Bygga en vridtransformator från grunden, vad har jag missat?

Planering och tankar kring eventuella framtida projekt.
Användarvisningsbild
Magnus_K
EF Sponsor
Inlägg: 5854
Blev medlem: 4 januari 2010, 17:53:25
Ort: Skogen mellan Uppsala-Gävle

Bygga en vridtransformator från grunden, vad har jag missat?

Inlägg av Magnus_K »

Nu ska ni få skratta men jag måste få spåna lite.

Visste inte riktigt hur en Variac fungerade, men vill ha en, så goggle och youtube fick jobba lite. Tror dock att jag inte riktigt förstått konstruktionen för det borde gå att bygga en sån tycker jag.

Vad är det för väsentligt jag missat i nedan byggnadssteg?

* Handla passande magnetisk kärna, storlek får uträkningar utvisa
* Handla passande isolerad koppartråd, mängd, tjocklek och isolation får vidare forskning utvisa
* Linda kärnan
* Sätt kärnan i en hydraulpress och se till att ha mer anläggningsyta i botten än toppen
* Efter många små pressningar och verifieringar att man inte pressat ihop tråden i toppen så slutar man. Med andra ord; så platta som går utan att spräcka isoleringen och kortsluta.
* Preppa en låda med bra styrning till axeln i centrum
* Montera kärnan i lådan
* Istället för att rigga kol+hållare på axeln så montera hållare med något slags slip-papper eller dylikt.
* Sätt skruvdragare på toppen och snurra på tills isoleringen är borta
* Justera lämpligt avstånd mellan trådarna med mjuk pinne
* Bestäm position för fas och nolla och ta bort isolationen på dessa punkter. Isolera samtidigt ingångspunkterna med lämpligt material (ja, ni vet vad jag menar)
* Så, montera ihop!
Senast redigerad av Magnus_K 3 september 2014, 01:55:59, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
YD1150
Inlägg: 1944
Blev medlem: 29 oktober 2010, 22:41:10

Re: Bygga en variac från grunden, vad har jag missat?

Inlägg av YD1150 »

Se till att släpkontakten är en kolborste, INGEN 100% metallisk släpkontakt som kommer att kortsluta två intilliggande varv.
Annars blir det en "SET" = Smoke Emitting Transformer :)

Kolborsten har såpass stor resistans att det inte gör något om den hamnar mellan två varv. Strömmen hamnar inte på
någon skadlig nivå.
Användarvisningsbild
Magnus_K
EF Sponsor
Inlägg: 5854
Blev medlem: 4 januari 2010, 17:53:25
Ort: Skogen mellan Uppsala-Gävle

Re: Bygga en variac från grunden, vad har jag missat?

Inlägg av Magnus_K »

Hehe, nej en SET vill man inte ha :wink:

Min tanke var att när man väl pressat klart lindningen så tar man C-C avståndet mellan två trådar som minsta bredd på kol och kant-kant som maxbredd.
För att göra det lätt så hade man väl nästan kunnat ta en bilgenerators kolhållare, så får man det redan fixat med fjäder och allt.

Hade varit kul att prova.

Till detta så skulle det också vara bra med en isolationstrafo innan också... Den blir nog lite kluriga att hammbygga...
Användarvisningsbild
Icecap
Inlägg: 26147
Blev medlem: 10 januari 2005, 14:52:15
Ort: Aabenraa, Danmark

Re: Bygga en variac från grunden, vad har jag missat?

Inlägg av Icecap »

Att börja klämma trådarna känns inte helt vettigt faktisk - fast på själva kontaktytan kan det vara ganska OK att slipa dom lite plana. Jag har sett variotransformatorer i herrstorlek där det var ett litet hjul som var kontaktpunkten. Det var dock fixat så att diametern var så pass liten att det inte kunde hamna mellan två kontaktpunkter, det var alltså break-before-make.

Men jag undrar varför du vill tillverka en, vad vill du uppnå? Det finns andra sätt att få ut en variabel AC och då med "inbyggd" isoleringstransformator.
Användarvisningsbild
Magnus_K
EF Sponsor
Inlägg: 5854
Blev medlem: 4 januari 2010, 17:53:25
Ort: Skogen mellan Uppsala-Gävle

Re: Bygga en variac från grunden, vad har jag missat?

Inlägg av Magnus_K »

Jag tror också att vid klämmningsögonblicket så får man vara försiktig. Kanske bara klämma lite lätt för att få en någorlunda plan yta att börja slipa på.
Det där med hjulet verkar ju smart men jag förstår inte hur dom lyckas lösa att inte hjulet då kan hamna i ett mellanläge? Nej det låter avancerat.

Vad jag vill uppnå.. Bra fråga.. Jag vet inte. Tyckte ändå att tillverka en sådan borde inte vara toksvårt och det blir lite hantverk. Sen vill jag ha variabel AC också. För att skrämma bort folk så kan man ju vara riktigt modern och pervers och servomotorstyra vredet/axeln på transformatorn?
Nej nu ska jag inte ta det för långt.

Eftersom det är bara i tankestadiet än och jag är som vanligt väldigt öppen för nya idéer så blir jag givetvis nyfiken på vad du hade för tanke på annat sätt att få variabel AC med isolertrafo?
rikkitikkitavi
Inlägg: 14891
Blev medlem: 21 juni 2003, 21:26:56
Ort: Väster om Lund (0,67 mSv)

Re: Bygga en variac från grunden, vad har jag missat?

Inlägg av rikkitikkitavi »

Man vill inte ha break before make på en variac.

Isåfall blir den omöjlig att använda, eftersom man tappar spänningen i en viss% av vridningen, kontakt-icke kontakt-kontakt osv. Termisk påverkan, mekaniska toleranser etc etc gör att den inte är att lita på.
Jag har tittat på många Variacs och inte någon ger en break before make, kolkontakten bryggar två varv minst.

Man kan använda sig av någon form av VFD också för att tillverka en 50Hz med varierande amplitud. Men denna ger mer THD på vågformen. 50Hz tyristor/triacstyrningar ger helt oanvändbara vågformer till vissa ändamål.

Kolborsten, eller kontaktorn, om det är hjul eller släpkontakt är tillverkat av anisotropt kol som har olika konduktivitet i olika riktningar.

I riktningen "ut från" lindningen är resistansen låg. Längs med, dvs tvärs lindningsvarven är den större vilket begränsar kortslutningsströmmen mellan två varv.

Jag hade som utgångspunkt letat reda på en så stor ringkärnetrafo som möjligt, slaktat sekundären och sedan lindat en ny sekundär med platt och avsisolerad yta.
Du kan inte platta till ytan på koppartråden genom att pressa ihop den, du kommer att skada järnkärnan och trycka sönder isolering mm. Det som går är att slipa den mot en plan yta.
(efteråt får du se till att inga metalliska slipspån kortsluter varven för annars får du en SET, ev FET (Flash Emitting Transformer)

Då har du en godkänd isolering från början. Tänk på detta.

Fast helt klart enklast och troligen billigast är att spana på Tradera. Räkna med 500 SEK för 7-800VA ca. Jag har aldrig behövt mer än 500VA.
Användarvisningsbild
Magnus_K
EF Sponsor
Inlägg: 5854
Blev medlem: 4 januari 2010, 17:53:25
Ort: Skogen mellan Uppsala-Gävle

Re: Bygga en variac från grunden, vad har jag missat?

Inlägg av Magnus_K »

Kul! Bra information rikkitikkitavi!

Visste borde väl generator/startmotor-borste vara gjord av samma sorts kol med de egenskaper du skriver?
Ok, så det där med hydraulpressningen var lite överdrivet. Tycker ändå att det ser ut på bilder som om tråden är lite pressad men den kanske bara är slipad?

Har också funderat på det där att kunna slipa utan att få spån/damm på mindre lämpliga ställen. Kanske göra som du säger och slipa mot en plan yta och se till att ha fullt blås på tryckluften samtidigt. En rejäl svabbning efteråt och meggning.

500VA är det jag skulle vilja ha.
Nerre
Inlägg: 26705
Blev medlem: 19 maj 2008, 07:51:04
Ort: Upplands väsby

Re: Bygga en variac från grunden, vad har jag missat?

Inlägg av Nerre »

Meggning blir nog svårt.

När vi spänningshållfasthetsprovade transformatorer på jobbet så provade vi dels primär-sekundär (med typ 3-4 kV), men sen fanns det ett prov som vi kallade "övermagnetiseringsprovet".

Där körde man med 5 gånger märkfrekvens och 5 gånger lindningens märkspänning, PÅ en lindning i taget. Så primären matade man med 1150 V 250 Hz. Som jag förstod provet så gör den höga frekvensen att lidningen får hög impedans (så det går låg ström), sen fördelas spänningen över hela lindningen och därmed får man 5 gånger så hög spänning mellan varje varv som man har i normal drift. Blir det överslag så märks det då.
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Inlägg: 45291
Blev medlem: 23 september 2006, 23:54:55
Ort: Borås
Kontakt:

Re: Bygga en variac från grunden, vad har jag missat?

Inlägg av TomasL »

Huruvida kontakten kortsluter två/tre lindningsvarv har knappast någon betydelse, då du sannolikt har ett par hundra eller så.
Användarvisningsbild
YD1150
Inlägg: 1944
Blev medlem: 29 oktober 2010, 22:41:10

Re: Bygga en variac från grunden, vad har jag missat?

Inlägg av YD1150 »

Ta en ringkärnetransformator och lägg ett kortslutet varv runt den! Prova! :)
Lödtenn fungerar också, tar några sekunder sen smälter det.
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Inlägg: 45291
Blev medlem: 23 september 2006, 23:54:55
Ort: Borås
Kontakt:

Re: Bygga en variac från grunden, vad har jag missat?

Inlägg av TomasL »

Tja, de vridtrafos jag har kortsluts garanterat ett par varv av löparen.
rikkitikkitavi
Inlägg: 14891
Blev medlem: 21 juni 2003, 21:26:56
Ort: Väster om Lund (0,67 mSv)

Re: Bygga en variac från grunden, vad har jag missat?

Inlägg av rikkitikkitavi »

Kolborsten har en hög resistans varv-varv vilket gör att kortslutningsströmmen begränsas. Därför kan man acceptera en viss översläpning mellan varven.

Större trafos har ofta fler volt/varv (större kärna ) vilket gör att de oftare har ett hjul och inte en släpborste, hjulet kortsluter inte alltid mellan varven. Å andra sidan tappar man då kontakten mellan varven, fast om det är en stor trafo är det lättare att ställa in spänningen fast då i diskreta spänningar (volt/varv)

Större trafos = flera kVA.
Användarvisningsbild
Magnus_K
EF Sponsor
Inlägg: 5854
Blev medlem: 4 januari 2010, 17:53:25
Ort: Skogen mellan Uppsala-Gävle

Re: Bygga en variac från grunden, vad har jag missat?

Inlägg av Magnus_K »

Kan ju ändå fråga när jag är igång. Det är ingen som har en lämplig ferritkärna liggandes att bygga på?
Har å andra sidan inte gjort en enda beräkning så vet inte riktigt vad jag behöver för en 500VA:are.
Senast redigerad av Magnus_K 2 september 2014, 20:31:33, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Inlägg: 45291
Blev medlem: 23 september 2006, 23:54:55
Ort: Borås
Kontakt:

Re: Bygga en variac från grunden, vad har jag missat?

Inlägg av TomasL »

rikkitikkitavi skrev:Kolborsten har en hög resistans varv-varv vilket gör att kortslutningsströmmen begränsas. Därför kan man acceptera en viss översläpning mellan varven.

Större trafos har ofta fler volt/varv (större kärna ) vilket gör att de oftare har ett hjul och inte en släpborste, hjulet kortsluter inte alltid mellan varven. Å andra sidan tappar man då kontakten mellan varven, fast om det är en stor trafo är det lättare att ställa in spänningen fast då i diskreta spänningar (volt/varv)

Större trafos = flera kVA.
De jag har, och andra jag sett har ingen kolborste utan en vanlig metallisk löpare.
Användarvisningsbild
Icecap
Inlägg: 26147
Blev medlem: 10 januari 2005, 14:52:15
Ort: Aabenraa, Danmark

Re: Bygga en variac från grunden, vad har jag missat?

Inlägg av Icecap »

Magnus_K: du ska INTE använda ferrit! Det fungerar inget bra till 50Hz.
Skriv svar