Mottagare astro sändare

Planering och tankar kring eventuella framtida projekt.
c2h5oh
Inlägg: 83
Blev medlem: 19 oktober 2010, 20:13:48

Mottagare astro sändare

Inlägg av c2h5oh »

Hej
Garmin har en produkt där ett sändarhalsband med gnss och radiosändare 450mhz skickar signaler till en mottagare som visar sändarens position. Det används främst för jakt med hund och produkten heter garmin astro.

Jag undrar vad som krävs och om det är möjligt att ansluta tex en bluetooth 450mhz mottagare till sin androidtelefon och visa hundens position i lämplig app, förslagsvis locus som har stöd för externa mottagare. Eller är signalen kodad så den är omöjlig att tyda?
eqlazer
Inlägg: 923
Blev medlem: 22 september 2007, 13:53:45
Ort: Göteborg

Re: Mottagare astro sändare

Inlägg av eqlazer »

Det är väl ändå 155 MHz Astron sänder på?
qx5
Inlägg: 1678
Blev medlem: 14 augusti 2014, 04:23:04

Re: Mottagare astro sändare

Inlägg av qx5 »

Oavsett så lär telefonen behöva antingen ny firmware för sin DSP (svårt..) eller någon dongel som kan hantera 450 eller 150 MHz.
Nerre
Inlägg: 26705
Blev medlem: 19 maj 2008, 07:51:04
Ort: Upplands väsby

Re: Mottagare astro sändare

Inlägg av Nerre »

Jag tolkar just "tex en bluetooth 450mhz mottagare" som att det är en dongel (fast med blåtand) som avses.

Men det behövs ju också en app på telefonen som förstår att det som kommer från dongeln är positionsdata. (Fast det skulle kanske fungera om dongeln helt enkelt simulerar en blåtands GPS-mottagare?)
c2h5oh
Inlägg: 83
Blev medlem: 19 oktober 2010, 20:13:48

Re: Mottagare astro sändare

Inlägg av c2h5oh »

Ja den sänder tydligen på 155,450 MHz, 155,475 MHz
Det behövs självklart en extern mottagare antingen micro USB men företrädesvis en blåtand.
Appen locus verkar utvecklas snabbt och jag tror det går att bygga in denna funktion. Frågan är väl om mottagaren kommer kunna ta emot hundens sändning och tyda den?
Nerre
Inlägg: 26705
Blev medlem: 19 maj 2008, 07:51:04
Ort: Upplands väsby

Re: Mottagare astro sändare

Inlägg av Nerre »

Garmin verkar ju ha en annan produkt som heter GTU 10 eller nåt sånt, där de har en app på mobilen? Fast jag gissar att den kräver mobil-täckning för både hund och telefon för att fungera, finessen med Astro är väl just att det inte krävs mobil-täckning.
c2h5oh
Inlägg: 83
Blev medlem: 19 oktober 2010, 20:13:48

Re: Mottagare astro sändare

Inlägg av c2h5oh »

Finessen med astro är att alla redan har en sändare på sin hund!
Nerre
Inlägg: 26705
Blev medlem: 19 maj 2008, 07:51:04
Ort: Upplands väsby

Re: Mottagare astro sändare

Inlägg av Nerre »

Varför har "alla" en Astro-sändare då och inte en GTU 10-sändare? :)
c2h5oh
Inlägg: 83
Blev medlem: 19 oktober 2010, 20:13:48

Re: Mottagare astro sändare

Inlägg av c2h5oh »

För att astro kom före och inte behöver uppkoppling, så är läget och jag vill utnyttja det. Jag vet ingen som använder en GTU på hunden även om jag hellre sett det (bara logga in och se vart hunden är). Någon som förstår vilka problem jag behöver lösa?
Nerre
Inlägg: 26705
Blev medlem: 19 maj 2008, 07:51:04
Ort: Upplands väsby

Re: Mottagare astro sändare

Inlägg av Nerre »

Som jag skrev, det enklaste är väl att bygga ihop en låda med en mottagare och en mikrocontroller som emulerar en blåtand GPS-mottagare. Och det är nog inte direkt "enkelt" att fixa...

Frågan är ju också vad de använder för protokoll från halsband till mottagare... det kan vara krypterat och då blir det rätt besvärligt.
eqlazer
Inlägg: 923
Blev medlem: 22 september 2007, 13:53:45
Ort: Göteborg

Re: Mottagare astro sändare

Inlägg av eqlazer »

c2h50h: Förstår precis vad du vill ha, har samma önskemål själv :) Dock inte grävt något i det...

Garmin är väl kända för att köra med skumma och låsta format, så troligtvis är det inte så enkelt att få till en avkodare.
Sen att de förstör kompatibiliteten Astro/Alpha...
Användarvisningsbild
adent
Inlägg: 4103
Blev medlem: 27 november 2008, 22:56:23
Ort: Utanför Jönköping
Kontakt:

Re: Mottagare astro sändare

Inlägg av adent »

Steg 1 är ju att lista ut vad som sänds på ~150MHz. Modulation och hur datat ser ut. Reder man ut steg 1 så blir resten enkelt.
Steg 2 Hitta lämplig radiokrets att ta emot 150MHz med.
Steg 3 Koppla ihop billig blåtandsmodul med liten microprocessor och vald radiokrets från Steg 2.
Steg 4 Se till att vidarebefordra positionsinformationen på typ nmea-form via BT (emulerad BT-GPS)
Steg 5 Success!

Edit: Synd att jag inte har något som helst egenintresse i detta för det verkar riktigt kul (såtillvida man går helt bet på steg 1 pga kryptering eller så)
c2h5oh
Inlägg: 83
Blev medlem: 19 oktober 2010, 20:13:48

Re: Mottagare astro sändare

Inlägg av c2h5oh »

Jag har ett intresse men saknar praktiskt kunskap tyvärr. Tror dock några tiotusen jägare gärna hade haft en smart lösning på detta.
Nerre
Inlägg: 26705
Blev medlem: 19 maj 2008, 07:51:04
Ort: Upplands väsby

Re: Mottagare astro sändare

Inlägg av Nerre »

Om de tiotusen jägarna lägger en "selma" var till ett kickstarterprojekt så har ni vips 200 000 spänn till utvecklingsarbetet. Frågan är om det räcker för att täcka advokatkostnaderna när Garmins jurister kommer galopperande... :)
c2h5oh
Inlägg: 83
Blev medlem: 19 oktober 2010, 20:13:48

Re: Mottagare astro sändare

Inlägg av c2h5oh »

Nej det såklart, men det beror såklart på om sändningen är kodad
Skriv svar