Sakernas Internet (Internet of Things)

Planering och tankar kring eventuella framtida projekt.
Användarvisningsbild
IceBear
Inlägg: 292
Blev medlem: 29 december 2003, 22:34:48

Sakernas Internet (Internet of Things)

Inlägg av IceBear »

Jag undrar vilken information som finns om detta, helst Svenskspråkig.

Jag är tex intresserad av egna aplikationer, som att koppla mitt kylskåp etc till Internet.
Alltså koppla äldre saker som inte har det från början.

Så vad jag förstår behövs en liten webserver och programvara till den, samt olika givare och något reläkort eller liknande.
Om man nu ska bygga själv...

Eller finns färdiga lösningar att koppla till tex köksapparater att köpa ?

Kan ju vara en tex modul för kylskåp med Wifi och strömanslutning och allt inbyggt från början....
Användarvisningsbild
Icecap
Inlägg: 26147
Blev medlem: 10 januari 2005, 14:52:15
Ort: Aabenraa, Danmark

Re: Sakernas Internet (Internet of Things)

Inlägg av Icecap »

Med tanke på vad som har visats fram i medierna lär det väl finnas produkter att köpa, jag hoppas bara att du är rik...

Frågan är väl: vad vill du vinna på att koppla kylskåpet till internet?

Att något är uppkopplat betyder inte nödvändigtvis att funktionen blir bättre eller mer strömsnål.

Jag kan dock förstå saker som att styra ljus, värme osv.

Får dock en känsla av att du vill göra det för att det är möjligt. Detta ger sällan annat än utgifter och extremt sällan någon vinst i form av förbättrat funktionalitet eller information.

Men ja, du behöver en enhet (dator) som kan ta emot och sända data via ett nätverk och styra utgångar som följd av detta samt insamla data och presentera dom i någon lämplig form.

Sedan är det saker som säkerhet som ska fixas, det är inte kul att komma hem till ett hus med sprängda värmerör för att någon punk har stängd av värmen under den smällkalla vinter.
MiaM
Inlägg: 9980
Blev medlem: 6 maj 2009, 22:19:19

Re: Sakernas Internet (Internet of Things)

Inlägg av MiaM »

Övervakning är aldrig fel!

Om man övervakar sånt som gångtider på diverse maskiner (som används i stort sett lika hela tiden) så kan man lätt se långsiktiga trender som visar att något verkar ha ändrat sig.

Fast nu är det väl inte så ofta man sitter och tittar på kurvor i datorn för att upptäcka att magnetlisten på kylskåpsdörren blivit dålig, men ändå :)
Användarvisningsbild
IceBear
Inlägg: 292
Blev medlem: 29 december 2003, 22:34:48

Re: Sakernas Internet (Internet of Things)

Inlägg av IceBear »

Ja, det är främst övervakning jag är ute efter.
Men styrning kan ju också vara bra för att rätta till något som gått fel.

Tex att man kan få ett sms eller mail eller meddelande på annat sätt om man glömt stänga kylskåpsdörren ordentligt ...

Eller om värmepumpen i sommarstugan lagt av, så det är risk för att nåt fryser sönder.
Då kan det vara bra att kunna slå på stödvärmen via sms eller internet.
Eller att det sker med automatik.

Sedan tycker jag det var intressant att styra händelser via Internet som jag läste om.

Tex den där tjejen som gjorde så att när någon tryckte Gilla på en viss sida på Facebook ,
så ploppade det ut lite godis ur en automat till personalen på hennes jobb :)
Just det skulle jag vilja ha, fast inte med godis då, men kanske en skylt som blinkade eller nåt, vore ju kul :)
MiaM
Inlägg: 9980
Blev medlem: 6 maj 2009, 22:19:19

Re: Sakernas Internet (Internet of Things)

Inlägg av MiaM »

Man blir nog tokig om man får än mer meddelanden påtryckta när det händer nåt på nätet. En av de bästa grejer jag gjort var att stänga av ljudet på alla chattprogram för 10-15 år sen. :wink:


Vad gäller stödvärmen i sommarstugan så kunde väl redan de gamla grekerna (typ) ställa stödvärmens termostat på lite lägre temperatur än vad värmepumpen ska orka ge. :wink:

Men som sagt, övervakning verkar riktigt bra!
G-man
EF Sponsor
Inlägg: 1368
Blev medlem: 21 december 2005, 20:04:36
Ort: Lkpg

Re: Sakernas Internet (Internet of Things)

Inlägg av G-man »

Det är ett flumbegrepp det där.. men det belyser ett problem/eller möjligheter i all fall.

Vi har exempel på hur saker kan göra både nytta och hur de kan kosta..

En banal sak, sjukvårdförsäkringar till företag- vad har det att göra med saken? I ett fall så fanns det en träningsgrupp på ett företag som tävlade med stegräknare, företaget erbjöd sig att köpa motsvarande "Jawbone" till personalen om de delade med sig av "anonym"data till dem om hur mycket de rörde sig. Många nappade, informationen användes för att pruta på försäkringar när de fick underlag på hur mycket personalen rör på sig och därmed höll sig friskare. Det i sin tur gjorde att företaget uppmuntrade träning mer med bidrag och aktiviteter och tid, som gjorde försäkringen ännu billigare och personalen friskare.

I alla tider så har konsumenterna tagit med den nya tekniken till arbetet och oftast inte tvärt om när det kommer till mobila lösningar(inte bara telefoner då), det klassiska har ju varit att mota olle i grind men varefter man ser att vissa saker ger företaget mer av sin personal(mobil epost tex betalar sig nästan alltid självt - folk läser milen i telefonen mer utanför arbetstid än på arbetstid när de har tillgång till annan teknik) så får man börja tänka om. Istället för att se en smart klocka som ett problem så får man se det som komplement till den verksamhet som företaget håller på med, hur kan man nyttja tekniken istället för att begränsa den(och hålla det säkert, men förbud är aldrig en bra lösning där för då hittar folk kreativa lösningar som nästan alltid är sämre för företaget).

Det stor ordet för branschen är just nu "internet of things" för dem som inte har kommit någonstans, de som har börjat med detta på riktigt säger istället "mobile first" där alla dessa funktioner faller in lite, allt från värmestyrningar till CRM system i alla sorters enheter.
Nerre
Inlägg: 26706
Blev medlem: 19 maj 2008, 07:51:04
Ort: Upplands väsby

Re: Sakernas Internet (Internet of Things)

Inlägg av Nerre »

Det svåra är inte att övervaka något eller ansluta det till nätverket (med en Raspberry Pi fixar man det ju rätt enkelt), det svåra är att sätta upp vettiga regler för hur informationen ska filtreras.

Visst låter det bra med larm när man glömt stänga kylskåpet, men det blir ju irriterande att få det där larmet när man står och har kylskåpet öppet i fem minuter för att ställa in grejer när man storhandlat. Visst, man kan ställa upp tidsgränsen. Men ännu mer irriterande lär det väl då vara om man 20 minuter efter att åkt hemifrån får larm om att kylskåpsdörren är öppen (det larmet hade man nog helst fått redan efter 5 minuter).

Jag märker detta när jag försöker få till övervakning av mina datorer hemma. Numera känns det mer som att "har jag inte fått nåt larm de senaste timmarna så är det nåt som är trasigt"...
Användarvisningsbild
adent
Inlägg: 4103
Blev medlem: 27 november 2008, 22:56:23
Ort: Utanför Jönköping
Kontakt:

Re: Sakernas Internet (Internet of Things)

Inlägg av adent »

Z-wave verkar vara en teknik som är på G. Finns givare och effektmätare med mera.

Snabb googling: https://www.m.nu/zwave-c-112.html

MVH: Mikael
svanted
Inlägg: 5083
Blev medlem: 30 augusti 2010, 21:20:38
Ort: Umeå

Re: Sakernas Internet (Internet of Things)

Inlägg av svanted »

en åsksmäll och man får börja om från början....
MiaM
Inlägg: 9980
Blev medlem: 6 maj 2009, 22:19:19

Re: Sakernas Internet (Internet of Things)

Inlägg av MiaM »

Nerre:
Om man vädrar kylskåpet >5 min vid uppackning så gör man väl nåt fel? :wink:

Den enklaste lösningen för kylskåpsdörren är väl att helt enkelt ha en röd indikering som man ser när man är påväg att lämna köket.

En annan variant är att utlösa larmet om kylskåpsdörren är öppen men rörelsedetektor säger att ingen verkar vara i köket.


P.S. vad kollar du på datorer som är svårt att ställa gränser för?

Vissa saker är ju on/off och man vill ha larm om nåt strular, t.ex. uppslag av dynamisk DNS eller liknande.

Andra saker behöver inte larma alls, t.ex. hastigheten på internetanslutningen, där ger det mer att samla data för att ordna grafer...

svanted:
Åskan slår ju olika hårt på olika platser (eller man är snarast olika bra skyddad). Min erfarenhet är att man kommer rätt långt med ett riktigt skydd med gasurladdningsrör och varistorer från inkommande telenät till elnätets skyddsjord. Jag har till och med en gång råkat ut för att det åskat såpass att jag fått byta gasurladdningsrör men modemet och övrig elektronik höll. (Felet yttrade sig så att jag fick lägre hastighet på ADSL och störningar i ljudet på analoga abonnemanget)
Nerre
Inlägg: 26706
Blev medlem: 19 maj 2008, 07:51:04
Ort: Upplands väsby

Re: Sakernas Internet (Internet of Things)

Inlägg av Nerre »

Nu bevisar du ju min ståndpunkt: Det svåra är att klura ut hur och vad man ska larma på:) Vore det enkelt skulle det inte blivit nån diskussion.

Om det finns saker som man kan ställa gränser för är det såklart enkelt, men vissa saker är svårt att ställa en statisk gräns för helt enkelt på grund av att det är för stor variation och det förekommer tillfälliga "toppar" som inte är allvarliga. De sakerna försöker jag istället att övervaka genom grafer så man kan se ovanliga mönster.
Användarvisningsbild
Ulf
Inlägg: 399
Blev medlem: 15 februari 2006, 14:04:03

Re: Sakernas Internet (Internet of Things)

Inlägg av Ulf »

Icecap skrev:Får dock en känsla av att du vill göra det för att det är möjligt. Detta ger sällan annat än utgifter och extremt sällan någon vinst i form av förbättrat funktionalitet eller information.
Det kan väl vara roligt bara för att det går! Det behöver inte vara nyttigt!
Och samtidigt lära sig en massa! Och då är det nyttigt! :D
Användarvisningsbild
Icecap
Inlägg: 26147
Blev medlem: 10 januari 2005, 14:52:15
Ort: Aabenraa, Danmark

Re: Sakernas Internet (Internet of Things)

Inlägg av Icecap »

Ulf: Jag har definitivt ingen problem med att lärdom kan vara en anledning!

Det gäller dock om att inte fastna i "information overflow" så att alla möjligheter mest ger stress.

Men jag kan tänka mig saker som att styra belysningen hemma, styrning av värme, motorvarmare och dylika saker. T.ex. "jag beräknar att vara hemma 18:20, slå på infartens ljus strax innan tack" eller liknande, DÅ snackar vi praktiska saker som dels ger kunskap och dels uppfyller en funktion.
ronnylov
Inlägg: 987
Blev medlem: 23 februari 2012, 12:06:19
Ort: Borås

Re: Sakernas Internet (Internet of Things)

Inlägg av ronnylov »

Apropå detta såg jag i forumet "Tävlingar" en tråd om tävlingsförslag att konstruera internetbaserade prylar. Där fanns det några förslag på produktidéer och ni kan ju fylla på med mera där om ni vill.

http://elektronikforumet.com/forum/view ... 28&t=74532

Ska man övervaka kyl/frys är det väl främst temperaturen inuti som är intressant tycker jag. Blir det något fel så påverkar det temperaturen men är temperaturen OK så är det liksom inget problem. Har själv varit med om att säkringen till frysen gått sönder när jag varit bortrest vilket resulterade i en del förstörda matvaror. Visst man kanske skulle ha övervakning på säkringarna i proppskåpet så hittar man orsaken till problemet snabbare. Fast får man strömavbrott är ju risken att internetanslutningen slås ut samtidigt (router, modem och andra nätverksprylar lägger av). Kanske bättre med en gammal batteridriven mobil som skickar SMS när larmet går än att försöka köra det på internet.
Användarvisningsbild
netrunner
Inlägg: 5510
Blev medlem: 4 februari 2005, 12:26:05
Ort: 127.0.0.1

Re: Sakernas Internet (Internet of Things)

Inlägg av netrunner »

Det ska ju vara användbara saker också. Samtidigt ska det inte vara en massa extraarbete. Vad är som vi saknar idag?

Kyl / frys / köksgrejer ... finns det inte så mycket som går att förbättra på ett meningsfullt sätt.

Kanske om man har en 100% automatiskt kaffebryggare med magasin för koppar. Måste man ladda den i förväg så kommer man att göra det 5 ggr men sen orkar man inte utan gör det när det behövs ... och funktionen är förlorad.

Automatiskt start av motorvärmaren var dock riktigt smart. Den kan man kanske starta från kaffebryggaren, 20 minuter tills att man sitter i bilen.

Tände ljuset på garageuppfarten är ju bra men man vill ju att det ska tändas där oberoende av vem det är.
Skriv svar