
Re: Motoriserad domkraft
Jag har små vagnar (hjuldollys) till bilen, men det funkar inte tillräckligt smidigt