Möjligt att bygga stor quadrocopter?
Re: Möjligt att bygga stor quadrocopter?
Jag fick för mig att autorotation handlade om att man kör framåt hela tiden och mer eller mindre landar som ett flygplan. Hur landar en autogiro? Använder de också trögheten i rotorn alltså?
Re: Möjligt att bygga stor quadrocopter?
Även när helikoptern faller ner (håller varvet uppe) bromsas fallhastigheten av att rotorn roterar.
En propeller som snurrar gör mycket mer motstånd än en som står still. Det är t.ex. bättre (mindre motstånd) att propellern står still än att 'snurra med' på en segelbåt med fast propeller när man seglar med avstängd motor. Kändes motsägelsefullt innan jag förstod varför.
En propeller som snurrar gör mycket mer motstånd än en som står still. Det är t.ex. bättre (mindre motstånd) att propellern står still än att 'snurra med' på en segelbåt med fast propeller när man seglar med avstängd motor. Kändes motsägelsefullt innan jag förstod varför.
Re: Möjligt att bygga stor quadrocopter?
Jag gråter inombords varje gång jag ser något i denna stil...
En quadracopter för människa kommer troligen har 4 eller fler propellrar med diameter 7-10m för att få en rimlig effektivitet. Att "segelflyga" mot marken bör inte vara något problem men kräver speciell programvara och energi för att ändra pitch på bladen.
Troligen kommer man inte att kunna ändra pitch på bladen så snabbt som krävs för att få stabil och säker flygning. Men det går troligen "fuska" för att komma runt detta med hjälp av roder eller mindre propellrar som endast hanterar balans.
Man ska också tänka på att det finns två principer för att flyga "med helikopter stil":
1. Styrsystem som uppdateras mycket snabbt (dator) men är svagt (motor varvtal) i förhållande till total lyftförmåga. Tex quadracopter.
2. Styrsystem som uppdateras långsamt (människa) men är starkt (variabel pitch) i förhållande till total lyftförmåga. Tex vanlig helikopter.
En quadracopter för människa kommer troligen har 4 eller fler propellrar med diameter 7-10m för att få en rimlig effektivitet. Att "segelflyga" mot marken bör inte vara något problem men kräver speciell programvara och energi för att ändra pitch på bladen.
Troligen kommer man inte att kunna ändra pitch på bladen så snabbt som krävs för att få stabil och säker flygning. Men det går troligen "fuska" för att komma runt detta med hjälp av roder eller mindre propellrar som endast hanterar balans.
Man ska också tänka på att det finns två principer för att flyga "med helikopter stil":
1. Styrsystem som uppdateras mycket snabbt (dator) men är svagt (motor varvtal) i förhållande till total lyftförmåga. Tex quadracopter.
2. Styrsystem som uppdateras långsamt (människa) men är starkt (variabel pitch) i förhållande till total lyftförmåga. Tex vanlig helikopter.
Re: Möjligt att bygga stor quadrocopter?
http://en.wikipedia.org/wiki/Autorotation
Där är det rätt bra förklarat hur autorotation fungerar. Man behöver inte ha framåtfart för att autorotera, men det underlättar väldigt mycket eftersom att man inte behöver sjunka lika snabbt om man dessutom har viss fart framåt.
Där är det rätt bra förklarat hur autorotation fungerar. Man behöver inte ha framåtfart för att autorotera, men det underlättar väldigt mycket eftersom att man inte behöver sjunka lika snabbt om man dessutom har viss fart framåt.
Re: Möjligt att bygga stor quadrocopter?
De använder luftvinden för att få upp farten på rotorbladen med en autogyro. Du kan _nästan_ hovra med den. Inte helt, men nästan. Går till så att man helt enkelt dyker neråt, då får rotorn upp hastigheten, varpå man kan minska på framåthastigheten och nära nog stå still. En autogyro kan landa på mycket kort strecka, kanske 20 meter eller så för en fullskalevariant. Kolla lite videos på yotube, lite svårt att förklara i text.Nerre skrev:Hur landar en autogiro? Använder de också trögheten i rotorn alltså?
Det som är bra med autogyro som konstruktion är att det går utmärkt att landa säkert även om motorn totalhavererar. Den har dessutom mycket bättre bränsleekonomi än vad en helikopter (eller quadkopter med för den delen), nackdelen är att den kan inte stå helt still, så för att filma saker stillastående är den kanske inte direkt ultimat.
Tänk på det som ett mellanting mellan helikopter och flygplan, för det är just vad det är.
Re: Möjligt att bygga stor quadrocopter?
möjligt jovisst
På flygmässan i fredrikshafen i våras såg jag följande kreation.
http://www.e-volo.com/
En tämligen intressant skapelse (fick på nåder provsitta)
EDIT: såg att det fanns en annantråd gälland e-volo
På flygmässan i fredrikshafen i våras såg jag följande kreation.
http://www.e-volo.com/
En tämligen intressant skapelse (fick på nåder provsitta)
EDIT: såg att det fanns en annantråd gälland e-volo
Re: Möjligt att bygga stor quadrocopter?
finns lite om det på dn idag, flygande motorcykel
såg kul ut
såg kul ut
Re: Möjligt att bygga stor quadrocopter?
Överlappande rotorer är inte bra för effektiviteten men det ser ju coolt ut.
Det går ju att ha ett ineffektivt lyftsystem om man har ett överflöd av motorstyrka och energilagring, som tex med bensinmotor.
Ska man ha elektriska system så har man inte den lyxen att kunna välja ett ineffektivt system bara för att det ser coolt ut.
Det går ju att ha ett ineffektivt lyftsystem om man har ett överflöd av motorstyrka och energilagring, som tex med bensinmotor.
Ska man ha elektriska system så har man inte den lyxen att kunna välja ett ineffektivt system bara för att det ser coolt ut.